Ga naar inhoud

Primeur! nForce4 + 6600GT/6800GT SLI-test uit nummer 2!


Aanbevolen berichten

Bios wil je wel mailen zoals ik in de PB heb vermeld. wat ik wel eens wil weten is wat het probleem nu is, welke drivers gebruik je? Wat werkt er niet? zien de drivers geen SLI en kan je Multi GPU niet enablen? of kan dat wel maar leverd het geen prestatie winst op? waarmee heb je geconstateerd dat het geen prestatie winst opleverd?
Link naar reactie
  • Reacties 157
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    158

[quote:06e1a1215e="Red Dragon"]Bios wil je wel mailen zoals ik in de PB heb vermeld. wat ik wel eens wil weten is wat het probleem nu is, welke drivers gebruik je? Wat werkt er niet? zien de drivers geen SLI en kan je Multi GPU niet enablen? of kan dat wel maar leverd het geen prestatie winst op? waarmee heb je geconstateerd dat het geen prestatie winst opleverd?[/quote:06e1a1215e] Ik heb alle drivers al geprobeerd, 66.93, 71.24, 71.20, etc. Alle biossen al geprobeerd, ik enable multi gpu in de driver en ik krijg in windows onderaan de taskbar een geel bord dat SLI enabled is and thats it. Prestatie vergelijk ik met de benchmarks van Futuremark of demofraps. Of ik ze nu in dual of single draai het maakt geen verschil uit. Normaal zou mijn nieuwe cpu 1 van de dagen moeten aankomen en dan kan ik eens kijken of jou oplossing voor mijn probleem werkt. Van Club-3d kreeg ik het volgende antwoord op mijn mail: Dear Oliver, We have tested our board in Sli on the Intel XEON platform and it works. Please contact your mainboard manufacturer for the correct BIOS for your mainboard. To implement this needs some time.
Link naar reactie
[quote:159267c4c2="Stinger666"] Hoi Raymond dat moet je zeker niet doen in jou positie maar je hebt helaas in een posting hiervoor het verhaal al proberen door te schuiven naar Asus ;) Asus is idd ook niet het beste stukje hardware op aarde maar die gasten komen elke week wel met een nieuwe (Beta) BIOS. [/quote:159267c4c2] Dit is nu precies wat ik wilde duidelijk maken met mijn eerste posts. Het probleem zit in de BIOS van het moederbord, niet in de kaarten. En dit heeft helemaal niks met ASUS te maken maar met nVidia en de manier waarop zij Sli introduceren. Zover ik had begrepen was het moederbord van Red Dragon ook voorzien van een aangepaste versie (door nVidia in elkaar geknutseld). Maar zoals reeds opgemerkt, zoveel BIOS revisies moet toch stof tot na denken geven. Het enige wat ik kan zeggen, heb geduld. Ik heb reeds een moederbord aangevraagd bij ASUS, wordt morgen bij hun kantoor opgehaald, dus dat kan haast niet mis gaan ;-) . Ik hoop'm spoedig te hebben en dan is de oplossing nabij :lol: Ik heb reeds een bericht gestuurd naar ASUS in TAIWAN. Zodra ze reageren zorg ik dat ze twee kaarten krijgen van ons. Nieuwe technieken zijn in theorie altijd mooi, maar de early adopters moeten rekening houden met kinderziektes. Ik heb ditzelfde meegemaakt toen ik als één van de eerste ging werken met DDR400 en AGP8x, dit was een regelrechte ramp. Vele moederbord BIOS'en later was alles verholpen. Hetzelfde geldt voor PCIexpress waar zelfs Intel de ene miskleun na de ander begaat op zijn moederborden. Ook hier verschijnen om de haverklap nieuwe BIOS revisies. Overigens is onze GeForce 6600GT een 1:1 nVidia design. Waarschijnlijk "herkent" de ASUS onze kaart niet wat overigens vreemd is aangezien wij kapitalen betalen aan PCIe licenties en lid zijn van de PCI-SIG :-? Maar waarschijnlijk doet nVidia helemaal niks met deze gegevens.
