Ga naar inhoud

-= Next-generation videocard Topic =- Deel 2


Aanbevolen berichten

Vast wel. Al is het alleen al om de nietswetende consument te overtuigen. Die kijken toch alleen maar naar hoeveel geheugen erop zit en dan klinkt 256MB wel overtuigend. Bovendien krijgt ook de Pharelia 256MB geheugen binnenkort en dan kan nVidia tovh niet achterblijven. Ook is 128MB nu al te weing voor de echte gameliefhebber aangezien je op een res van 1920x1440 al geen FSAA 4xS tap kunt gebruiken.
Link naar reactie
  • Reacties 105
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:6cf332a80f="Marcel de Reus"]Vast wel. Al is het alleen al om de nietswetende consument te overtuigen. Die kijken toch alleen maar naar hoeveel geheugen erop zit en dan klinkt 256MB wel overtuigend. Bovendien krijgt ook de Pharelia 256MB geheugen binnenkort en dan kan nVidia tovh niet achterblijven. Ook is 128MB nu al te weing voor de echte gameliefhebber aangezien je op een res van 1920x1440 al geen FSAA 4xS tap kunt gebruiken.[/quote:6cf332a80f] idd :o oid
Link naar reactie
Als nVidia kiest om DDRII te gebruiken zal 256MB onbetaalbaar wezen. ook met erg snel "gewoon" DDR geheugen is 256mb belachgelijk duur. Matrox gebruikt lang niet zo snel geheugen als nVidia. Ook is 1920x1440 met FSAA 4xS nou niet echt gebruikelijk en niet haalbaar met de nieuwste games. dus om alleen die reden er 256mb op te prikken ipv 128mb lijkt me onzinnig. verder heeft 256MB geheugen met de games van nu en volgend jaar vrij weinig zin denk ik. 256mb is nuttig in 2004 of zo. laat ze eerst maar eens met games komen die de volle 128mb benutten. Ik denk zelf dus [b:d8ab09c4aa]niet[/b:d8ab09c4aa] dat er direct vanaf het begin een NV30 met 256mb komt.
Link naar reactie
Ik ga zoiezo geen NV30 kopen dus mij maakt het niets uit, maar het lijkt me gewoon niet-nvidia om geen 256MB kaart uit te brengen. Voor veel mensen die hun kaart of systeem gewoon bij de Mediamarkt maken is het geheugen de grote marketing factor. DDRII zegt die mensen echt niets hoor. Als die kaart in een mooie doos zit en er Geforce op staat en er ligt er dadelijk 1 (een ti4200 128MB bijvoorbeeld) GF4 van 150 euro en 1 (NV30) met ook 128MB voor 400 euro dan weet ik wel welke kaart de mensen nemen. Als de kaart nu 256MB zou hebbne zou adt heel ander overkomen op de mensen.
Link naar reactie
[quote:d258fcf028="Red Dragon"]die NV30 is voor een hele andere doelgroep bedoeld waar jij het nu over heb.[/quote:d258fcf028] Hoezo? Het is gewoon de opvolger van de GF4 ti. Die begint zo langzamerhand ook redelijk ingeburgerd te raken. In steefds meer geassambleerden systemen wordt de GF4MX vervangen door een GF4 ti4200
Link naar reactie
Ik denk dat 256mb er ook nog niet komt voor de gameversies van de NV30, maar wel in de quadroseries denk ik, daar zou het zeer nuttig kunnen zijn en is de prijs is wat minder de bottleneck in dat professionele sercuit. Het is de vraag of de 1e versies van de NV30 al DDRII nodig hebben als ze ook een 256 wijde bus maken...
Link naar reactie
[quote:087fc73c75]Hoezo? Het is gewoon de opvolger van de GF4 ti. Die begint zo langzamerhand ook redelijk ingeburgerd te raken. In steefds meer geassambleerden systemen wordt de GF4MX vervangen door een GF4 ti4200[/quote:087fc73c75]Je hebt Ti en Ti. Die Ti4200 is qua prijs e.d. natuurlijk zeer aantrekkelijk en mede daarom vaak in geassambleerde systemen te vinden, echter zal dit met de NV30 nog niet zo snel gebeuren. Eerder met de andere nieuwe kaarten waarmee ze gaan komen (de "opvolgers" van de Ti serie bijvoorbeeld (NV28 maar dan met AGP8x)) of de nieuwere GF4MX kaarten (NV18) waarmee ze gaan komen (o.a. met firewire aansluiting).
