Ga naar inhoud

XFX GeForce 6800LE overclocken: melding RivaTuner


Aanbevolen berichten

Ja, Obi moest toch een keer een echte videokaart kopen voor z'n 12ms TFT-tje, dus ff een XFX GeForce 6800LE gehaald. Toen op Tweakers.Net gekeken wat je allemaal moet doen om die kaart nog wat te softmodden: Heb daarom de 66.81 Beta drivers geinstalleerd en met Rivatuner de 8 pipelines en 2 vertex shaders die op 'disabled' stonden maar aangezet en aan de gang gegaan met 3DMark (free versions): 3DMark2001SE: 16938 3DMarks 3DMark03: 8955 3DMarks / 715 CPUMarks 3DMark05: 3435 3DMarks / 3191 CPUMarks Nu heb ik de smaak wel te pakken, dus wil ik met RivaTuner ook gaan overclocken. Daarom de Coolbits regedit gebruikt om overclocken mogelijk te maken. Echter, als ik de Core Clock en/of Mem Clock wil aanpassen, geeft ie de volgende melding bij de Test: [i:b701c99f77]'Warning: The driver failed to pass internal test with the clock frequencies you are about to set. Please decrease clock frequencies and try again'.[/i:b701c99f77] Ik de boel gecancelled en toen 's geprobeerd te testen op stock speeds (300/700), maar dan geeft RivaTuner weer dezelfde melding? Zonder te testen kun je met RivaTuner dus geen nieuwe Core Clock of Mem Clock settings opslaan. Vraag: Heb ik iets over het hoofd gezien? Moet ik soms die Detonator drivers installeren of zit dat al gewoon in die ForceWare drivers (ver. 66.81)? Of is er een handigere manier om de 6800LE te overclocken?
Link naar reactie
En als je overclockt met de driver's eigen overclock utility? Die test ook eerst, maar komt ie dan door de test heen? Denk het niet, maar je kunt het proberen. Ik had bij mijn kaart het zelfde, in zowel de driver als Riva tuner. Bij was het alleen het geheugen dat moeilijk deed, core gaf geen problemen. Het rare was dat als ik mijn kaart onderlkokte ik de zelfde melding kreeg. Ik moest die kaart onderklokken om FarCry te kunnen spelen, anders vloog ie eruit. Tussen 700 en 500 mhz wilde het geheugen van de kaart niet werken, pas bij 492 kwam hij door de test heen. Met het programmatje van MSI, 3d turbo experience kon ik dat testen omzeilen, maar toen werd meteen duidelijk waar die test goed voor is, het gaf namelijk artifacs op alle snelheden die die test van riva en de driver zelf afwezen. Ben benieuwd wat die van jouw doet.
Link naar reactie
[quote:d7e78e6b6e="HardTrance"]Lastig bij zoiets is ook nog om je te beroepen om de garantie aangezien je dan (meestal) te horen krijgt van wij hebben de kaart uitgetest en hij doet het gewoon. *testen hem dan eens uit in zware grafische progjes :roll: *[/quote:d7e78e6b6e] Terwijl 30% van alle LE kaarten het zelfde probleem heeft! Toch deden ze bij de zaak waar ik hem gekocht had als of ze van niets wisten. Resultaat; 6 weken kaart op vakantie bij msi.
Link naar reactie
[quote:370461e1bd="HardTrance"] trouwens de nieuwste driver is een officiele whql driver (66.93) [/quote:370461e1bd] Ok, geinstalleerd maar probleem blijft. [quote:370461e1bd="xiliduur"] En als je overclockt met de driver's eigen overclock utility? [/quote:370461e1bd] Tjsa, ook daar moet je testen voordat je iets kunt wijzigen en krijg ik de volgende melding: [i:370461e1bd]"The test failed to run at the selected clock frequencies. Please lower your settings and try again".[/i:370461e1bd] Ik vraag me toch af hoe ik in vredesnaam die test kunt omzeilen? :-?
Link naar reactie
Dat zei ik net, ik kan het met een progje wat op de MSI cd stond. Kijk even of er ook iets vergelijkbaar op die driver cd van jouw staat, anders stuur ik je dat progje wel. Heb even gegooglet maar kon het op het net zo 1,2,3 niet vinden. Het is gewoon een overclock programmatje van MSI, meestal zit er op elke driver cd zo'n progje. Dat MSI programmatje werkt ook met mijn Leadtek ti4200 die ik er nu in het zitten.
Link naar reactie
