Ga naar inhoud

Saphire ATI RADEON 9800 PRO


Aanbevolen berichten

8) Hallo, Vandaag een Saphire ATI RADEON 9800 PRO gekocht. Werkt zeer goed. Heb echter enkele vragen. Hoe het beste de drivers te updaten en dan vooral de display driver. Ik heb al zowel op de site van ATI als Saphire gekeken en het betreft hier altijd meerdere programma's. In tegenstelling tot nVidia waar het altijd een driver betreft. Bij Saphire kan ik de display driver apart downloaden, bij ATI niet. Weet er iemand hoe ik het beste de display driver up to date kan houden? Tweede vraag betreft de koeler, deze is vrij luidruchtig. Kan ik hier iets aan doen? Derde vraag is dat in het ATI control panel een AGP snelheid staat aangegeven van 1X, hoewel ik een 4X AGP slot heb. Hoe komt dit. Heeft hier iemand meer ervaring mee als ik? Is mijn eerste degelijke niet ingeboude grafische kaart. Groeten, Gunther.
Link naar reactie
[quote:7741917cde="Gunther A."]Tweede vraag betreft de koeler, deze is vrij luidruchtig. Kan ik hier iets aan doen?[/quote:7741917cde]Jazeker kan je daar wat aan doen! Je kunt een nieuwe videokaartkoeler kopen. Afhankelijk of je wilt overklokken kun je bijvoorbeeld een Zalman ZM80D-HP kopen. Als je al casefans hebt, hoef je de extra fan niet te installeren waarschijnlijk. Als je wel wil overklokken kun je de OP1 erbij kopen, maar deze is op normal mode luidruchtig. Ook kun je een VGA Silencer rev.3 kopen (dus niet de ATi Silencer1, die schijnt toch niet zo stil te zijn). Ook kun je een VF700 kopen van zalman, maar die blijkt weer problemen te hebben met schroefjes, maar die in in ieder geval wel heel stil.
Link naar reactie
[quote:234f43fe7e="Interficior"]Ook kun je een VF700 kopen van zalman, maar die blijkt weer problemen te hebben met schroefjes, maar die in in ieder geval wel heel stil.[/quote:234f43fe7e] Die modellen zijn allemaal teruggeroepen, dus dat is het probleem niet meer :) De koelers die interficior noemde zijn allemaal goede keuzes, de ene koeler neemt net wat meer ruimte in dan de andere. Bij die zalman ZM-80 zou ik wel die extra fan ervoor zetten. Hoeveel wil je maximaal voor een koeler uitgeven? De zalman VF700 en de arctic vga silencer koelen het beste van de genoemde modellen.
Link naar reactie
Koeler is momenteel minste probleem. Grootste vind ik de complexiteit van het driver gedoe. bij ATi sus bij Sapphire zo. Volgens help file van control center zou ik een Smartgart menu moeten hebben waar ik de AGP snelheid kan regelen. Control panel geeft nu een snelheid van 1X aan, hoewel ik een 4X slot heb. Nochtans de meegeleverde drivers van op de CD Rom geinstalleerd. Weet niet hoe heel het ATI gedoe werkt.
Link naar reactie
Bij ati kun je de driver downloaden zonder het control panel (in het control panel kun je veel zaken m.b.t. de videokaart instellen). Je kunt ook een alles in één driver installeren, waar het control panel bij zit. Ik neem aan dat je een driver hebt geïnstalleerd inclusief het control panel. Om het zogenaamde smartgart scherm te vinden doe je het volgende: Klik met rechts op een leeg stuk van je bureaublad en klik op eigenschappen. Ga naar het tabblad instellingen en klik daar op geavanceerd. Je krijgt nu een venster te zien met veel tabbladen, hier zou het smartgart tabblad tussen moeten zitten, als je het control panel hebt geïnstalleerd. Op dit tabblad kun je agp 4x instellen. Misschien moet je ook agp 4x instellen in je bios..
Link naar reactie
Overal gekeken, niets van smartgart te vinden. Niet in het ATI controlpanel, niet in het configuratiescherm/beeldinstellingen/geavanceerd. Weet niet hoe het komt. Heb op de site van ATI een mailtje verstuurd met de vraag hoe dit komt. Misschien dan een oplossing. Zou echt wel de AGP snelheid willen verhogen van 1X naar 4X. In mijn bios zijn er trouwens geen instelmogelijkheden voor de AGP snelheid.
Link naar reactie
dan heb je blijkbaar een driver geïnstalleerd zonder control panel, kijk [url=http://www.ati.com/support/drivers/winxp/radeonwdm-xp.html?type=xp&prodType=graphic&prod=productsXPdriver&submit.x=12&submit.y=7]hier[/url] op de ati site om een driver te downloaden inclusief het control panel. Zorg ervoor dat je oude driver eerst goed verwijderd.
Link naar reactie
Ja, ik heb de nieuwste chipset drivers geinstalleerd. Ik heb ook zoals jackdegek voorstelde de nieuwste drivers geownload bij ATI. Omdat je dacht dat ik een driver geinstalleerd heb zonder control panel. Ik heb de meegeleverde CD Rom van de grafische kaart gebruikt en niet die van de website. Ga nu alle software van ATI deinstalleren en de nieuwsre erop zetten van de site van ATI. Echter op de site van ATI kun je kiezen uit twee downloads (heb ze alle twee gedownload) voor breedband. De eerste veronderstel ik is meertalig en de tweede is alleen in het engels, maar daar staat wel Catalyst control center bij vermeld en bij de eerste control panel. vind dit wat verwarrend. Heb zonet ook op de site van Sapphire gekeken. Daar kun je alle drivers los downloaden, met versienummer en al er bij vermeld. Zou ik het controlpanel afzonderlijk erbij kunnen installeren of moet ik een van de twee driverpaketten van ATI er op zetten?
Link naar reactie
Lees de FAQ eens, daar staan de drivers ook in, de CCC (Catalyst Control Panel) is een uitgebreide versie van de drivers die meer bedienings gemak leverd, daar heb je wel Microosft .NET voor nodig, zie FAQ. ALs je snel de drivers wilt en geen onzin en ongein erbij moet je de kleinere drivers hebben, zie FAQ kortom lees de FAQ
Link naar reactie
Compaq Presario 6147EA, AMD Athlon 2100+, 760 MB DDR RAM, twee harde schijven, WD 60 GB, Maxtor 200 GB 8MB Cache. En Sapphire ATI RADEON 9800 PRO. Systeem van goede kwaliteit en werkt perfect, zelden problemen. Enkel wat verwarring momenteel voor de ATI drivers (ben nieuwkomer op dit gebied). Ik ga de huidige ATI software deinstalleren en het bovenste installatie pakket van op de ATI site eens installeren. Als het ligt aan het ontbreken van het control panel is mijn probleem opgelost, heb trouwens tijdens het installeren van de software op originele CD Rom inderdaad geen control panel zien staan.
Link naar reactie
Heb daarnet alle ATI software verwijderd en het eerste pakketje van de ATi site geinstalleerd, grote problemen. Computer start niet meer op, zwart scherm. Opgetsart in veilige modus en syteem herstel uitgevoerd, alles terug gedeinstalleerd en het tweede pakketje van de ATI site geinstalleerd, zelfde probleem. Terug systeemhertsel en software van meegeleverde CD Rom geinstalleerd. Nog steeds zwart scherm. nu systeemherstel gedaan naar gisteren, voor eerste installatie software grafische kaart. Alles in veilige modus werkt, enkel de ATI software niet. hoe zou dit komen? Wat is me dat een gedoe die ATI software. Had beter systeem zo gelaten?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...