Ga naar inhoud

Video kaart kapot?


Aanbevolen berichten

Hallo, April dit jaar heb ik bij een zelf samengesteld systeem gekocht. De videokaart is een Club3D Radeon 9800 XT. Ik heb het systeem gekocht met de standaard cooler voor de 9800xt. Ik heb nooit problemen gehad met het systeem, maar ik vond dat de videokaart te warm werd, namenlijk meer dan 73 graden. Dus toen heb ik begin augustus een Zalman ZM80D-HP VGA heatpipe cooler gekocht, met de fan erbij. Die heb ik zelf voorzichtig aangebracht en er ging volgens mij niks mis. Na de installatie daarvan was ik behoorlijk tevreden, de temperatuur van de 9800xt kwam niet hoger dan 62 graden. Maar gisteren liep mijn computer vast, het beeld bevroor gewoon. Opnieuw opstarten hielp niet, het CMOS clearen ook niet. Toen bracht ik het MSI D-Bracket2 aan, waarmee je met behulp van een lampjes code kunt zien waar de computer mee bezig is. De computer bleef hangen bij [code:1:6c08ed3df3] "Testing VGA BIOS - This will start writing VGA sign on message on the screen."[/code:1:6c08ed3df3] Dus ik dacht, misschien is er iets mis met de videokaart. Ik haalde de 9800xt er uit en probeerde mijn oude GeForce2. Toen starte de computer gewoon goed op. Er is dus iets met de 9800xt. Ik probeerde de 9800xt nog een keer en toen deed de computer het weer... ik speelde van 9 tot 1.30 uur zonder problemen en ik zette de computer normaal uit. Ik was opgelucht en vanochtend starte de computer gewoon goed op. Maar toen stoote ik de computertafel aan en toen liep de computer weer vast, hetzelfde als gisteren. De computer bleef weer hangen bij "testing vga bios". Dus nu gebruik ik de GeForce2 weer, zonder problemen. Ik heb de videokaart nooit overgeklokt, behalve met de ati overdrive functie. De videokaart is denk ik ook niet te warm geworden. Ik denk dat het iets te maken heeft met de vga cooler. De koeler zit er nu al meer dan 2 maanden op. Wat kan ik verder nog proberen? :( Groeten, Art.
Link naar reactie
Klein dingetje valt me toch wel op: Je stootte tegen de tafel aan en je computer kreeg kuren. Daarna monteer je een andere kaart en de computer werkt weer. Zit de Radeon 9800 dan wel goed in het slot? en die koeler, zit die absoluut correct gemonteerd? Niet teveel koelpasta op de core van de GPU, en de koeler maakt ook geen kortsluiting op overige onderdelen die hij zou kunnen raken. Het zijn maar een paar ideetjes, maar je zou ze kunnen uitproberen. Heb je de mogelijkheid om de Radeon in een andere computer te kunnen testen? Wat ook nog zou kunnen is het volgende. Misschien werkt jouw Radeon kaart op een ander voltage dan de Geforce II, en kan de voeding dit voltage niet stabiel houden of zo. Ik denk dat andere mensen hier er wel wat meer over kunnen vertellen. Maar probeer eerst het bovenstaande maar 'ns uit, en dan horen we het wel weer. Groetjes van J.W. en doe je best
Link naar reactie
Nou, ik denk niet dat het aan de voeding ligt, ik draai dit systeem nu zo'n 8 maanden lang zonder enige problemen. Ik dacht er ook aan dat de kaart misschien niet goed in het socket zat gedrukt, maar ik heb de kaart nogeens goed aangedrukt en dat hielp niet. Verder denk ik dat mijn oude computer de r9800xt niet aankan. Ik heb de cooler en videokaart nog eens gecontroleerd, en het voelt allemaal stevig en er zit nergens koelpasta op de kaart dat kortsluiting zou kunnen veroorzaken of zo iets. Ik heb de kaart nog eens geprobeerd, en toen deed deze het gewoon weer. Dus ik wacht nu maar af of het nog een keer gebeurd. Ik vind het wel een raar voorval :-?
Link naar reactie
Als je met een andere koeler aan de gang gaat, moet je de consequenties van het vervallen van garantie aanvaarden. In dit geval is het plaatsen van de koeler goed gegaan, maar er zijn ook figureren die er niet voor terugdeinzen een kaart die door het plaatsen van een andere koeler kaduuk is gegaan voor RMA aan te bieden. En da's m.i. fraude/oplichting.
Link naar reactie
Dat is opzich wel balen. Je doet een andere koeler erop omdat de fabrikant een ontzettend kl*te ding erop heeft gemaakt. Ervanuitgaande dat je weet wat je doet moet dat helemaal geen probleem zijn en is de kaart nog heel na het wisselen van koeler. Dan gaat je kaart opeens kapot ofzo door een rot chippie en dan kan je garantie vergeten, alsof die koeler er iets mee te maken heeft. :evil: Zo, dat moest er ff uit.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...