"The test failed to run at the selected clock frequencies. Please lower your settings and try again". waarschuwing word ook gegeven met de overklok mogelijkheid van de drivers zelf. als je het register van de drivers aanpast met coolbits 2 kan je overklokken in de drivers, echter rivatuner doet dat al voor je. de waarschuwing komt eigenlijk van de drivers zelf en niet van rivatuner. Het betekent simpelweg dat je kaart niet verder wil overklokken, het is een beveiliging. Als je die beveiliging wilt omzeilen (wat in mijn ogen onverstandig is) dan moet je proberen een low-level oc te doen, dat kan ook met rivatuner als het goed is.
Link naar reactie
[quote:4e498fe70d="Red Dragon"] als je het register van de drivers aanpast met coolbits 2 kan je overklokken in de drivers, echter rivatuner doet dat al voor je. [/quote:4e498fe70d] Heb Coolbits 2 ook maar op het register losgelaten, maar ik zie idd. geen verandering in RivaTuner. [quote:4e498fe70d="Red Dragon"] Het betekent simpelweg dat je kaart niet verder wil overklokken, het is een beveiliging. [/quote:4e498fe70d] Wat kan een reden zijn dan m'n kaart geen enkele MHz wil overklokken? Zelfs terugklokken wil ie niet? :-? Heb ook speciaal de XFX genomen, omdat ie juist beter te overklokken zou zijn ... [quote:4e498fe70d="Red Dragon"] Als je die beveiliging wilt omzeilen (wat in mijn ogen onverstandig is) dan moet je proberen een low-level oc te doen, dat kan ook met rivatuner als het goed is. [/quote:4e498fe70d] Ja, die heb ik ook gevonden, maar daar blijft het vakje voor 'Enable low-level hardware overclocking' grijs als ik het aan wil vinken, dus ik kan nix met die schuifjes. Is hier ook weer een regedit voor nodig, of moet ik iets anders in- of uitschakelen (met Rivatuner)?
Link naar reactie
Bij welke waardes komt ie wel door die test heen? Dan moet je waarschijnlijk veel naar onder met je mem, onder de 500mhz of zo. En als de driver de optimale settings laat detecteren, wat krijg je dan? Ik kreeg dan best aardige waardes, iets van 780/340, alleen wou ie nooit op die snelheid lopen. En heb je je kaart al eens in farcry getest, op de wat hogere settings? Kijk eens of ie er uit vliegt. Google eens wat, de meeste mensen die last hebben van de groote 6800 LE bug kunnen het geheugen op kaart niet hoger of iets lager zetten. Op een of andere manier heeft het verband met elkaar.
Link naar reactie
Ik zou niet direct aan een bios aanpassing beginnen, er zijn nog meer overklok tools, probeer powerstrip eens? of een van de overklok tools die je kan vinden op www.guru3d.com Raar dat je geen low-level kan doen, dit geeft aan dat rivatuner de bios niet kan benaderen of niet kent, misschien moet er toch een bios flash gebeuren omdat de bios gelocked is, ik gooi maar een balletje op, heb op dit moment geen goed idee hoe het kan dat jij geen low-level OC kan doen.
Link naar reactie
Het lijkt me ook niet zo slim om aan de BIOS te gaan zitten sleutelen, schijnt nl. redelijk riskant te zijn ... :P Ik zal dat Powerstrip nog proberen, maar als dat niet lukt, dan ga ik die kaart maar gebruiken waarvoor ie bedoeld is, nl. gamen (en ik zal beginnen met FarCry). 8) Want zo slecht zijn die 3DMarks nog niet ... en aangezien ik Doom3 nu al vloeiend op 1280x1024 @ Ultra Quality kan spelen, dan moet ie op dit moment al goed presteren. Of weet iemand een spel waarmee je je grafische kaart nog heftiger kunt stressen? :wink:
Link naar reactie
Ok, daar is Obi weer. Powerstrip werkt maar half op deze kaart: De Core Clock blijft ongewijzigd op 300MHz als je eraan schuift, de Mem Clock heb ik wel kunnen verhogen tot 800MHz. De resultaten: 3DMark2001SE: 17435 3DMarks 3DMark03: 10057 3DMarks / 713 CPUMarks 3DMark05: 3863 3DMarks / 3275 CPUMarks Redelijke verbetering dus ... zonder dat de kaart maar 1 graadje warmer wordt. 8)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...