Ga naar inhoud

keuze videokaart


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik wiljn computer proberen uptegraden om weer een beetje spelletjes te kunnen spellen. Mijn systeem is een Amd xp 1800+ Op een MSI moederbord k7n420 pro Met een geintergrereede 32 mb geforce 2 videokaart. Met 2 keer 256 ddr geheugen. Op dit moederbord kan ik de 1800 wijzigen voor een 2400+ dus dat ga ik maar doen om het maximale er hier maar uit te halen. Ik heb een agp slot vrij 2.0 2x/4x(1,5 volt only)voor een videokaart. Ik wil hiervoor een Ati 9800 pro 128 mb kaart aanschaffen maar ik heb geen idee wat voor merk ik moet nemen van Peak is bijvoorbeeld een stuk goedkoper dan Shapphire:-( Kan dit en gaat het werken met de 1,5 volt? Het zou van mij ook iets anders mogen zijn als het maar rond die prijsklasse is. Heeft iemand een idee of dat deze kaart niet teveel overdone is of dat het juist goed gaat ik hoop weer even vooruit te kunnen met deze comp. want verder gaat het wel aardig met dit systeem maar alleen die videokaart is gewoon te licht die er nu in zit. Alvast bedankt voor jullie adviezen :lol:
Link naar reactie
[quote:d20634b092="Hu'uruun"]Tja, opzich is de 9800 PRO een prima keuze voor dat systeem en ja, die moet het doen op AGP X4. Misschien dat je ook voorzichtig kan kijken naar een 6600GT, of liever nog een 6800LE (beiden sneller dan de 9800 PRO).. In combinatie met een 2400+ is dat niet verkeerd... Overigens staat het topic er 2x...[/quote:d20634b092] Ja dat zag ik weer te snel geklikt maar ik kon hem er niet af halen zal wel gedaan worden door de mod denk ik :oops: Bedankt alvast voor je reactie ga kijken wat die andere kaarten doen.
Link naar reactie
[quote:0fa7d7afd6="Hu'uruun"]Tja, opzich is de 9800 PRO een prima keuze voor dat systeem en ja, die moet het doen op AGP X4. Misschien dat je ook voorzichtig kan kijken naar een 6600GT, of liever nog een 6800LE (beiden sneller dan de 9800 PRO).. In combinatie met een 2400+ is dat niet verkeerd... Overigens staat het topic er 2x...[/quote:0fa7d7afd6] AGP 8x of 4x is te verwaarlozen, daar zul je niets van merken. Als je voor rond de 200 een 6600gt of 6800le kan kopen ben je een stukkie sneller als een 9800pro, ze kosten alle drie ongeveer het zelfde.
Link naar reactie
[quote:df2e6fb485="xiliduur"][quote:df2e6fb485="Hu'uruun"]Tja, opzich is de 9800 PRO een prima keuze voor dat systeem en ja, die moet het doen op AGP X4. Misschien dat je ook voorzichtig kan kijken naar een 6600GT, of liever nog een 6800LE (beiden sneller dan de 9800 PRO).. In combinatie met een 2400+ is dat niet verkeerd... Overigens staat het topic er 2x...[/quote:df2e6fb485] AGP 8x of 4x is te verwaarlozen, daar zul je niets van merken. Als je voor rond de 200 een 6600gt of 6800le kan kopen ben je een stukkie sneller als een 9800pro, ze kosten alle drie ongeveer het zelfde.[/quote:df2e6fb485] Er staat dan ook niet dat AGP 8x zoveel sneller is (dat impliceer ik niet!)... Er staat dat hij het zal doen op een AGP x4 moederbord, dat vroeg de TS immers...
Link naar reactie
[quote:cd8c0cd171="Gearman"]als het toch een pro wordt wat kan ik dan het best nemen want je hebt een videokaart van Peak 9800 pro 128mb voor 160 euro en een Shapphire 9800 pro128 mb kost 200 euro? En in die laatste prijsklasse kan ik ook een 6600gt vinden en die andere uiteraard niet. Qua prijs weet ik het wel maar waar zit het verschil??[/quote:cd8c0cd171] Ik zou dan eerder voor een 6600GT gaan hoor... Maar goed, bij de 9800 PRO kaarten moet je oppassen dat je niet een 128 bit versie koopt, ipv een 256 bit. Ik denk dat daarin het verschil in prijs zit, informeer even of de Peak een 128 bit of 256 bit brede geheugenbus heeft (256 bit is uiteraard sneller / beter)...
Link naar reactie
[quote:987e8ed4d7="Hu'uruun"]Ik zou dan eerder voor een 6600GT gaan hoor... Maar goed, bij de 9800 PRO kaarten moet je oppassen dat je niet een 128 bit versie koopt, ipv een 256 bit. Ik denk dat daarin het verschil in prijs zit, informeer even of de Peak een 128 bit of 256 bit brede geheugenbus heeft (256 bit is uiteraard sneller / beter)...[/quote:987e8ed4d7] Als het om [url=http://www.eynstein.nl/Artikel.php?ID=4292]deze Peak 9800PRO[/url] gaat die Eynstein in de verkoop heeft is het dus niet zo'n goede keuze, want die heeft volgens hun site een 128 bit memory bus.. De AGP versie van de 6600 of GT is misschien wel een goed alternatief, alleen nog niet zo super goed verkrijgbaar, maar dat zou me dan een betere keuze lijken. In ieder geval als de prijs een beetje bijtrekt. De goedkoopste 6600GT als PCIe kost al onder de 200E, terwijl de 6600GT als AGP een stukkie duurder is. Verkrijgbaarheid zal ook nog wel niet al te best zijn. Als je niet al te veel haast hebt is het misschien de moeite om zo'n 6600 te nemen (zit er zelf ook aan te denken) Anders is een 6800LE natuurlijk een hele beste keuze. Voor zover ik weet werken alle AGP8x kaarten probleemloos op een AGP4x slot, maar misschien kan je dat ook nog bij de winkel navragen voor de zekerheid (??)
