Ga naar inhoud

Extra nut TV-OUT?


Aanbevolen berichten

Domme vraag wellicht, maar ik heb net elders een nieuwe videokaart geinstalleerd (Radeon 9000, geen PRO) en voor het eerst ook even de TV-OUT geprobeerd. Aangezien de persoon in kwestie geen DVD-ROM had, kon ik alleen het bureablad tevoorschijn toveren via een cinch tulp-kabeltje (zowel op tv als videokaart waren er geen S-VIDEO). Het beeld vond ik nou niet echt denderend moet ik zeggen, of is dat altijd zo bij het bekijken van het bureaublad? Dus dat het kijken van DVD's er een stuk beter uit ziet? Verder kan ik me voorstellen dat de componenten (kaart, kabel en TV) niet van die kwaliteit waren dat je top-of-the-bill haalt, maar vond dit toch niet veel. Maakt verder allemaal niet uit, omdat het toch niet gebruikt gaat worden (losse DVD speler aanwezig). Of is er nog een doeleinde van de TV-OUT behalve aansluiten op TV voor DVD dat ik over het hoofd zie?
Link naar reactie
[quote:558c05e674="Slashhead"]Het is meer bedoeld voor power point of DVD. In andere gevallen is de resolutie gewoon te laag van een TV[/quote:558c05e674] Check. Maar is het dan ook zo dat wanneer je bv. een super-de-luxe videokaart neemt, een mega-goede kabel en dito TV, dat je dan nog niet de kwaliteit haalt van een doorsnee stand-alone DVD speler en huis-tuin-en-keuken TV? Omdat ik wel eens van mensen hoor dat de kwaliteit van DVD via TV-OUT niet eens tegen valt.
Link naar reactie
Kijk, dat is toch grappig om te weten. Maar inderdaad, voor dat geld kun je ook een errug leuke losse DVD speler op de kop tikken. En buiten de kwaliteit wil het toch wat lekkerder kijken met een ab'tje in de hand onderuitgezakt in de bank. Om dan nog eens heen en weer te gaan sprinten tussen PC en TV.... neeehhh.... Maar goed op 3D gebied is die Radeon 9700 wel weer erg ok, dus je krijgt wel wat terug voor die prijs ;-) Ben eigenlijk wel benieuwd of er nou veel mensen zijn die echt gebruik maken van hun TV-OUT. Tegenwoordig heeft elke kaart er wel een, maar ik ken persoonlijk maar weinig fanatieke gebruikers.
Link naar reactie
Ik gebruik de TV-out dus wel om dvd's te kijken, want die computer heb ik toch al en een standalone dvd-speler koop ik pas als m'n cd-speler in de huiskamer kapot is(en er dvd-spelers zijn waarmee je ook fatsoenlijk in een nummer kunt spoelen). Ik heb uitstekend beeld vind ikzelf (ik gebruik wel een s-video kabel), en even heen en weer lopen vind ik niet erg.
Link naar reactie
Ik kijk ook DVD via TV-Out en dat weet iedereen wel hier :-) en ben fanatiek hiermee. Heb een Radeon8500 en ik ben zeer te spreken over het beeld. Het is beter als een normale TV-uitzending (en ik heb een goeie TV en signaal). Of het nog beter zou kunnen, heb geen idee en heb geen DVD-speler. want het is al goed. Heen en weer tussen TV en PC is geen probleem, want als ik een film kijk, wil ik niet zappen maar gewooon kijken. En... hij doet het altijd en staat goed ingesteld en in tegenstelling tot de Geforce-kaarten geeft de Radeon een beeldvullend beeld. Daarom zeg ik voor het geld wat je betaald voor Nvidia met een KL-TV out vind ik dat Ati hierin rules... Groet, Aswin
Link naar reactie
Valt me dan toch weer mee dat er wat mensen zijn die er best wel over te spreken zijn. Persoonlijk ga ik toch ook voor de losse DVD-speler. Voornamelijk vanwege kwaliteit en gebruiksgemak. Vandaar dat ik me zo eens afvroeg hoeveel mensen er nu echt die TV-OUT benutten. Immers, behalve het gebruiksgemak is het niet onbelangrijk dat je PC en TV niet te ver uit elkaar moeten liggen. Daar bij mij de PC niet in de huiskamer staat, wordt het alweer aardig boren en draden trekken wil ik die PC en TV met elkaar verbinden. Tel daarbij op de kosten die je maakt voor een DVD-ROM en de bekabeling zelf (een wat beter 3D videokaart heeft vaak ook wel een goeie TV-OUT) en dan kom je weliswaar nog niet aan de prijs van een losse DVD-speler, maar toch wel een stukje. Voor wat betreft het argument dat je liefst zou wachten op een DVD-recorder, dat geldt ook voor mij wel denk ik. Heb momenteel nog niet echt de behoefte aan DVD, want vind dat ik dan meteen een digitale receiver aan zou moeten schaffen ;-)
