Ga naar inhoud

Grafische kaarten en moederborden.


Aanbevolen berichten

Sinds een week of 6 gebruik ik voor mijn testen een [url=http://www.aopen.nl/products/mb/AX4PEMax.htm]Aopen AX4PE-max[/url] Opzich werkt dit moederbord heel erg goed en heb ik eigenlijk helemaal niks te klagen. Toch valt het mij op dat de geheugen sloten altijd vrij dicht in de buurt zitten van de grafische kaart. Met als gevolg dat je meestal de grafische kaart eruit moet halen wanneer je een geheugen reep wilt plaatsen dan wel wilt verwijderen. De Hercule Radeon 9700pro heeft koeling op de geheugens zitten aan de achterzijde van de print. Nu heb ik deze kaart in dit moederbord zitten en zie ik tot mijn grote verbazing dat de boel in de verdrukking zit. Het toeval wil namelijk dat één van de bga chippies precies ter hoogte zit van de witte clips van het systeem geheugen. Als ik nu naar het bord lay-out kijk van mijn plank dan is er ook niet veel ruimte om de geheugens naar boven te verplaatsten waardoor meer ruimte beschikbaar zou komen. Dus een ontwerp fout is het ook niet... Enige remedie lijkt het scheef plaatsen van deze geheugen modules. [img:e602fe29b4]http://english.aopen.com.tw/products/mb/images/ax4pem-s.jpg[/img:e602fe29b4] Wordt tijd dat de geheugens kleiner worden ofzo? Het is eigenlijk meer een opmerking en waarschuwing voor diegenen die van plan zijn een Hercules Radeon 9700pro te gaan aanschaffen en die een zelfde lay-out hebben als ik. btw, dat koelplaatje druk je er zo vanaf :lol: zit dubbelzijdig tape onder :roll:
Link naar reactie
[quote:b437a9984a="Slashhead"]Sinds een week of 6 gebruik ik voor mijn testen een [url=http://www.aopen.nl/products/mb/AX4PEMax.htm]Aopen AX4PE-max[/url] Opzich werkt dit moederbord heel erg goed en heb ik eigenlijk helemaal niks te klagen. Toch valt het mij op dat de geheugen sloten altijd vrij dicht in de buurt zitten van de grafische kaart. Met als gevolg dat je meestal de grafische kaart eruit moet halen wanneer je een geheugen reep wilt plaatsen dan wel wilt verwijderen. De Hercule Radeon 9700pro heeft koeling op de geheugens zitten aan de achterzijde van de print. Nu heb ik deze kaart in dit moederbord zitten en zie ik tot mijn grote verbazing dat de boel in de verdrukking zit. Het toeval wil namelijk dat één van de bga chippies precies ter hoogte zit van de witte clips van het systeem geheugen. Als ik nu naar het bord lay-out kijk van mijn plank dan is er ook niet veel ruimte om de geheugens naar boven te verplaatsten waardoor meer ruimte beschikbaar zou komen. Dus een ontwerp fout is het ook niet... Enige remedie lijkt het scheef plaatsen van deze geheugen modules. [img:b437a9984a]http://english.aopen.com.tw/products/mb/images/ax4pem-s.jpg[/img:b437a9984a] Wordt tijd dat de geheugens kleiner worden ofzo? Het is eigenlijk meer een opmerking en waarschuwing voor diegenen die van plan zijn een Hercules Radeon 9700pro te gaan aanschaffen en die een zelfde lay-out hebben als ik.[/quote:b437a9984a] [quote:b437a9984a]btw, dat koelplaatje druk je er zo vanaf :lol: zit dubbelzijdig tape onder :roll:[/quote:b437a9984a] Is er zeker al afgeweest?Zit nl scheef :wink:
Link naar reactie
Ik zie vaak in de reviews van Anandtech dat er ook gekeken word naar de plaats van de geheugen banken, er zijn zat moederborden in omloop waar er wel ruimte is voor een grote kaart zoals de Leadtek Ti 4600 of een Hercules Radeon 9700 pro. Dus het is wel mogelijk. denk toch dat Aopen dus de Lay-out op een andere wijze had moeten doen. wel jammer van ze.
Link naar reactie
regading the heatsinks, De bga mems op de Radeon 9700pro worden opgewarmd door de printplaat. (heb zonet een uur lang 3DMark2001 in een loop gezet) Het is dus tamelijk zinloos om het geheugen te koelen voor betere overklok resultaten met betrekking tot het geheugen. De filosofie van Hercules is dat de geheugens het meest geschikte oppervlak zijn om de print te koelen. En dat klopt ook wel. Aangezien je daar de meeste contact kunt maken met de print.
Link naar reactie
[quote:759a139188="Slashhead"]Geen wonder dat die Asus meer ruimte heeft. Ze hebben een PCI slot gewipt... Nu is dat niet echt een onoverkomelijk probleem en idd een oplossing voor die lange geheugen reepjes.[/quote:759a139188] tja, tenzij ze chip-sets uitvinden die nog minder plaats innemen denk ik dat we aan dit soort keuzes vastzitten. En zoals je zelf zegt : er is best wel iets voor te verzinnen. Zeker als je bedenkt dat een chipset zoals de nForce2 al redelijk wat uitbreidingskaarten vervangt (zoals 5.1 geluidskaart, netwerkkaart & en firewire in dit geval). Ik vraag me af hoeveel mensen er nu nog echt 4 of 5 pci-sloten tegelijk nodig hebben ...
Link naar reactie
[quote:88351ff75c="weert114"] Is er zeker al afgeweest?Zit nl scheef :wink:[/quote:88351ff75c] De koelplaatje heb ik er idd al per ongeluk afgedrukt bij de Hercules Radeon 9700pro. Ik had ff niet in de gaten waarom die niet wilde :lol: Btw, zo heb ik er ook al eens een koelplaat van de Point of View GeForce 4Ti4200XP vanaf gedrukt. Tijdens het plaatsen van die kaart in het PCI slot schoot ik een beetje uit met mijn hand en toen had ik ineens zo'n koelrib in mijn hand :oops:
Link naar reactie
[quote:813c22df7b="Slashhead"]Ik gebruik een TV kaart als PCI insteek kaart. Voor de rest zoek ik alleen mobo's met alles onboard. Behalve video ;)[/quote:813c22df7b] Ben ik met je eens. ik hoef ook geen Moederbord met 6 pci sloten of zo. lekker veel on-board is wel handig :) iig RAID en LAN met een mobo van 5 pci sloten of minder heb je zo te zien veel meer ruimte voor het AGP slot.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...