Ga naar inhoud

Horizontale strepen over mijn scherm


Aanbevolen berichten

Als absolute nitwit op computergebied, wordt ik geconfronteerd met horizontale strepen (schaduwen) over de volle breedte van mijn scherm als daar teksten, tekens e.d. op staan. Het gekke is dat bij het opstarten alles helder is, de pointer + zandloper altijd zonder schaduw zijn, maar alles wat op de desktop "ligt" deze schaduwen kent. Ik vermoed dat er iets met de videokaart aan de hand is, maar volgens het apparatenbeheer in Systems werkt alles correct. Het ligt ook niet aan het beeldscherm zelf, want op een andere computer aangesloten werkt deze perfect. De leverancier van de computer raad me aan de harde schijf te formateren en Windows opnieuw te instaleren; het zal duidelijk zijn dat ik door het verlies aan bestanden en (stuur)programma's hier niet echt naar uit kijk. Zijn er knappe koppen die mij weer het lichtknopje in deze tunnel kunnen wijzen???
Link naar reactie
Je zegt helaas niet wat voor videokaart en monitor je gebruikt en welke resoluties/refresh rates. Schaduwen worden vaak veroorzaakt door een slechte verbinding tussen de videokaart en de monitor (slecht hoogfrekwent gedrag). Dat kan een gevolg zijn van bv een KVM-switch (meer computers op een monitor/toetsenbord) of bv een slechte kwaliteit verlengkabel. Als dat van toepassing is moet je die er eens tussenuit halen en kijken of dat een verbetering oplevert. Indien niet, dan kan het nog aan je videokaart liggen. Waarschijnlijk verdwijnen de schaduwen ook als je naar lagere resoluties (gaf je al aan) of lagere refresh rates gaat. Refresh rates hoger dan 85 Hz mijns inziens zijn niet echt zinvol en een resolutie van 1600 x 1200 op een 15" monitor ook niet :D Tav opnieuw installeren zeg je dat je er niet naar uitkijkt omdat je zoveel kwijt raakt (bestanden, drivers). Drivers en dergelijke zouden al op CD/floppy moeten zijn aangeleverd bij de PC, eventuele updates die je zelf gedownload hebt van het internet, heb je nog ergens op je PC staan of had je al gebackup'd als je slim bent. En van al je data (documenten, emails etc) hoor je ook backups te maken in geval er eens iets fout gaat met je PC. Dus dat is eigenlijk geen excuus om niet opnieuw te installeren. Een herinstallatie zal overigens het probleem waarschijnlijk niet oplossen (en dat kan wel een excuus zijn m het niet te doen).
Link naar reactie
Beste Oude Rot, Dank voor je imput. De kaart is een "32 MB Diamond Viper V770D Ultra NVDIA, de momitor een Dell (technology by Philips!). M.i. is er niets mis met de monitor, deze doet het op een andere PC uitstekend. Inmiddels geconstaeerd dat het direct aansluiten van mijn monitot (dus zonder KVM switch) op mijn computer geen verbetering geeft. Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat er gebackuped moet worden, maar onderschat niet dat de gemiddelde leek opkijkt tegen deze discipline. Dan is er natuurlijk alles wat te maken heeft met internet: alle randapparatuur zoals ADSL en Routers om het spul draaiende te houden vergen installatie en herprogrammmering e.d. Ik ben blij dat ook jij tot de conclusie komt dat e.e.a. waarschijnlijk weinig zin heeft. Intussen is het natuurlijk zuur dat mijn vraag onbekend voorkomt en er dus weinig mensen met dit probleem te maken hebben. Wie kan meer toevoegen???
Link naar reactie
Om er achter te komen of het aan je videokaart ligt hoef je echt niet je pc opnieuw te instaleren, probeer de videokaart in een andere pc, zoals je ook met je monitor hebt gedaan. Als de kaart het wel goed doet in de andere pc dan kan je er nog over denken om je drivers te veranderen. welke Windows gebruik je? en welke drivers gebruik je voor je videokaart?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...