Ga naar inhoud

Firmware update voor mijn Sapphire Atlantis 9600 256 MB?


Aanbevolen berichten

rare reso ? bij alle PC's heb je een lage reso bij het booten (XP bootschreen is 640x480) als je in windows een rare reso hebt dan ligt dat niet aan je kaart maar vermoedelijk bij de drivers of je windows. gebruik je soms een TFT scherm ? dan zien lage reso's (vooral bij het booten) er soms ral uit of het beeld staat niet helemaal goed
Link naar reactie
Ik heb een 17 inch CRT scherm, en in Windows is alles normaal, maar tijdens het booten en in het BIOS lijkt de resolutie eerder hoger dan normaal, het BIOS scherm is erg klein, en zelfs als je het maximaal uitrekt over het scherm zit er nog een zwarte rand om het beeld heen. Het is niet een heel erg probleem want alles is gewoon leesbaar, maar ik zou het toch graag opgelost zien... :cry:
Link naar reactie
Hetzelfde probleem bij mij: bij het opstarten een soort "platgeslagen beeld" , wel leesbaar, maar ook storend. Hetzelfde geval had ik ook met mijn 9700, dus dacht ik dat het wel normaal zou zijn. Ik heb er ook wel wat aan gedaan om het voor elkaar te krijgen (bios updates van de mobo), maar zonder resultaat. Waar haal jij trouwens je bios updates van videokaart vandaan ? Op de site van sapphire kom ik er niet uit (alleen onboard videokaarten) en met googlen krijg ik vooral sites te zien waarin ik het bios kan krijgen van een 9800XT (9800pro=>9800XT)
Link naar reactie
@humpf007: Hetzelfde probleem bij mij: bij het opstarten een soort "platgeslagen beeld" , wel leesbaar, maar ook storend. Hetzelfde geval had ik ook met mijn 9700, dus dacht ik dat het wel normaal zou zijn. Ik heb er ook wel wat aan gedaan om het voor elkaar te krijgen (bios updates van de mobo), maar zonder resultaat. Waar haal jij trouwens je bios updates van videokaart vandaan ? Op de site van sapphire kom ik er niet uit (alleen onboard videokaarten) en met googlen krijg ik vooral sites te zien waarin ik het bios kan krijgen van een 9800XT (9800pro=>9800XT) Ja, dat weet ik dus niet, ik kon ook geen updates vinden voor mijn kaart, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat dat ook helemaal niks uit zou halen. @Vandread: Ja ik denk dat dat het weleens zou kunnen zijn, ik zal het eens uitproberen als ik in windows bij 640x480 een andere refreshrate instel. Maar ik vind het ook weer niet zo storend eigenlijk dat ik het VGA BIOS ga updaten eigenlijk, want dan loop ik het risico dat de hele kaart eraangaat. :D
Link naar reactie
[quote:e0b3d48a09="M.a.T.w."]Ik heb een 17 inch CRT scherm, en in Windows is alles normaal, maar tijdens het booten en in het BIOS lijkt de resolutie eerder hoger dan normaal, het BIOS scherm is erg klein, en zelfs als je het maximaal uitrekt over het scherm zit er nog een zwarte rand om het beeld heen. [/quote:e0b3d48a09] En wat versta je onder erg klein? Ofwel hoeveel inch is die BIOS scherm? Ik heb zelf ook een pc (Pentium II 266 Mhz 128MB RAM) met een ATI video kaart, een radeon 9000. Op een 15 inch CRT monitor heeft deze ook zwarte randen van een paar centimeters aan de zijkanten. Als ik er een 17 inch CRT monitor op aansluit, dan vult deze BIOS wel het volledige scherm. Ik zou zelf niet weten waardoor de resolutie van het BIOS scherm op de monitor door wordt bepaald. Wellicht door de monitor. De BIOS datum van die P2 is trouwens 21 februari 2000. [quote:e0b3d48a09="M.a.T.w."] Maar ik vind het ook weer niet zo storend eigenlijk dat ik het VGA BIOS ga updaten eigenlijk, want dan loop ik het risico dat de hele kaart eraangaat. [/quote:e0b3d48a09] Een BIOS update voor de video kaart zou inderdaad fout kunnen gaan. Zo heb in het verleden de BIOS van mijn Matrox video kaart meerdere malen geüpdatet. Elke keer kon er een rescue diskette worden aangemaakt waarmee terug geflashed kon worden naar de vorige versie. De diskette was bootable, zodat er ook kon worden terug geflashed als een geen video beeld meer zou zijn. De BIOS update van de video kaart lukte echter