Ga naar inhoud

upgrade vraag:een nieuwe processor of een nieuwe videokaart


Aanbevolen berichten

hoi allemaal, ik sta op het punt om mijn pc een kleine upgrade te geven, maar mijn vraag aan jullie is of het verstandiger is om eerst mijn cpu een upgrade te geven (naar een amd xp 3000+) of mijn videokaart aan de wilgen te hangen. Mijn systeem ziet er als volgt uit: Asus A7n8x-x mobo amd xp 2000+ 768 mb pc 2700 ddr western digital 80 gig 8 mb prolink geforce 4 ti 4200 128 mb (overclockt naar 285/550) audigy 1 player Alvast bedankt
Link naar reactie
[quote:d1c05a6dec="Red Dragon"]Een videokaart upgrade heeft meer effect als een CPU upgrade, maar beiden upgraden is nog beter.[/quote:d1c05a6dec] Alleen als je veel (zware/nieuwe) games speelt. Wanneer je regelmatig met processorintensieve applicaties werkt (bv. videobewerking) heb je meer aan een nieuwe CPU. Het ligt er dus aan waar je de pc het meeste voor gebruikt.
Link naar reactie
[quote:27fe834740="bassieman"] Asus A7n8x-x mobo amd xp 2000+ 768 mb pc 2700 ddr [/quote:27fe834740] Met een nForce2 plankie kan je ook met het overclocken van je 2000+ de performance wat verbeteren. De FSB is in stapjes van 1Mhz te verhogen van 133 naar 166. Maar ik zou zelf ook met de videokaart beginnen als gamen het belangrijkst is.
Link naar reactie
je hebt goed begrepen dat de prioriteit bij gamen ligt, red dragon. Ik heb een 21 inch scherm en eigenlijk wil ik alles op 1600x1200 of 1280x1024 draaien. Mijn oog is al een beetje gevallen op de 6800 GT, maar helaas ga ik dat niet redden met mijn budget :(. Op dit moment kan ik er niet meer dan 200 euro voor uitgeven, dus dan kom ik toch terecht bij de radeon 9800 pro? Ik heb trouwens geprobeerd om mijn cpu te overclocken maar dat ging niet echt soepel. Zit hem echt de kneep in het stapje voor stapje?
Link naar reactie
voor 200 euro kom je inderdaad niet verder als een 9800 pro. als je je processor over wil klokken dan moet je het inderdaad stapje voor stapje doen, dan merk je vanzelf tot hoever je komt. op die hoge resoluties zal echter ook wel een 9800 pro het zwaar krijgen vooral met de nieuwe generatie spellen (facry/ut2004/doom3, die overigens ook zwaar op processor leunen)
Link naar reactie
er is ook al een Gforce 6800 , gewoon , met 128 MB geheugen , die presteert ook best goed , die is 330 euro , van MSI, goedkoopste in pricewatch , hij is er ook van Point of View , die is 301 euro , goedkoopste in pricewatch , en je hebt nog de XFX , die is 321 Euro .. http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/49/ Greetz, Grey.
Link naar reactie
Die MSI 6800 met 128mb heb ik hier thuis liggen, erg goeie kaart voor dat geld. Hij doet het lekker in Far Cry: (Pier timedemo) [code:1:318820db38]1280x1024 Shader Model 3.0 ============================================================== TimeDemo Play Started , (Total Frames: 3726, Recorded Time: 67.36s) !TimeDemo Run 0 Finished. Play Time: 76.96s, Average FPS: 48.42 Min FPS: 23.86 at frame 921, Max FPS: 97.29 at frame 1904 Average Tri/Sec: 9027641, Tri/Frame: 186460 Recorded/Played Tris ratio: 0.76 !TimeDemo Run 1 Finished. Play Time: 74.05s, Average FPS: 50.32 Min FPS: 23.86 at frame 921, Max FPS: 97.29 at frame 1904 Average Tri/Sec: 9567294, Tri/Frame: 190126 Recorded/Played Tris ratio: 0.75 TimeDemo Play Ended, (2 Runs Performed)[/code:1:318820db38] Getest op een Pentium 4 3ghz. Hij is alleen duurder dan een Radeon 9800 PRO en je CPU zal erg snel een bottleneck worden, ik merkte dat in veel zware testen de Pentium 4 3ghz al een bottleneck werd.
Link naar reactie
[quote:e6c69bf7cb="bassieman"]Ik heb trouwens geprobeerd om mijn cpu te overclocken maar dat ging niet echt soepel. Zit hem echt de kneep in het stapje voor stapje?[/quote:e6c69bf7cb] Kijk eens in de faq in het mobo gedeelte, daar staat een guide van BA over hoe je moet OC'en, gewoon in kleine stapjes omhoog en dan windows booten en even cpuburn draaien en kijken of hij stabiel is en je temps goed blijven. Als alles goed is start je opnieuw op en ga je weer de bios in, weer een paar stapjes omhoog. Zo ga je door totdat hij niet meer helemaal stabiel is en dan verhoog je de vcore met 0.05 volt, windows opstarten, weer testen of hij stabiel is en de temps goed blijven. enzovoorts. edit, ff aanvullen: Als hij niet meer opstart dan zet je hem uit en doe je een cmos clear.
Link naar reactie
Met overklokken blijft die CPU een bottleneck, ik raad echt aan om door te sparen en een Sempron 3100+ met een Socket 754 systeem op de kop te tikken voor niet al te veel geld. [Edit] Hier nog het resultaat van de MSI kaart in 3dmark niets overgeklokt, videokaart drivers met de instellingen zoals je ze instaleerd behalve V-sync uit: http://service.futuremark.com/compare?2k3=2878558
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...