Link naar reactie
[quote:9d02b3afd4="Slashhead"]Het is meer bedoeld voor power point of DVD. In andere gevallen is de resolutie gewoon te laag van een TV[/quote:9d02b3afd4] Aangezien ik het wel eens met Powerpoint had gezien, probeerde ik dat dus ook even gisteren. Dat beeld zag er best goed uuit inderdaad, alleen waar ik me wel over verbaasde waren de zwarte balken aan alle 4 de zijden van het beeld. Nu had ik hier diverse malen gelezen dat Radeons daar geen last van hadden, maar dat was hier dus wel het geval. Ook oprekken van het beeld via de ATI software hielp niet. Als ik het beeld bv. naar links, rechts, boven, beneden bewoog, liep het als het ware onder die zwarte balken. Alleen aan de bovenkant kon ik het beeld tot aan de rand van het scherm krijgen. Links, rechts en onder bleef de zwarte balk gewoon staan en verdween een gedeelte van het beeld gewoon onder de zwarte balken als het ware. Waaraan ligt dat dan? Aan de cinch of de TV?
Link naar reactie
Denk toch gewoon instellingen op gebied van: - resolutie, heb je die staan op 768x1024 - Je PAL settings. Kies voor countrycode en selecteer Nederland Geen zwarte randen bij mij. Dan kan je nog naar advanced settings gaan en met pijltjes en plustekens de kaart (semi-)automatisch aan het beeldformaat laten aanpassen. Voor de Radeon 8500 zou het geen probleem moeten zijn. suc6, A
Link naar reactie
Het gekke is dus dat de stappen die jij beschrijft precies degene zijn die ik heb gevolgd. Maar zonder succes. Niet dat het van belang is, want de persoon in kwestie heeft een losse DVD speler bij de TV, maar ik vond het vreemd omdat ik altijd had begrepen dat de Radeons juist bekend stonden om de afwezigheid van zwarte balken. Het gaat hier voor de duidelijkheid om de Club 3D Radeon 9000XT met cinch TV-OUT (dus geen S-video). Het beeld bij een powerpoint bestandje wat ik even probeerde zag er trouwens heel aardig uit, dus denk dat DVD weergave ook wel snor zal zitten, al kon ik dat niet testen.
Link naar reactie
DVD-weergave is perfect. Schijnt dat Matrox Millenium G550 ook heel goed is (maar niet goed in 3D). De radeon 8500 en genoemde kaart hebben geen last van zwarte randen. Het is trouwens belachelijk dat Nvidia zulke kaarten op de markt brengt met een brakke TV-out maar wel dat als verkoopargument gebruikt. Want het is geen TV-Out zoals je TV wilt kijken. Je kijkt toch ook niet de hele dag in een tunneltje ? Nou, omdat ik een radeon8500 heb, kan ik niet veel zeggen over de 9000 or 9000 Pro. Denk wel dat ze hetzelfde driverpakket gebruiken. Geen idee wat er bij jou aan de hand is. Misschien andere drivers proberen. Je hebt nog ergens een setting van "Theatermode" en Overlay. Heb je daar al 's naar gekeken ? Slashead, de moderator heeft hier een FAQ gepost over TV-out voor de merken ATI en Geforce.. Misschien moet je daar 's naar kijken. Groet, A
Link naar reactie
Ik heb dus een GF 4 Ti 4200 (128 Mb) van Club 3d en heb inderdaad zwarte randen aan de zijkant, maar vind dat niet echt storend. Met TV-tool (kost 10 euro) heb je die randen overigens niet en ik heb in beide gevallen goed scherp beeld; beter dan een videorecorder. Dus dat valt wel mee met die 'brakke' tv-out. Ik heb er een 10 meter lange s-video kabel tussen zitten. De resolutie van het beeldscherm en de tv moet trouwens wel gelijk zijn, anders mis je een stuk beeld op je tv.