Link naar reactie
Wat ik wel raar vind is dat bij JinXx de SLI conifg wel word herkent, hij draaid dus wel op SLI. Maar het leverd geen prestatie winst op. dat is erg vreemd. Wat haal je met 3dmark '03 ? (moet je minimaal 10K mee halen met SLI 6600GT) en wat haal je met 3dmark '05? (daar moet je meer dan 6K mee halen met 6600GT SLI)
Link naar reactie
[quote:9927697be8="Red Dragon"]Wat ik wel raar vind is dat bij JinXx de SLI conifg wel word herkent, hij draaid dus wel op SLI. Maar het leverd geen prestatie winst op. dat is erg vreemd. Wat haal je met 3dmark '03 ? (moet je minimaal 10K mee halen met SLI 6600GT) en wat haal je met 3dmark '05? (daar moet je meer dan 6K mee halen met 6600GT SLI)[/quote:9927697be8] Ik haal op '05 iets minder dan 3000 punten met een winchester 3000.
Link naar reactie
Raymond ik hoop vurig dat je gelijk hebt. Want ik wordt er helemaal desperaat van kun je wel zeggen. Ik heb draaien hetvolgende om het even helemaal goed uit te leggen. Asus A8N-SLI Deluxe Rev1.02 geleverd met BIOS 1002 Official Release. AMD Athlon64 Winchester Core 3500+ 2x 256MB PC3700EB OCZ 160GB Maxtor SATA En 2x Club 3D 6600GT Voeding is een 500Watt Levicom (genoeg power dus) Verloopje van 20Pins ATX > 24Pins ATX (Not that it mathers maargoed) Verder wat insteekkaarten maar die zijn eruit. Ik heb een schone WinXP installatie met alleen WinXP SP1 met DX9.0c en nVidia nForce drivers van Asus (De 5.10 van nVidia kun je niet installeren helaas) dan heb ik verder 66.93 WHQL van nVidia. Vervolgens geeft het Systeem aan: Multi GPU mogelijkheid blabla en dat heb ik ingeschakeld bij de eigenschappen van de videokaart. Vervolgens kun je bij de kwaliteit en prestaties optie nog aanvinken of Multi GPU in of uitgeschakeld moet blijven. Dit heb ik op ingeschakeld gezet. Ook de balk prestatie of kwaliteit is op prestatie gezet. In de BIOS van het bord staat de mode op SLI (Dus niet op Auto of Normal) Alles goed en ik zie niks over het hoofd... Als ik dan 3DMark 2K1, 2K3 en 2K5 draai en alles vergelijk met de resultaten van bijvoorbeeld Tom's Hardware of andere sites dan zie ik dat de SLI geen prestatie winst oplevert. 3DMark 2K3 heel lichtjes. 1 6600GT kaart doet 8000 puntjes en in SLI levert het me 10000 punten op. Volgens vergelijkende tests zou ik minimaal 14000 punten moeten halen. In 2K5 doet 1 kaart ongeveer 3200 punten. Bij mij doen 2 kaarten in SLI 3000 punten. Een verlaging dus. In 2K1 doet 1 kaart 16000 punten en doen 2 kaarten precies hetzelfde. Dit geeft duidelijk aan dat SLI NIET WERKT! Ik heb al vanalles geprobeerd. BIOS van het moederbord veranderd. Van versie 1001-X tot en met 1001-014 die ik van Red Dragon heb gehad. Ook versie 1002 en 1003-001/002/003/004 en 005 Beta zijn getest en werken niet! Dan de graka zelf....> De BIOS van de Gigabyte kaart, de GAINWARD kaart en de LEADTEK kaart zijn getest en werken ook niet. GAINWARD en Gigabyte komen dan ook niet voor in het lijstje van nVidia van ondersteunde kaarten en daarom vond ik het niet gek dat het niet werkte, maar van Leadtek had ik verwacht dat het wel werkte, maar helaas ook niet. Ik blijf combinaties van BIOS voor het moederbord en de graka's proberen maar het werkt niet! De kaarten werken afzonderlijk goed. Allebei identieke scores en prestaties in Single mode. Dus zou msischien van een van de kaarten een deel van de chip dat SLI