Ga naar inhoud

GF2MX400 64MB en Windows 98


Aanbevolen berichten

Sinds kort heb ik een Geforce 2MX 400 en die heb ik netjes geinstalleerd. Deze deed het nog netjes op XP, maar omdat ik weer terug wilde naar windows 98 formateerde ik de harde schijf en zette windows 98 erop. Dit ging allemaal nog goed. Nadat de installatie klaar was van windows 98 SE kwam het eerste probleem: m'n gf2 werd niet herkend en er werden dus prutserige drivers geinstalleerd (standaard vga met 16 kleuren op 640x480). Dit is niet de bedoeling. Geen probleem, ik had al wat drivers gedownload voor win98 en op een andere partitie gezet. Eerst probeerde ik wat oude drivers. Netjes opnieuw opstarten, totdat het opstartscherm van win98 tevoorschijnkomt en het beelt uitgaat en de pc automatisch opnieuw opstart. Hierdoor kreeg ik dus een lus van steeds opnieuw opstarten. Niet echt fijn dus. Ik pleur alles er weer af en zet win98se er weer op en probeer nu de msi drivers (die meegeleverd werden). Hetzelfde verhaal. Nog een keer alles eraf en nu probeer ik de nieuwste detownaters van nvidia voor win98. Dan krijg ik de melding dat er geen nvidia kaart is aangetroffen. Ik weet me hier echt geen raad mee. Please help me out! Specs: PIII 866 512 MB SD RAM MSI GF2 MX400 64 MB MATROX HD 40 gig (2 x 20gig partitie). Geluidskaart, toetsenbord, muis, beeldscherm (n.v.t. lijkt me).
Link naar reactie
[quote:b146549fac="gandalfxxx"]Sinds kort heb ik een Geforce 2MX 400 en die heb ik netjes geinstalleerd. Deze deed het nog netjes op XP, maar omdat ik weer terug wilde naar windows 98 formateerde ik de harde schijf en zette windows 98 erop. Dit ging allemaal nog goed.[/quote:b146549fac]Als het goed is zie je aan het begin van het opstarten van je PC deze info voorbij flitsen. Geforce2 mx400 Version 4.25.00.30.00 Copyright (C) 1996-2002 Nvidia Corp 64 MB RAM [quote:b146549fac] Nadat de installatie klaar was van windows 98 SE kwam het eerste probleem: m'n gf2 werd niet herkend en er werden dus prutserige drivers geinstalleerd (standaard vga met 16 kleuren op 640x480). Dit is niet de bedoeling. Geen probleem, ik had al wat drivers gedownload voor win98 en op een andere partitie gezet. [/quote:b146549fac]Dat zijn géén prutserige drivers, maar gewoon standaard vga drivers. :) Probeer eens http://www.guru3d.com/files > Videocard Drivers > Page 10 staat detonator 6.72 WHQL. En verder is het beste dat de videokaart een eigen IRQ heeft. :roll: Ik heb zelf ook problemen gehad onder Windows 98 toen mijn AGP videokaart zijn IRQ deelde met een netwerkkaart. Vaak wordt de IRQ van het AGP slot gedeeld met PCI slot 1 (kan ook een ander PCI slot zijn) Welk moederbord heb je? Controleer de PCI device listing die tijdens het opstarten van je PC getoond word. Let hierbij vooral op de IRQ die staat bij Display Controller. Start Hiervoor je PC op met een diskette waar alleen Windows 98 systeem bestanden op staan. :wink:
Link naar reactie