Link naar reactie
//AswinW Bedankt voor je tips, zal eens kijken. Maar goed, zelf had ik de tv-out nog nooit geprobeerd, was dus meer een test. En toegegeven, het beeld was beter dan ik vooraf had gedacht. Bovendien kan ik me ook voorstellen dat iemand het geld wat je uitspaart door geen DVD-speler te hoeven kopen liever aan zijn/haar pc besteedt. Anderzijds, als je net als ik geen dvd-rom hebt, hoef je met de prijzen van tegenwoordig voor een stand-alone het voor het geld ook niet echt meer te laten. Maar misschien dat er wel gebruikers zijn die niet zonder het geluid van hun zoemende pc kunnen ;-)
Link naar reactie
Nou het voordeel van m'n Dell is, dat je 'm niet, maar dan ook NIET hoort. goede schijf, goede isolatie... tja. Ben tevreden met de set. En over die brakke TV-out. Tja, als Nvidia een Videokaart maakt met een fixe prijs, sommige kosten wel 4 a 500 EURO, da's 1000 gulden met de verkoopargumenten: geweldige performance 3D, goede 2D en een "industry-leading DVD-playback", nou sorry.... Als je dan hier als advies krijgt om nog 's 10 EURO uit te gaan geven voor een TV-tool uit Duitsland om dan pas goed en beeldvullend DVD-materiaal op je TV te krijgen (en dat softwarepakketje vreet nog 's redelijk veel processortijd en verdenk ik van een memoryleak) dan vind ik... een TV-Out brak. Dan moet je geen TV-out maken. Waar of niet ? Niet om een discussie op te starten of hier iemand tegen het zere been te storen. Het is gewoon mijn mening, klaar. Voor 1000 pieken, verwacht je iets van eh.. "Out of the box" gewoon meteen goed... zonder kunstgrepen (TVtool). Groet, Aswin
Link naar reactie
[quote:077d7d9fb2] Tarden schreef: maar ik heb net elders een nieuwe videokaart geinstalleerd (Radeon 9000, geen PRO) en voor het eerst ook even de TV-OUT geprobeerd. [/quote:077d7d9fb2] en verderop [quote:077d7d9fb2]Tarden: Dat beeld zag er best goed uuit inderdaad, alleen waar ik me wel over verbaasde waren de zwarte balken aan alle 4 de zijden van het beeld. Nu had ik hier diverse malen gelezen dat Radeons daar geen last van hadden, maar dat was hier dus wel het geval. Ook oprekken van het beeld via de ATI software hielp niet. Als ik het beeld bv. naar links, rechts, boven, beneden bewoog, liep het als het ware onder die zwarte balken. Alleen aan de bovenkant kon ik het beeld tot aan de rand van het scherm krijgen. Links, rechts en onder bleef de zwarte balk gewoon staan en verdween een gedeelte van het beeld gewoon onder de zwarte balken als het ware.[/quote:077d7d9fb2] Ook Radeon schijnt dus niet altijd perfect te werken. Ook na Aswins tips werkt het blijkbaar nog niet goed. Zijn kritiek aan het adres van Nvidia lijkt dus 'n beetje bevooroordeeld, of tenminste een beetje enzijdig. Inderdaad als je 500 euro uitgeeft aan een videokaart om dvd's op je tv te kunnen kijken, zul je misschien teleurgesteld zijn, maar erg snugger is het ook niet (een dvd-speler is veel goedkoper). Maar als je zoals ik een GF4 Ti 4200 van 209 euro koopt voor je computer en als bijkomend voordeel blijkt dat je ook nog dvd's op je tv kunt kijken, en de beeldkwaliteit is uitstekend; Ik heb geen last van die zwarte balken, mijn tv is groot genoeg, dan ben ik daar best tevreden over. Ik kan het niet vergelijken met een Radeon want die heb ik niet en ik ken ook niemand die hem heeft.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...