aanstuurt defect zijn? Waarom krijgt CT het wel aan de gang en ik en JinXx niet? Iemand nog brilliante ideeen? Ik wacht op Club3D. Als de kaarten nog verstuurd moeten worden en Asus nog aan een werkende BIOS moet werken en nVidia hierbij moet helpen voor zowel de uitwisseling tussen de graka en het moederbord van beide BIOS'en kan dit nog wel 2 weken duren. Ik heb geduld maar ik vraag me af waarom het bij Club3D dan juist niet werkt en bij andere fabrikanten van reference design kaarten juist wel? Het ligt dus niet aan Club maar aan nVidia. Raymond een idee van hoelang dit zou kunnen duren? Is het misschien mogelijk om ook de BIOS'en uit de 6600GT's te trekken waarmee is gebenched? :-? Misschien verschillen ze toch een beetje van de versie die in de winkel ligt. (Grrr ik had toch bij Ati moeten blijven. Mn Club 9800Pro was een uitstekende kaart ) BTW: Iets wat JinXx ook ff zou moeten testen, bij mij wordt de onderste kaart helemaal niet warm! De bovenste kookt van de warmte door het benchen maar de onderste voelt als een diepvries. Airflow is overal gelijk. Een duidelijk signaal dat SLI niet werkt. Er moet technisch haast wel iets anders zijn aan de Club kaarten zou ik bijna denken want als deze identiek was aan een Leadtek die wel werkt bij iedereen zou het met deze bios gewoon moeten werken. Raymond? Zit er nog een of andere ID code in het bord die niet in de EEPROM zit? Ik weet wel dat Club een Board ID van 4300 ofzo heeft. Zou dat ermee te maken hebben?
Link naar reactie
[quote:bf02b9ba90="Stinger666"]BTW: Iets wat JinXx ook ff zou moeten testen, bij mij wordt de onderste kaart helemaal niet warm! De bovenste kookt van de warmte door het benchen maar de onderste voelt als een diepvries. Airflow is overal gelijk. Een duidelijk signaal dat SLI niet werkt. [/quote:bf02b9ba90] Ik heb de temp in het oog gehouden met rivatuner, weet niet meer welke kaart het juist was maar 1 van de 2 had een graad of 38 en de andere een graad of 58. Dacht dat dit wel normaal zou zijn aangezien ze in een combinatie van master/slave werken als SLI enabled is.
Link naar reactie
OK, ik heb het moederbord nog niet. Maar als er inderdaad aan de hand is wat ik denk dat het is dan moet het volgende helpen. http://slashhead.homestead.com/files/temp/6600GTSLI.zip Ik kan het zelf niet testen (geen mobo), maar ik hoop dat je dat even voor mij wilt doen. Hier zitten drie BIOS files in. Raymond.rom Club3D.rom 66gtsdp1.rom Club3d.rom is de BIOS die ik in de kaart had zitten die ik bij Michiel had gebruikt. Dit is in principe dezelfde als die in de winkel ligt, anders is dit zonder mijn weten gewijzigd. raymond.rom is een modified ROM dat gelijk is aan de nVidia Reference BIOS. Ik zou je willen vragen om deze eerst te gebruiken. 66gtsdp1.rom is een BIOS die op de lijst van nVidia staat. Dit zou in principe ook moeten werken aangezien wij gezamenlijk de kaarten maken. Flash is als volgt: nvflash -b oldbios.rom (opslaan oude BIOS) nvflash raymond.rom (flashen nieuwe BIOS) Groeten, Raymond
Link naar reactie
ZOdra ik thuis ben ga ik het gelijk testen. Als het werkt dan zal mijn dank groot zijn. Ik heb nu dus ook de BIOS die ik van Red Dragon had gehad; die van de test; en daarmee werkt het ook niet. Ik ben benieuwd wat dit gaat doen, ik houd jullie op de hoogte. Ik moet zeggen dat de Support nog toch erg goede vormen aan neemt nu.