Die download werkt niet :cry: /edit Ik heb ff gezocht via google naar dat bestand en heb 'm nu hier weg: http://www.inpact-hardware.com/drivers/nvidia.htm Is wel goed dacht ik zo. Hij staat met nog enkele dingetjes op irq 11. Moet ik dit nu veranderen, en zo ja, hoe doe ik dat? Over m'n moederbord zegt Sandra dit: [code:1:16c20c2c79] SiSoftware Sandra Entire System Manufacturer : Fujitsu Siemens Model : P6VAP-AP Unique ID : FFFFFFFF-FFFFFFFF-FFFFFFFF-FFFFFFFF System Mainboard Manufacturer : Elitegroup (ECS) MP Support : No Model : P6VAP-AP BIOS ID : 09/29/2000-694X-596B-977-6A6LJE19C-00 Chipset : VIA VT82C694X Apollo Pro133 Chipset Flash Memory Controller Location : Mainboard Error Correction Capability : None Number of Memory Slots : 4 Bank0/1 - BANK_0 : DIMM 256MB Bank2/3 - BANK_1 : DIMM 256MB Bank4/5 - BANK_2 : Empty Bank6/7 - BANK_3 : Empty System Chipset Model : Elitegroup Computer Sys VT82C691/693A/694X Apollo Pro/133/133A System Controller Bus(es) : ISA AGP PCI USB SMBus/i2c Front Side Bus Speed : 1x 133MHz (133MHz data rate) Max FSB Speed / Max Memory Speed : 1x 133MHz / 1x 133MHz In Order Queue Depth : 4 req(s) Logical/Chipset Memory Banks Bank 0 Setting : 128MB SDRAM 7-1-1-1R 4-1-1-1W 3-3-3CL Bank 1 Setting : 128MB SDRAM 7-1-1-1R 4-1-1-1W 3-3-3CL Bank 2 Setting : 128MB SDRAM 7-1-1-1R 4-1-1-1W 3-3-3CL Bank 3 Setting : 128MB SDRAM 7-1-1-1R 4-1-1-1W 3-3-3CL Speed : 1x 133MHz (133MHz data rate) Multiplier : 1/1x Power Down Mode : No Fixed Hole Present : No Memory Modules Memory Module 1 : Kingston KVR133x64C3256 411E2902 256MB 16x(16Mx8) SDRAM PC133U-333-542 (CL3 upto 133MHz) (CL2 upto 100MHz) Memory Module 2 : Kingston KVR133x64C3256 411E2802 256MB 16x(16Mx8) SDRAM PC133U-333-542 (CL3 upto 133MHz) (CL2 upto 100MHz) System Clock Generator Model : ICS 9248-39 Software Programmable : Yes Read-Back Support : Yes Speed Selected By : Hardware Spread Spectrum Modulated : Yes No FSB Speeds : 16 FSB Speed Range : 66 - 150MHz Environment Monitor 1 Model : Genesys GL520SM SMB Version : 8.00 Mainboard Specific Support : No Temperature Sensor(s) CPU Temperature : 41.0°C / 105.8°F td Power / Aux Temperature : 36.0°C / 96.8°F td Cooling Device(s) Auto Fan Speed Control : No CPU Fan Speed : 4210rpm Voltage Sensor(s) CPU Core Voltage : 1.69V +3.3V Voltage : 3.36V +5V Voltage : 4.88V +12V Voltage : 12.18V AGP Bus Version : 2.00 Speed : 66MHz Current Data Transfer Rate : 2x 66MHz (132MHz data rate) Side Band Enabled : No Side Band Support : Yes Fast-Writes Enabled : No Aperture Size : 64MB PCI Bus(es) Version : 2.10 No Bridges : 1 PCI Bus 0 : 32-bit PCI (33MHz) Multiplier : 1/4x LPC Hub Controller 1 Model : VIA Technologies Inc VT82C596/A/B "Mobile South" PCI to ISA Bridge ACPI PM Enabled : Yes Random Number Generator Enabled : No Speed Multiplier : 1/4x Speed : 8MHz DMA Multiplier : 1/2x DMA Speed : 4MHz USB Controller 1 Model : VIA Technologies Inc VT83C572,VT82C586/A/B,VT82C596B,VT82C686A/B USB Controller Version : 1.10 UHCI Interface : Yes Channels : 2 Speed : 48MHz Legacy Emulation Enabled : No System SMBus Controller 1 Model : Intel PIIX4 SMBus / compatible Speed : 16kHz Expansion Slot(s) ISA : ISA 16-bit 5V FullLength ISA : ISA 16-bit 5V FullLength ISA : ISA 16-bit 5V FullLength ISA : ISA 16-bit 5V FullLength PCI (9h) : PCI 32-bit 5V FullLength Available PCI (Ah) : PCI 32-bit 5V FullLength InUse (Creative Labs SB0060 SBLive! 