Link naar reactie
[quote:a6ca04ea4e="Timmer"]Voor zover ik weet werken alle AGP8x kaarten probleemloos op een AGP4x slot, maar misschien kan je dat ook nog bij de winkel navragen voor de zekerheid (??)[/quote:a6ca04ea4e]Alle huidge AGP kaarten kunnen op alle AGP sloten. Het is het AGP slot wat de botleneck is, een moederbord wil namelijk niet zo gemakkelijk als een videokaart. Mijn GF 6800GT gaat in AGP 1x t/m 8x... :wink:
Link naar reactie
[quote:d7fcdacfa2="Safihre"][quote:d7fcdacfa2="Timmer"]Voor zover ik weet werken alle AGP8x kaarten probleemloos op een AGP4x slot, maar misschien kan je dat ook nog bij de winkel navragen voor de zekerheid (??)[/quote:d7fcdacfa2]Alle huidge AGP kaarten kunnen op alle AGP sloten. Het is het AGP slot wat de botleneck is, een moederbord wil namelijk niet zo gemakkelijk als een videokaart. Mijn GF 6800GT gaat in AGP 1x t/m 8x... :wink:[/quote:d7fcdacfa2] Dat gaat voor zover ik weet niet altijd op. Verschillende AGP versies werken met verschillende voltages (AGP rev1 is 3v terwijl AGP4x/8x op 1.5 volt werkt). Een 3v kaart (zoals bijv een TNT ofzo) past niet eens in een agp8x slot! Nou het probleem toevallig omgekeerd, maar ok. Als jouw gf6800 dus in een AGP1x slot werkt, draait ie dan op 3 volt ???
Link naar reactie
[quote:c45342eeaa="Safihre"]Int boekje staat "3 volt mode supported". Maar hij heeft dan ook nog een molex stekker waar hij waarschijnlijk de meeste stroom vandaan trekt.[/quote:c45342eeaa] Hee, dat wist ik dan weer niet. Ik heb een beetje rondgekeken, maar inderdaad ondersteunen de meeste recente kaarten AGP 2x/4x/8x (1x is verouderd?) dus een nieuwe kaart zal meestal geen probleem zijn...
Link naar reactie
Tsja, het is eigenlijk ook compleet zinloos om zo'n nieuwe kaart in een agp1 slot te willen hebben. Mijn oude Celeron 466 had volgens mij al een agp2x slot (dat bord was uit mid 2000 geloof ik), dus als je een nog oudere hebt, dan is het onzin om daar zo'n nieuwe kaart bij te willen hebben. Bottom line: let niet teveel op verschillende AGP standaarden want het maakt allemaal niet zoveel uit :)
Link naar reactie
[quote="Timmer"][quote:d3c594895f="Hu'uruun"]Ik zou dan eerder voor een 6600GT gaan hoor... Maar goed, bij de 9800 PRO kaarten moet je oppassen dat je niet een 128 bit versie koopt, ipv een 256 bit. Ik denk dat daarin het verschil in prijs zit, informeer even of de Peak een 128 bit of 256 bit brede geheugenbus heeft (256 bit is uiteraard sneller / beter)...[/quote:d3c594895f] Als het om [url=http://www.eynstein.nl/Artikel.php?ID=4292]deze Peak 9800PRO[/url] gaat die Eynstein in de verkoop heeft is het dus niet zo'n goede keuze, want die heeft volgens hun site een 128 bit memory bus.. Maar die Shaphire 9800 pro is ook 128 mb en deze is dus een stuk duurder dan de peak:-( Maar ik heb in andere topics juist weer gelezen dat vaak de 128mb juist sneller is als de 256 mb hoe kan dat dan nu weer :roll:
Link naar reactie
[quote:e1bfa3fd17="Gearman"][quote:e1bfa3fd17="Hu'uruun"]Ik zou dan eerder voor een 6600GT gaan hoor... Maar goed, bij de 9800 PRO kaarten moet je oppassen dat je niet een 128 bit versie koopt, ipv een 256 bit. Ik denk dat daarin het verschil in prijs zit, informeer even of de Peak een 128 bit of 256 bit brede geheugenbus heeft (256 bit is uiteraard sneller / beter)...[/quote:e1bfa3fd17] Als het om [url=http://www.eynstein.nl/Artikel.php?ID=4292]deze Peak 9800PRO[/url] gaat die Eynstein in de verkoop heeft is het dus niet zo'n goede keuze, want die heeft volgens hun site een 128 bit memory bus.. Maar die Shaphire 9800 pro is ook 128 mb en deze is dus een stuk duurder dan de peak:-( Maar ik heb in andere topics juist weer gelezen dat vaak de 128mb juist sneller is als de 256 mb hoe kan dat dan nu weer :roll:[/quote:e1bfa3fd17]A) Bij dergelijke snelle kaarten ligt dat anders B) hier gaat het over de breedte van de membus, uitgedrukt in bits.
Link naar reactie
[quote:bc359e00e7="Gearman"]Maar waar zit dat prijsverschil nu dan in van 50 euro is dat puur het merk???[/quote:bc359e00e7] omdat de 128bits versie trager is, en goedkoper te maken issie inderdaad goedkoper, bij de "budget"merken liggen overigens de prijzen voor een 256bits exemplaar zo'n beetje gelijk, bijv club3d of sapphire
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...