Link naar reactie
Ik hoop dat die biosen werken. Ik moet er wel bij zegen dat ik ook geen 14K haal met 6600GT SLI 1x 6600GT haal ik 7500 2x 6600GT SLI haal ik 10.300 1x Gigabyte 3D1 (2x 6600GT op 1 kaart) haal ik 10.600 Dit met de 71.24 voor de Gigabyte 3D1 en 66.93 drivers voor de 2x 6600GT 14K heb ik nog nooit gehaald met een nForce4 systeem. toen ik 2x 6800GT in de Asus A8N SLI had haalde ik ook maar 16770 terwijl ik met 2x 6800GT in een Xeon systeem zonder probleem meer dan 20.000 haalde in 3dmark '03 op het Xeon systeem haalde ik met 2x 6600GT ook meer dan 12.000 punten. dit was met de 61.75 beta drivers. 3dmark 2001se moet je niet gebruiken voor SLI, daar is weinig winst meet te halen. Ik zit zelf ook sterk te denken aan drivers die vere van optimaal zijn. Ik probeer een MSI K8N Diamond SLI te regelen en nog wat testen te gaan verichten in Februari, maar daar heb je nu niets aan ;)
Link naar reactie
[quote:47e229c658="Red Dragon"]Ik hoop dat die biosen werken. Ik moet er wel bij zegen dat ik ook geen 14K haal met 6600GT SLI 1x 6600GT haal ik 7500 2x 6600GT SLI haal ik 10.300 1x Gigabyte 3D1 (2x 6600GT op 1 kaart) haal ik 10.600 Dit met de 71.24 voor de Gigabyte 3D1 en 66.93 drivers voor de 2x 6600GT 14K heb ik nog nooit gehaald met een nForce4 systeem. toen ik 2x 6800GT in de Asus A8N SLI had haalde ik ook maar 16770 terwijl ik met 2x 6800GT in een Xeon systeem zonder probleem meer dan 20.000 haalde in 3dmark '03 op het Xeon systeem haalde ik met 2x 6600GT ook meer dan 12.000 punten. dit was met de 61.75 beta drivers. 3dmark 2001se moet je niet gebruiken voor SLI, daar is weinig winst meet te halen. Ik zit zelf ook sterk te denken aan drivers die vere van optimaal zijn. Ik probeer een MSI K8N Diamond SLI te regelen en nog wat testen te gaan verichten in Februari, maar daar heb je nu niets aan ;)[/quote:47e229c658] Met 10000 punten is er iets niet goed hoor. Op het forum van tweakers zitten collega's met andere kaarten en die halen zonder problemen 13/14K precies volgens de uitkomsten van de tests die je ziet op hardware test sites als Anandtech of Ome Tom. Maar in 2K5 haal je toch wel 5000 punten? Kijk in en JinXx komen niet verder dan 3000 punten. Dat is duidelijk fout, maar ik vind die 10K in 2K3 ook niet zoals het hoort!? Jij wel? 2K1 test ik eigenlijk nooit meer mee idd daar valt niks te behalen en die test is toch al zo CPU afhankelijk dus... Ik ben benieuwd naar de DFI Lanparty UT NF4 SLI :P (Voor de overclockers onder ons: 2,1V Vcore en 4V VDimm :P
Link naar reactie
[quote:72309c0f79="Slashhead"]OK, ik heb het moederbord nog niet. Maar als er inderdaad aan de hand is wat ik denk dat het is dan moet het volgende helpen. http://slashhead.homestead.com/files/temp/6600GTSLI.zip Ik kan het zelf niet testen (geen mobo), maar ik hoop dat je dat even voor mij wilt doen. Hier zitten drie BIOS files in. Raymond.rom Club3D.rom 66gtsdp1.rom Club3d.rom is de BIOS die ik in de kaart had zitten die ik bij Michiel had gebruikt. Dit is in principe dezelfde als die in de winkel ligt, anders is dit zonder mijn weten gewijzigd. raymond.rom is een modified ROM dat gelijk is aan de nVidia Reference BIOS. Ik zou je willen vragen om deze eerst te gebruiken. 