5.1) PCI (Bh) : PCI 32-bit 5V FullLength InUse (Pinnacle Systems Inc Bt878 Mediastream Controller) PCI (Ch) : PCI 32-bit 5V FullLength InUse (3COM Corp, Networking Division 3C900B-TPO Etherlink XL TPO 10Mb) AGP (8h) : AGP 32-bit 5V FullLength InUse (Micro-Star International Co Ltd (MSI) Starforce 881x Series) Port Connector(s) PRIMARY IDE : None - ATA / None SECONDARY IDE : None - ATA / None FDD : 8251 FIFO Compatible - Floppy / None COM1 : Serial Port 16450 Compatible - 9 Pin Dual Inline / DB-9 pin male COM2 : Serial Port 16450 Compatible - 9 Pin Dual Inline / DB-9 pin male LPT1 : Parallel Port ECP/EPP - DB25 pin female / DB25 pin female Keyboard : Keyboard Port - None / PS/2 PS/2 Mouse - Detected : Mouse Port - PS/2 / PS/2 USB : USB - None / None Performance Tips Notice N224 : SMBIOS/DMI information may be inaccurate. Warning W2545 : Large memory modules should be Registered/Buffered. Tip T2547 : Speed set by jumpers/switch. For flexibility, consider by BIOS/software. Tip T2 : For more information about tips, press F1 and scroll to the Tips section. [/code:1:16c20c2c79] Is die chipset dan de naam van m'n moederbord? Daar moet ik zeker drivers van downloaden?
Link naar reactie
Het had dus met m'n geheugen te maken. Win98 kan geen 512 mb geheugen aan. Ik heb system.ini aangepast en win98 start weer op zonder dat ie uitknippert. Alleen nu doen de drivers het nog niet. Ik heb daar 2 screenshots van gemaakt: [img:d5e7a11a4b]http://www.lynxpolis.nl/images/display.gif[/img:d5e7a11a4b] [img:d5e7a11a4b]http://www.lynxpolis.nl/images/error.gif[/img:d5e7a11a4b]
Link naar reactie
[quote:b993e08f02="gandalfxxx"]Ik heb ff gezocht via google naar dat bestand en heb 'm nu hier weg: http://www.inpact-hardware.com/drivers/nvidia.htm Is wel goed dacht ik zo. [/quote:b993e08f02] Inderdaad, die WHQL drivers van die website zijn ook goed. :) [quote:b993e08f02] Hij staat met nog enkele dingetjes op irq 11. Moet ik dit nu veranderen, en zo ja, hoe doe ik dat? [/quote:b993e08f02] Als de videokaart zijn IRQ deelt met een PCI kaart, dan kun je die PCI kaart beter in een ander slot proberen. Die geluidskaart is dat een PCI kaart? Zo ja is de onboard sound disabled? Zijn er (verder andere) PCI kaarten? Dit zijn bij mij de IRQ's [code:1:b993e08f02] <<< Hardware IRQ Settings >>> ------------------------------------------------------------------------------------------------ 0: Systeemtimer 1: Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord 3: COM1 3: Communicatiepoort (COM2) 4: Multimediacontroller 4: Multimedia-videocontroller 4: OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller 5: VIA Rev 5 of later USB universele host-controller 5: VIA Rev 5 of later USB universele host-controller 5: VIA Rev 5 of later USB universele host-controller 5: Winbond W89C940-Based Ethernet Adapter (Generic) 6: Standaarddiskettestationcontroller 8: Systeem-CMOS/Real-timeklok 9: Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI 10: Creative SB Audigy 11: NVIDIA GeForce4 Ti 4200 13: Numerieke-gegevensprocessor 14: Primair IDE-kanaal 15: Secundair IDE-kanaal [/code:1:b993e08f02] Zoals je ziet hebben zowel de videokaart als de geluidskaart een eigen IRQ. [quote:b993e08f02] Is die chipset dan de naam van m'n moederbord? Daar moet ik zeker drivers van downloaden? [/quote:b993e08f02] Dit moederbord dus: http://www.ecs.com.tw/products/p6vapap.htm Chipset : VIA VT82C694X Apollo Pro133 Chipset