Ga naar inhoud

Kapotte Monitor?


Aanbevolen berichten

Ik heb hier een 19" monitor merk 'Scott' die de volgende kuren vertoont: -Bij het aanzetten geeft deze een harde klik, het lijkt als of de metalen behuizing binnenin meetrilt, - vanaf het begin dat de monitor aanstaat klinkt er een tik, dit is niet regelmatig. - als de computer een minuutje of vijf aanstaat word het tikken frequenter en gaat het beeld verspringen tijdens de tik. - Als het beeldscherm langer dan een half uur aanstaat tikt en verspringt het zo vaak dat er niet meer mee te werken valt. Wat zou dit kunnen zijn? En is het te verhelpen? En dan bedoel ik natuurlijk niet een andere monitor aanschaffen Frank
Link naar reactie
Misschien een storend magneetveld in de buurt? Kijk eens of je monitor in een andere kamer wel goed werkt. Schakel luidsprekers etc. in de buurt van je monitor eens uit. Als je "degausst", helpt dat dan? Evt. kan je proberen de instellingen van je monitor terug te brengen naar fabrieksstandaard, er zit daarvoor vaak een "recall"-functie in het OSD.
Link naar reactie
De monitors van deze tijd zijn allemaal magnetisch afgeschermd, het maakt dus niet uit of je er speakers naast hebt staan... Bij een bekende van me heb ik een soort geval ontdekt, ook daar neem ik een geluid waar zoals die jij omschrijft... Ik zoek het een beetje in de buurt van het regelmatig omswitchen van resoluties waar de monitor niet tegen kan.... Peiky
Link naar reactie
Naar mijn weten is het niet mogelijk dat een monitor uit zichzelf een resolutie kiest...Het is meer zo dat wanneer je resoluties gaat gebruiken die je monitor niet aankan een stuk electronica in de monitor kan beschadigen... Het maximale wat een 19 inch monitor kan hebben is 1280 x 1024, en als je boven die resolutie gaat zitten expirimenteren kan er een belasting voor je monitor gaan optreden waar t' apparaat niet tegen kan is mijn conclusie... Is dat het geval? Peiky
Link naar reactie
Nee, bij mijn weten (hij is van iemand anders) staat de monitor al 3 jaar op 1024 X 768. Het verschijnsel lijkt te maken te hebben met warm worden, omdat het steeds erger wordt naarmate de monitor langer aanstaat. Het tikken lijkt van de plaats af te komen waar de aan/uit schakellaar kontakt maakt met de printplaat. Ik zie geen vonkjes al doet het geluid daar naar vermoeden.
Link naar reactie
Nee, bij mijn weten (hij is van iemand anders) staat de monitor al 3 jaar op 1024 X 768. Het verschijnsel lijkt te maken te hebben met warm worden, omdat het steeds erger wordt naarmate de monitor langer aanstaat. Het tikken lijkt van de plaats af te komen waar de aan/uit schakellaar kontakt maakt met de printplaat. Ik zie geen vonkjes al doet het geluid daar naar vermoeden.
Link naar reactie
[quote:b8d146be16="Peiky"]Het maximale wat een 19 inch monitor kan hebben is 1280 x 1024, en als je boven die resolutie gaat zitten expirimenteren kan er een belasting voor je monitor gaan optreden waar t' apparaat niet tegen kan is mijn conclusie...[/quote:b8d146be16]Maximale resolutie kan veel hoger liggen (mijn 17" gaat al tot 1600x1200 of zo), het ligt er maar net aan hoe de electronica gedimensioneerd is. Dat is ook vaak het verschil tussen een goedkope en een dure monitor. Moderne monitoren hebben verder een ingebouwde beveiliging tegen te hoge [i:b8d146be16]horizontale[/i:b8d146be16] refreshrates.
Link naar reactie
Ik persoonlijk vrees dat er elektronisch iets stuk is. Dit stuk elektronica wordt te warm en valt uit en schakelt kort daarna weer in. Misschien een transistor die het hoogspannings gedeelte aanstuurt. Met name de opmerking dat het verergert wanneer de monitor langer aanstaat doet mijn vermoeden versterken. De transistor koelt namelijk steeds minder goed af, of te wel: is weer steeds sneller heet.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...