66gtsdp1.rom is een BIOS die op de lijst van nVidia staat. Dit zou in principe ook moeten werken aangezien wij gezamenlijk de kaarten maken. Flash is als volgt: nvflash -b oldbios.rom (opslaan oude BIOS) nvflash raymond.rom (flashen nieuwe BIOS) Groeten, Raymond[/quote:72309c0f79] Die 66GTSDP1 zat er volgens mij bij mij standaard in? Als ik opstart zie ik die als eerste op mn scherm. Dus ik twijfel welke versie er nu in mn kaart zit die uit de winkel komt. Of hebben jullie in de standaard Club3D bios ook in het begin scherm wat je als eerste ziet SDP1 staan? Anders zat er dus vanuit de fabriek de foute bios in. HELAAS moet ik je ook medelen dat al deze BIOS'en niet hebben gebaat. Ik heb alle BIOS getest in de graka's en daarnaast ook 3 verschillende BIOS'en voor mn Asus, namelijk 1001-014 (Test BIOS CT), 1002 Official Release en 1003-005 Beta. Allemaal hetzelfde 2K3 geeft 10K en 2K5 doet nog steeds alles op 1 kaart oftewel 3000 punten. De verdeling klopt werkelijk niet. De bovenste kaart is echt heet en de onderste gewoon koel. Althans koeler. Ik zag dat je in raymond.rom gebruik hebt gemaakt van en nieuwere BIOS versie en dan aagepast voor Club3D. Het is goed dat ik nvFlash goed ken want ik moest nvflash -4 -5 -6 raymond.rom flashen anders doet tie het niet. De subdevice ID's komen niet overeen met de originele BIOS namelijk. Anders weigert nvflash te werken ;) (Voor het geval je morgen aan de slag gaat) Deze geedite BIOS lijkt op die van Gigabyte die bij mij ook al niet werkte. overigens. 5.43.27.00.00 ofzo. De oude versie is 5.43.16.20.00 ofzo. OVerigens is Club3D.rom en 66GTSPD1.rom gelijk aan elkaar denk...? Laat me meedenken als je denkt te weten waar het aan ligt.
Link naar reactie
@Stinger666 Ik haal met 3dmark '05 met gemak meer dan 6000 punten, ook mijn test resulaten in games zijn gelijk aan die van Anantech en andere bekende site's Ik heb getest op een Asus A8N SLI en een Gigabyte K8NXP-SLI., ik haal alleen die rare score van 10K in 3dmark '03 met beide borden, met Club-3d 6600GT in SLI en Gigabyte 6600GT in SLI, ook de Gigabyte 3D1 haalt die 10K. Zoals ik al aangaf haal ik in alle andere test wel de juiste resulaten. Ik vraag me dus echt af hoe men die 14K haalt met 3dmark 03 Alhoewel ik met het Xeon systeem met 3dmark '03 over de 20.000 kwam met een 6800Gt in SLI.. dit was alleen wel met de beta 60.75 drivers.
Link naar reactie
Nou, wij hebben het gedraaid en dit is de uitkomst: MB:ASUS A8N-SLI MB BIOS:1001 VGA CARD:Club 3D 6600GT VGA BIOS:5.43.02.16 VGA DRIVER :66.93 3DMARK 2003 6600GT*1 score:8180 3DMARK 2003 6600GT*2 score:13264 Dit is dus met onze default BIOS. Hier even voor de duidelijkheid hoe het moederbord is ingesteld. http://slashhead.homestead.com/files/temp/SLI/A8NSLI.JPG [img:ce9ea0411a]http://slashhead.homestead.com/files/temp/SLI/DSC01173.JPG[/img:ce9ea0411a] [img:ce9ea0411a]http://slashhead.homestead.com/files/temp/SLI/DUAL.JPG[/img:ce9ea0411a] Check ff of jij dit ook allemaal hebt, vooral het single/dual kaartje. Misschien is er een VGA kaart stuk (SLI functie).
Link naar reactie
Ik ga het gelijk testen, maar wreemd dat het bij jullie direct werkt. Ik heb deze combi al eerder geprobeerd en toen werkte het niet. Ik heb daarom voor de zekerheid de kaarten omgeruild voor 2 nieuwe uit de winkel. P.S. Ik heb het Dual/Single Boardje goed erin hangen en ook het verbindingsstukje goed zitten (Precies hetzelfde) Anders zou ik nooit SLI kunnen enabled uiteraard. Misschien ligt het wel aan hardware zoals, CPU, geheugen of misschien een bepaalde BIOS instelling waarmee het niet werkt...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...