elke keer. Later verscheen een één of ander Windows probleem, waarvan ik me meende te herinneren dat ik die niet had bij een oudere versie van de video BIOS. Maar juist met het terug flashen met zo een rescue diskette ging het mis. Ik had een te oude rescue diskette gebruikt. Na de reboot had ik geen video beeld meer. Ik heb dit probleem echter weten op te lossen met een oude PCI video kaart, die ik had bewaard. Ik plaatste deze PCI video kaart naast de AGP matrox video kaart. Sloot de monitor op de PCI video kaart, en heb gewoon de matrox video kaart opnieuw geflashed. Nadat ik de monitor weer terug aansloot op de matrox video kaart, had ik weer gewoon video beeld. Maar om weer terug te komen op die BIOS grootte op de monitor. De 2 CRT monitoren die ik heb zijn wel de duurdere exemplaren. Die 15 inch CRT was meen ik 1000 guldens, en die 17 inch ongeveer 1200 guldens. (In 1998) Ik kan me best voorstellen die goedkope 17 inch monitoren van pakweg 150 euro's de BIOS scherm niet volledig zouden kunnen weergeven. [quote:e0b3d48a09="Vandread"]Denk dat je monitor moeite heeft met de resolutie. Als je de monitor in windows allerlei resoluties laat weergeven en je stelt het beeld per resolutie (en refreshrate) in dan onthoud de monitor dat. [/quote:e0b3d48a09] Zelf meende ik me te herinneren dat een monitor meerdere afstelgegevens zou moeten kunnen onthouden. Maar dat zal ook wel weer verschillen per monitor.
Link naar reactie
[quote:56a7e49c78="jolo"]En wat versta je onder erg klein? Ofwel hoeveel inch is die BIOS scherm? Ik heb zelf ook een pc (Pentium II 266 Mhz 128MB RAM) met een ATI video kaart, een radeon 9000. Op een 15 inch CRT monitor heeft deze ook zwarte randen van een paar centimeters aan de zijkanten. Als ik er een 17 inch CRT monitor op aansluit, dan vult deze BIOS wel het volledige scherm. Ik zou zelf niet weten waardoor de resolutie van het BIOS scherm op de monitor door wordt bepaald. Wellicht door de monitor. De BIOS datum van die P2 is trouwens 21 februari 2000.[/quote:56a7e49c78] Op de 17 inch monitor schat ik dat het BIOS ongeveer 14 inch beslaat als je het maxiaal uitrekt. Het ligt denk ik niet aan de monitor, want voorheen had ik dit probleem niet. Ik denk dat het iets met de VGA kaart te maken heeft, want het is sinds ik de nieuwe kaart erin heb gezet.
Link naar reactie
[quote:fdd4d8010d="M.a.T.w."]Op de 17 inch monitor schat ik dat het BIOS ongeveer 14 inch beslaat als je het maxiaal uitrekt. Het ligt denk ik niet aan de monitor, want voorheen had ik dit probleem niet. [/quote:fdd4d8010d] Ik heb inmiddels die 15 inch monitor ook bijgesteld. En het BIOS scherm van zowel die Radeon 9000 als wel een nVidia Geforce Ti 4400 in een andere pc, worden vullen het volledige scherm van die 15 inch monitor. Het knopje waarmee de breedte wordt ingesteld staat nu wel maximaal. Daarna een klein beetje bijgesteld in WinMe. En weer terug naar het BIOS scherm, die dan nog steeds op het volledige scherm wordt getoond. Maar wat ik me afvroeg, volgens welke info zou een BIOS update van de video kaart, dit probleem moeten oplossen? En welke 17 inch monitor heb je?
Link naar reactie
Met mensen van een ander forum was ik op het idee gekomen dat het misschien met een BIOS update op te lossen zou zijn, maar ik ga eerst maar eens kijken of het helpt als ik in Windows de vernieuwingsfrequenties bij bepaalde resoluties aanpas. Misschien heeft de monitor die onthouden? Ik heb een 17 inch Compaq S710 monitor, dus dat lijkt me toch geen slecht merk?
Link naar reactie
Krijg nou wat! Ik wist dat computers soms vaag doen maar dit slaat alles! Ik ging vanmiddag mijn CPU overclocken (beetje experimenteren), vervolgens rebootte ik mijn PC en waren opeens mijn resoluties bij het booten weer volkomen normaal en dat is zo gebleven. Het is wel heel mooi dat het nu weer normaal is natuurlijk maar ik snap echt niet waarom het probleem zichzelf nu ineens opgelost heeft. :o
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...