Ga naar inhoud

Ware Kleuren ?


Aanbevolen berichten

Hallo, ik vraag me af wat de voordelen dan wel nadelen of verschillen er zitten in de instellingen van het beeldscherm: Ik heb een Pentium 3 met Win98SE en gebruik Photoshop 7 (Photoshop CS werd door Win98 niet geaccepteerd) voor fotobewerking. Ik heb 'em nu ingesteld op "Ware kleuren - 24 bits". Kan me voorstellen dat "Hoge kleuren - 16 bits" een lekker vet beeld geeft maar ik heb het liever natuurgetrouw. Zit ik dan zo goed ? En wat is dat met die 256 kleuren, had ik 'em eerst op staan maar kreeg het idee dat de kaart er niet goed mee om kon gaan (gaf soms korrelig, onnatuurlijk beeld, vooral als het naar de achtergrond werd gezet - daarmee bedoel ik niet de desktop maar als ik met meerdere windows werkte en schakelde). RL
Link naar reactie
[quote:ca58d1d13e="RuudLeeuw"] Kan me voorstellen dat "Hoge kleuren - 16 bits" een lekker vet beeld geeft maar ik heb het liever natuurgetrouw. [/quote:ca58d1d13e] Wat bedoel je in vredesnaam nou met een lekker vet beeld? Ik zou gewoon het hoogst mogelijke instellen: "Ware kleuren - 24 bits" dus in jouw geval. Tenzij je niet zo'n hoge schermresolutie kan draaien op die resolutie wegens gebrek aan videogeheugen en je een stapje terug moet naar 16-bits. Maar wat voor hardware gebruik je dan: - videokaart met hoeveel geheugen? - TFT of CRT monitor? - hoeveel inch is die monitor?
Link naar reactie
Met een beetje goede beeldkaart (in combinatie met een crt-monitor) ga je zelfs tot 32-bits. Je vroeg wat 256 kleuren inhoudt? Dit overzicht maakt het misschien een beetje duidelijk: 8-bits: 256 kleuren (stamt uit het stenen tijdperk van de PC). De vroegere homecomputers zoals de MSX werkten ermee. 16-bits: 65536 kleuren 24-bits: 16 miljoen kleuren (16.777.216) 32-bits zou theoretisch dus 4,3 miljard kleuren moeten zijn (4.294.967.296). Bij deze grote getallen zul je voor optimaal profijt van de mogelijkheden tevens hoge eisen moeten stellen aan de monitor. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:62062a67aa="RuudLeeuw"]Hallo, Kan me voorstellen dat "Hoge kleuren - 16 bits" een lekker vet beeld geeft maar ik heb het liever natuurgetrouw. Zit ik dan zo goed ? RL[/quote:62062a67aa]ik denk dat je inderdaad een denk fout maakt. hoe hoger het aantal bits hoe hoger het aantal kleuren, dus hoe beter het beeld. 16 bits is dus altijd minder als 24 bits dus geeft geen vet beeld.
Link naar reactie
[quote:7fd97fca1d="J. de Boer"]Met een beetje goede beeldkaart (in combinatie met een crt-monitor) ga je zelfs tot 32-bits. Je vroeg wat 256 kleuren inhoudt? Dit overzicht maakt het misschien een beetje duidelijk: 8-bits: 256 kleuren (stamt uit het stenen tijdperk van de PC). De vroegere homecomputers zoals de MSX werkten ermee. 16-bits: 65536 kleuren 24-bits: 16 miljoen kleuren (16.777.216) 32-bits zou theoretisch dus 4,3 miljard kleuren moeten zijn (4.294.967.296). Bij deze grote getallen zul je voor optimaal profijt van de mogelijkheden tevens hoge eisen moeten stellen aan de monitor. Jan de Boer[/quote:7fd97fca1d] 32bits kleuren is geen 4,3 miljard kleuren. 32bits kleuren is 24bits kleur met een extra Alpha-kanaal. [list:7fd97fca1d]24bits is: 8 bits R (rood) 8 bits G (groen) 8 bits B (blauw) 32bits is: 8 bits R (rood) 8 bits G (groen) 8 bits B (blauw) 8 bits Alpha-kanaal.[/list:u:7fd97fca1d] Enige wat beter is dan 24/32bits beeld is het geen Matrox bied: [quote:7fd97fca1d="R. Koning"] 10bit GigaColor-technologie Een kleurkanaal bestaat uit rood-, groen- of blauw-informatie (RGB). De huidige kaarten gebruiken voor elk kanaal 8 bits. Matrox brengt hier verandering in door 10 bits per kanaal te leveren. Het verhoogt de kleurechtheid aanzienlijk, omdat 2 bits extra per kanaal een verhoging geeft van 6 bits. Daarmee neemt de precisie met een factor 26 (= 64) toe. We spreken dan van 30 bits ware kleuren, in plaats van 24 bits, zoals we nu gewend zijn. Deze kleurdiepteverbetering heeft invloed op het hele grafische traject van 2D, 3D en dvd. Voor dvd claimt Matrox zelfs de 'losse' dvd-speler te evenaren. De invloed van het toevoegen van 30 bits kleur in een 2D Windows-omgeving zal weinig gevolgen hebben voor de instellingen. Het nu al bekende 32 bits kleurpalet wordt uitgebreid van 24 naar 30 bits ware kleuren. In 3D ligt dat even anders. Daar kun je niet zomaar 30 bits kleur voor RGB in games toevoegen. Bij enkele openGL-games wordt gebruik gemaakt van het Alpha-kanaal (RGBA). Dat is geen kleur-, maar een controlekanaal waarmee de dekking van een pixel kan worden gestuurd. Het wordt gebruikt om transparant-effecten te maken. Er zitten wat nadelen aan deze vorm van programmering, waardoor het nauwelijks wordt gebruikt. Gebruiken games wel het Alpha-kanaal, dan schakelt de Parhelia terug naar 8 bits per kanaal. [/quote:7fd97fca1d] Bron: http://www.computertotaal.nl/reviews/prog.cfm?id=74
Link naar reactie
Bedankt voor de correctie/aanvulling, Red Dragon. Die 8 bit per kleur was me bekend. Ik vroeg me dus al een hele tijd af wat er precies met die extra byte wordt gedaan. Vandaar ook mijn voorzichtige benadering van: "32-bits zou [b:60e5a806d4]theoretisch[/b:60e5a806d4] dus 4,3 miljard kleuren moeten zijn". Is mij nu duidelijk. Is vraagsteller RuudLeeuw al met al nu ook voldoende ingelicht? Jan de Boer
Link naar reactie
Ja, daar ben ik wel meegeholpen, dank daarvoor. Al die bits zeiden me niets, dus ik ging af op 'plain language': Hoge kleuren, Ware kleuren en 256 kleuren. Ik heb geen idee hoeveel geheugen mijn videokaart heeft en de monitor is 19 inch CRT. Ik pruts niet graag aan mijn PC maar gebruik'em zoals mijn auto: een tool om 'ergens mee te komen'. Omdat ik er nu iets mee had moest ik er weer induiken. Dit had ik eerder aan de hand en besloot er wat minder paniekerig en zorgvuldiger mee om te gaan. Sommige van bovenstaande gaat me boven de pet of is voor mij niet om te onthouden, maar het advies dat ik via dit Forum heb gekregen is geweldig en dank aan diegenen die de moeite hebben genomen eea te beantwoorden. Er zijn messageboards waar ik veel minder nuttige- of bruikbare info heb gekregen. Ga zo door ! R
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...