Ga naar inhoud

mipmap


Aanbevolen berichten

Wie kan mij uitleggen wat mipmap betekent? Dit is een optie op mijn videokaart(Nvdia Geforce 2 GTS) Er zitten 5 standen op: Beste beeldkwaliteit, hoge beeldkwaliteit,mengen, hoge snelheid en beste prestatie. Ik speel graag racespellen myn systeem: Windows 98 SE, processor: pentium 3, 45OMhz, videodriver: Nvdia detonator 40.72. Geheugen: 256 SDram resolutie :1024x768, 16 bits
Link naar reactie
de instelling voor mipmapping is bedoeld om de beeldkwaliteit te verbeteren. Mipmapping wil zeggen dat van een bepaalde texture meerdere textures worden opgeslagen van een verschillende kwaliteit voorwat detail betreft. Dit kan door de game zelf gedaan worden maar ook worden geforceerd middels de drivers. Vandaar de instelling in de nVidia eigenschappen. Het idee is dat dit bandbreedte besparend werkt tijdens het renderen. Alleen is meer geheugen nodig om alle verschillende texture niveau's op te slaan in het geheugen van de videokaart. Mipmapping is bedacht voor situaties wanneer het polygoon kleiner is dan de texture. Iets meer over Mipmap: Je kunt een texture hebben van bijv. 512x512 maar van dezelfde texture bestaat ook een versie die bijv. 12x12 pixels is. Afhankelijk van de afmeting die een polygoon heeft waarop een texture gelegd (gemapped) moet worden wordt gekozen voor een texture die qua afmeting het beste bij de afmeting van het polygoon past. (past nooit helemaal daarom wordt er oook nog gefilterd; bilineair, trilineair en anisotropisch). Daarvoor "kijkt" de grafische processor in de MIPMAP van een texture. Het idee is dat dit bandbreedte kan besparen tijdens het render proces omdat je met kleinere textures kan werken. Vooral het visuele effect van de diepte wordt hierdoor verbeterd.
Link naar reactie
Beste beeldkwaliteit, dan wordt op de beste manier gebruik gemaakt van de verschillende niveau's. Hierdoor zijn de overgangen tussen deze verschillende niveau's mooier en zie je geen lijnen wanneer het om een pad o.i.d. gaat. Bij te weinig mipmap niveau's zie je kringen op de textures omdat er te abrupt wordt overgeschakeld. Je kunt dit testen in games als Quake. Ik heb ook wel eens van die gekleurde plaatjes gezien met rood en groen waar je de overgangen kunt zien van de verschillende kaarten. Hoe mooier dan rood in groen overgaat hoe vloeiender de mipmap niveau's in elkaar overlopen. Beste kwaliteit is dan altijd het beste. Heeft ook te maken met de methode van filteren die wordt toegepast.
Link naar reactie
[quote:f5060aa24b="Slashhead"]Ik zit hier achter een laptop. Ik ben al blij als ik het verschil zie tussen het forum en m'n email :wink:[/quote:f5060aa24b] Ram er vanavond maar wat plaatjes op dan. anders moet ik ze weer zoeken op internet en ik ben lui (algemeen bekend dacht ik) Met een GeForce 2 kan je overigens prima Best kwaliteit aan zetten. en als je toch het gevoel heb dat alles wat langzamer word zet je hem op Mengen/blend. toen ik echter een GeForce 2 Ultra had stond ie altijd op beste kwaliteit.
Link naar reactie
Trebla zei het volgende in een nieuwe draad: [quote:af55eb4542="trebla"]bedankt voor jullie tips en uitleg. Maar is voor snelheid de optie Beste Beeldkwaleit beter dan Hoge Snelheid? Dit ivm. met Racespellen.[/quote:af55eb4542] maar laten we hier verder gaan. Je moet gewoon voor je zelf proberen wat sneller is. ga eerst eens met beste kwaliteit spelen en kijk of dat lekker loopt. als het niet bevalt kan je hem nog op Mengen/blend of op een lagere isntelling zetten. Het snelheids verschil is echter minimaal, het spelen op een lagere resolutie (800x600 ipv 1024x768) heeft meer invloed op de snelheid.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...