Ga naar inhoud

Aan potentiële TFT kopers......???


Aanbevolen berichten

Beste lezer, Zelf sta ik momenteel voor dezelfde keuze (TFT of CRT) en ik vraag me af of ik nu gek ben als ik me druk maak om "het dode pixel fenomeen"? Wie staat ook voor de keuze en kan mij vertellen hoe hij/zij omgaat met de kans op "dode pixels" bij de afweging rondom de aanschaf? Groot probleem vind ik: + weet niet wat kans is op aantreffen dode pixels in gekocht scherm + weet niet of het heel storend is als je bijvoorbeeld 2 of 3 dode sub pixels tussen 3 miljoen pixels hebt staan. Dat bemoeilijkt de risico inschatting dus behoorlijk. Gaarne jullie reactie. :(
Link naar reactie
Gelukkig gaat het steeds beter met de techniek en zijn er nu veel pixelperfecte schermen. Zelf heb ik onlangs een laptop gekocht en inderdaad ook aan de dooie pixels gedacht, ben als de dood dat je een duur produkt koopt en dat je dan met een kapotte pixel zit. Heb de laptop zelf opgehaald om die reden (en om te zien of tie het deed ;)) en kon bij een snelle inspectie geen foute pixels vinden dus meegenomen. Ik zou zeker even aan de verkoper vragen of je het scherm dat JIJ koopt (dus niet die in de vitrine) even mag zien ivm de pixels.
Link naar reactie
Ik zit dagelijks op mijn werk ( minimaal 8u/dag) achter een 4-tal 18" TFT-schermen van NEC à fl. 5000,-/stuk. (Wij hebben zo 6 werkplekken, dus 24 TFT-schermen) Deze werden begin dit jaar nieuw aangeschaft :lol: Nu 10 maanden later: :evil: :evil: Meer dan de helft van de TFT-schermen is vervangen door nieuwe TFT exemplaren (garantie) ivm zwarte vlekken, die na verloop van tijd, van binnen uit, op het scherm komen. Het is niet het onderwetse inbranden :( Geen enkel scherm heeft ook maar 1 dood pixeltje. Op een andere werkplek, waar een 4-tal 15" TFT-schermen staan, zijn geen zwarte vlekken te zien, maar daar hebben 3 van de 4 schermen minimaal 3 dode pixels in het beeldscherm :( Ik denk dat de TFT-schermen in de fase zitten, die ook de 17 en 19 CRT-monitoren zo'n 7 à 8 jaar geleden gehad hebben. Niet alle problemen zijn uitgekristaliseerd :roll: Ik zal privé het komende jaar absoluut nog geen TFT-scherm kopen :wink:
Link naar reactie
je schrijft zelf al dat we nu al weer tien maanden verder zijn, black raven, in die tijd is de tft techniek alweer aanzienlijk verbeterd. Ik heb nu zelf ongeveer 14 maanden een tft monitor van CTX en geen enkel probleem mee. Ik heb natuurlijk in de zaak gecontroleerd of het scherm pixelperfect was. Ik heb voor de rest nog geen problemen gehad met dode pixels.
Link naar reactie
goede afspraken met nering waar je hem koopt vind ik van levensbelang; ook in de winkel kijken is van natuurlijk van belang had zelf na een aantal dagen alsnog een dode pixel vol in me porem :evil: fabrikant wilde pas bij VIJF defecte pixels omruilen! (Lite-On) VOORAF kijken dus naar die voorwaarden! de zaak waar ik hem kocht ruilde hem gewoon om voor een andere, en zonder zeuren :lol:
Link naar reactie
Heb een paar jaar geleden een Philips brilliance 15"tft gehad,en niks geen dode pixels. Ook geen zwarte vlekken.Was gewoon een goede monitor. De prijzen zijn trouwens wel enorm gedaald!!Zag al een aanbieding van een 15"liteon voor €299! En een 17"voor €444. Ik zou persoonlijk wel liever een 17"hebben.
Link naar reactie
Kapotte pixels zijn vaak vrij duidelijk te zien. Dat valt als je gewoon goed kijkt meteen op. Het handigste is daarbij natuurlijk een egaal gekleurd vlak. Normaal moeten pixels groen, rood en blauw aankunnen. Kan ook zijn dat ze een bepaalde kleur wel pakken en een andere weer niet. Hoe dat met ghosting zit weet ik niet. Maar wat dat betreft is het toch ook zaak om van tevoren goed te lezen of het scherm van jouw keuze in tests daar goed vanaf komt.
Link naar reactie
Dode pixels verschillen per individuele monitor. Dus als je een monitor koopt laat ze dan de monitor die ze uit het rek pakken uit de doos halen en ff aansluiten om dode pixels ter plekke te zien (kunnen ze meteen een andere pakken :D ). Ghosting hangt toch van de "refreshrate" (of hoe noemen ze dat bij TFT) af, en is volgens mij per type monitor hetzelfde. Als je een monitor koopt met een lage waarde (was in milli-seconden dacht ik) dan gaat het prima!
Link naar reactie
[quote:3fca9a449d="Tarden"]Kapotte pixels zijn vaak vrij duidelijk te zien. Dat valt als je gewoon goed kijkt meteen op. Het handigste is daarbij natuurlijk een egaal gekleurd vlak. Normaal moeten pixels groen, rood en blauw aankunnen. Kan ook zijn dat ze een bepaalde kleur wel pakken en een andere weer niet. Hoe dat met ghosting zit weet ik niet. Maar wat dat betreft is het toch ook zaak om van tevoren goed te lezen of het scherm van jouw keuze in tests daar goed vanaf komt.[/quote:3fca9a449d] Dus het beste om kapotte pixels te testen, is de complete achtergrond op achtereenvolgens op zwart, blauw,rood en wit te zetten. Kan je niks meer missen :D
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...