ftp://210.17.18.13/driver/ide/intel/inst3101009.exe Deze Chipset drivers kunnen het beste geïnstalleerd worden voordat de video drivers geïnstalleerd zijn! Deïnstalleer eerst de geïnstalleerde video drivers. Selecteer standaard vga driver. Installler dan Chipset drivers en na de reboot kunnen de video drivers geïnstalleerd worden. [quote:b993e08f02]Het had dus met m'n geheugen te maken. Win98 kan geen 512 mb geheugen aan. Ik heb system.ini aangepast en win98 start weer op zonder dat ie uitknippert. Alleen nu doen de drivers het nog niet. Ik heb daar 2 screenshots van gemaakt: [/quote:b993e08f02]Waar heb je die info vandaan dat Windows 98 géén 512 MB geheugen aankan. :roll: Ik heb zelf ook een PC met 512 MB geheugen met multiple besturingsystemen waaronder Windows 98 SE, en die heeft géén problemen met die 512 MB geheugen. :D Die uitroeptekens zouden met de afwezigheid van de Chipset drivers te maken kunnen hebben. In Windows XP daarentegen zijn deze Chipset drivers al aanwezig. Ik hoop dat ik niets vegeten ben. :wink:
Link naar reactie
Ik had verkeerd gekeken. M'n Videokaart zit op IRQ 10 net als m'n sb live. Hoe verander ik die irq? Gewoon die geluidskaart in een andere zetten? Zo ja? Advies graag :) [img:552938ea88]http://www.lynxpolis.nl/images/irq.gif[/img:552938ea88] Ik ga nu die drivers van het moederbord proberen. Hoop dat het lukt :P
Link naar reactie
[quote:4235bbe330="gandalfxxx"]M'n Videokaart zit op IRQ 10 net als m'n sb live. Hoe verander ik die irq? Gewoon die geluidskaart in een andere zetten? [/quote:4235bbe330]In welk slot zit die SBLive nu? Dus er is nog één leeg PCI slot over. Probeer dan de geluidskaart in dat lege slot. Eventueel wisselen met één van de andere PCI kaarten. :roll:
Link naar reactie
Ik heb de geluidskaart in het lege slot gedaan maar het werkt nog steeds niet. Ik heb alles er weer afgegooid. Weer het zelfde. De chipset-drivers van jou doen het niet (er moet wel een intel moederbord aanwezig zijn, zegt ie). Ik heb via 4 in 1 drivers geprobeerd, werkt ook niet. Hopeloos geval ofniet? Misschien maar een 8 mb pci videokaartje kopen voor 25 piek? :(
Link naar reactie
[quote:7c1f50f256="gandalfxxx"]Ik heb de geluidskaart in het lege slot gedaan maar het werkt nog steeds niet. Ik heb alles er weer afgegooid. Weer het zelfde. De chipset-drivers van jou doen het niet (er moet wel een intel moederbord aanwezig zijn, zegt ie). Ik heb via 4 in 1 drivers geprobeerd, werkt ook niet. ([/quote:7c1f50f256]Ok, dan heb ik me vergist. :oops: Heb je deze Chipset drivers al geprobeerd? http://downloads.viaarena.com/drivers/4in1/4in1438(2)v(a).exe Ik hoop dat je het installeren van de videokaart drivers niet te snel opgeeft. :D Is er een bepaalde reden om terug te gaan naar Windows 98? Werkte er iets niet (goed) onder Windows XP? :roll: Heeft je videokaart nu een eigen IRQ?
Link naar reactie
De reden is m'n tv kaart. Daar is een progje voor waarmee je wat kunt decoderen. Je weet wel wat ik bedoel. Gebruik ik voor school natuurlijk :P cblcrpt :wink: M'n tv-kaart heeft nog geen eigen irq. Ik ga nog ff van alles eruit halen enzo. Ik ga er morgen weer mee bezig. Ik geef nog niet op :D Die drivers had ik al geprobeerd. Dan krijg ik een error (er is een register-error ofzo).
