Ga naar inhoud

Beschadigde beeldscherm coating Iiyama monitor


Aanbevolen berichten

Ik ben in het bezit van een Iiyama flatscreen CRT monitor (A705MT), welke ik 2 jaar geleden heb gekocht bij Informatique in Bergschenhoek. Onlangs zaten er een paar spettertjes op het beeldscherm, nadat mijn dochtertje had geniest. Ik heb toen een stuk keukenpapier genomen en dat onder de kraan vochtig gemaakt. Ik heb daarmee het scherm in zijn geheel afgeveegd. Toen ik als laatste de onderrand van het scherm afveegde, verwijderde ik tot mijn grote schrik een deel van de coating over bijna de gehele breedte van het scherm. Ik heb contact opgenomen met Iiyama Benelux en werd door hen uitgenodigd naar hun hoofdkantoor in Oude Meer te komen om de schade door een deskundige te laten onderzoeken. Aangezien een dergelijke schade normaal gesproken niet onder de garantie valt, vond ik dit op zich al een mooi gebaar en het gaf me zelfs een sprankje hoop. De deskundige concludeerde na een eerste blik al meteen dat de betreffende schade alleen kon zijn aangericht door gebruik te maken van een agressief middel. De service manager werd erbij gehaald en er werd getracht het gebeurde na te bootsen, door gebruik te maken van papieren tissues, bevochtigd met water. De coating werd hierbij niet verder aangetast. Ik voelde me flink voor aap staan en ik kon het de heren van Iiyama dan ook eigenlijk niet kwalijk nemen dat men mijn verklaring niet wilde accepteren. Ik had, wellicht tegen beter weten in, gehoopt dat men mij het voordeel van de twijfel zou gunnen. Maar voor hen bestond er geen enkele twijfel. Jammer, maar helaas! Jammer van de monitor. Jammer van mijn vrije dag en het ritje van 200 km. Maar vooral jammer dat men mij simpelweg niet wilde geloven, al werd dat niet met zoveel woorden gezegd. Met dit bericht wil ik in de eerste plaats de frustraties van me af schrijven. Ik héb dit namelijk niet uit mijn duim gezogen! Ik wil hiermee ook mede computergebruikers waarschuwen voorzichtig te zijn bij het reinigen van beeldschermen. Onnodig te vermelden dat men geen agressieve middelen moet gebruiken, maar wees dus ook voorzichtig met keuken- of toiletpapier. Verder wil ik nog benadrukken dat ik Iiyama absoluut niet in diskrediet wil brengen. Men heeft mij verder vriendelijk en correct te woord gestaan en de tijd en moeite genomen om de schade te onderzoeken. Ik heb me nog lange tijd suf gepeinsd over wat nu eigenlijk de oorzaak van de schade kan zijn geweest. Kan iemand dit verklaren? Heb ik misschien bij die laatste veeg langs de onderrand van het scherm teveel druk uitgeoefend en is daardoor iets van de coating losgeraakt? Heeft deze coating, afgezet op het papier, misschien een schurende werking gehad en is er als het ware een soort sneeuwbaleffect opgetreden? Te ver gezocht? Onmogelijk? Ik weet het echt niet meer. Het zal voor mij wel een raadsel blijven.[color=darkblue:68c28345f2][/color:68c28345f2]
Link naar reactie
vervelende ervaring zonder meer, volgens mij ben je echter niet kansloos als je het er niet bij laat zitten, ben geen jurist hoor, maar een loslatende coating mag zelfs bij de gangbare schoonmaakmiddelen niet voorkomen! en al zeker niet binnen 2 jaar! pas als je thinner oid erop loslaat hebben zij recht van spreken, dit moeten zij wel kunnen aantonen!! als je lid van de consumentenbond bent kun je daar om advies vragen. kijk anders is op de website van hun suc6
Link naar reactie
Hmm zou het mischien zo kunnen zijn dat de coating nooit goed heeft vastgezeten en dat je door het schoonmaken het gedeelte dat niet vastzat hebt weggeveegd ?. klinkt mij in de oren als een productie fout . het lijkt me sterk dat je met schoonmaken met water en tissue zomaar de coating weg kan vegen. suc6 verder ermee vr. gr. jerry
Link naar reactie
Ik kan me voorstellen dat bij het vegen onderop het scherm vuil meegeveegd is die als schuurmiddel zijn vernietigende werk gedaan heeft. Toch zou ik nogmaals vragen om een oplossing ( nieuwe coating)? Ik bezit zelf een 19"CTX met een vergelijkbare coating en een zoon met vette vingers die voortdurend het scherm als touchscreen gebruikt. Ik gebruik safeclens van AF om problemen die jij hebt te voorkomen. Succes!!
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Papieren zakdoekjes en keukenrollen en meer van dat soort zaken lijken wel heel zacht maar zijn dat helemaal niet. Vooral van die keukenrollen met meerdere lagen, extra vochtopnemers, etc. zijn eigenlijk niet meer soft te noemen ook al voelt dat wel zo en wordt dat ook zo gezegd door, uiteraard, de fabrikant. Een keukenrol wordt (met name droog) gauw stroef en gaf in dit geval de kans de coating van het glas te vegen. Neem uit veiligheid altijd een schone theedoek om gevoelige oppervlakken te reinigen (geldt ook voor brillenglazen, fotolensen, etc.). Een theedoek is echt zacht. Gebruik voor een goede reiniging Screen99 wat echt een geweldig resultaat oplevert.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...