Link naar reactie
BTW, als ik nu kijk naar dit plaatje: [img:e91a4bbad9]http://www.lynxpolis.nl/images/irq.gif[/img:e91a4bbad9] Dan zou je zeggen dat als ik de geluidskaart met de ethernetkaart omwissel (internet hoeft er niet op namelijk) dan zou hij het doen? Of ik moet die geluidskaart op irq 7 zetten. Want irq 7 staat niet in het rijtje. Waar is irq 7 dan voor, niet voor een pci slot ofwel?
Link naar reactie
[quote:0eee99bf40="gandalfxxx"]Dan zou je zeggen dat als ik de geluidskaart met de ethernetkaart omwissel (internet hoeft er niet op namelijk) dan zou hij het doen?[/quote:0eee99bf40]Valt te proberen, de ethernetkaart kan later nog toegevoegd worden.[quote:0eee99bf40]Of ik moet die geluidskaart op irq 7 zetten. Want irq 7 staat niet in het rijtje. Waar is irq 7 dan voor, niet voor een pci slot ofwel? [/quote:0eee99bf40] IRQ 7 wordt/werd normaal voor de printer gebruikt. Als deze niet gebruikt wordt kan deze in de BIOS worden (disabled) uitgeschakeld. De IRQ toewijzing gaat doorgaans automatisch. Ook niet gebruikte COM poorten kunnen worden disabled. Als er te weinig IRQ’s beschikbaar zijn kunnen problemen door ontstaan. Vooral onder Windows 98. :( In mijn PC is COM poort 1 disabled. :roll:
Link naar reactie
[quote:b91659e8e5="gandalfxxx"] Dat ding is toch niet kapot ofzo?[/quote:b91659e8e5] Hm, nee de videokaart zelf zal wel in orde zijn. :) [quote:b91659e8e5] 't Maakt toch niet uit dat het op 2 verschillende hardeschijven staat. Of moet ik 1 gig bij C:\ wegsnoepen en daar win98 opzetten?[/quote:b91659e8e5] Windows 98 mag op de tweede harde schijf staan. De systeem bestanden die Windows 98 gebruikt om op te starten worden geplaatst op c:\ win XP als die op een FAT32 partitie staat. Begin eventueel voor Windows 98 met een schone lei. Dat wil zeggen alle insteekkaarten behalve de videokaart verwijderen. En Windows 98 schoon installeren. De 4 in 1 drivers installeren. En daarna de video drivers installeren. Als dat werkt de geluidskaart toevoegen. Als het dan nog werkt, dan de volgende PCI kaart enz… :wink:
Link naar reactie
Maar voordat ik het vergeet, is die uitroepteken in Device Manager System properties bij Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) BIOS al verdwenen. :roll: Wellicht kan het nodig zijn om in de BIOS in Power Management Setup Option ACPI funtion te disablen. Mogelijk dat dit niet goed werkt onder Windows 98. :P
Link naar reactie
[quote:2a5131ca9f="jolo"] Begin eventueel voor Windows 98 met een schone lei. Dat wil zeggen alle insteekkaarten behalve de videokaart verwijderen. En Windows 98 schoon installeren. De 4 in 1 drivers installeren. En daarna de video drivers installeren. Als dat werkt de geluidskaart toevoegen. Als het dan nog werkt, dan de volgende PCI kaart enz… :wink:[/quote:2a5131ca9f] Gandalfxxx, is dit inmiddels al gelukt? Toen ik weer naar die screenshot terugkeek van je videokaart, viel me op dat er staat achter Hardware version: [color=blue:2a5131ca9f]Not available[/color:2a5131ca9f] Bij de videokaarten die ik heb, staan daar nummers achter. Bijvoorbeeld mijn NVIDIA GeForce4 Ti 4200 hardware version [color=blue:2a5131ca9f]162[/color:2a5131ca9f] (onder Windows 98/Me) Of er een verband is tussen het niet goed installeren van de drivers van je videokaart en het niet weergeven van de hardware version weet ik niet, maar het is misschien een aanwijzing. :roll: Heb je nog een andere videokaart om te controleren of daarvan de Hardware version wel wordt weergegeven? :wink:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...