Link naar reactie
Zo te zien moeten we effe [url=http://www.anandtech.com/news/shownews.html?i=3430&t=sn]AnandTech[/url] in de gaten houden, want zij beweren binnekort te komen met correcte info over de NV30: [quote:e8dcf0ff41]I'm working on a piece about NV30 right now, there's a lot of information floating around and a lot of it is unfortunately inaccurate (which is usually the case). I hope to dispell a lot of rumors in this upcoming article, but it'll have to wait until after my final.[/quote:e8dcf0ff41]
Link naar reactie
Tevens heeft [url=http://www.reactorcritical.com/#l1210]Reactor Critical[/url] meer info over de NV30: [quote:81485ccd64]DirectX 9 will also support branching in static and dynamic forms, long pixel and vertex shaders "beyond RADEON 9700 DirectX 9", 128-bit color precision and maybe also loops and calls & returns. As a result, when the NV30 will be available, developers will have an API that is able to utilise its features and capabilities. Keeping in mind that NV30 and DirectX 9 schedules are now aligned according to NVidia, we can expect them to appear in the very close timeframe.[/quote:81485ccd64]
Link naar reactie
[quote:2b8bd0efb9][img:2b8bd0efb9]http://shrimpwars.be/gfx/hardware/radeon9700profrSM.jpg[/img:2b8bd0efb9][img:2b8bd0efb9]http://shrimpwars.be/gfx/hardware/radeon9700probacSMk.jpg[/img:2b8bd0efb9] Opvallend is dat ATi dan toch uiteindelijk opteert voor een grotere fan en heatsink op de Radeon 9700 Pro. Het is een stap in de goede richting, maar toch hadden we liever een serieuze HSF met copper-based heatsink gezien!! Dit was noodzakelijk omdat de Radeon 9700 Pro met z'n 110 miljoen transistoren en z'n 325MHz DDR engine clock speed serieus wat hitte opwekt. Goed nieuws is ook dat de kaart rond 15 september beschikbaar zou moeten zijn. Wat ouderwets Belgisch scepticisme vertelt me dat je hier zeker een paar weken mag bijtellen vooraleer de gewone Belgische hardwareboer ze in huis heeft. Richtprijs is zo'n $400 of €407,8 ... een vrij behoorlijke prijs voor zo'n stevige grafische kaart. Een gevolg van de release van de Radeon 9xxx-kaarten is dat andere grafische kaarten uit ATi's gamma serieus in prijs dalen. Het belooft een interessant najaar te worden voor hardwareliefhebbers!![/quote:2b8bd0efb9] BRON--> http://shrimpwars.be//hardware/
Link naar reactie
The yields on 0.13-micron NV30 chips aren't high at all unfortunately; currently yields are between 10 and 20%, meaning that for every 10 chips made, only 1 or 2 are actually functional. Once again, to put things into perspective, neither AMD nor Intel would ever produce and ship silicon with yields as low as 3 - 4 times that. Even Intel's largest chips that already rival these GPUs in transistor counts have much higher yields. The enthusiast graphics market is a bit different than the mass production CPU market, and these yields are considered to be "acceptable" by NVIDIA. Less than 5% of the graphics market wants chips like the R300 or NV30, so it is entirely possible for a company like NVIDIA to produce these chips at very low yields in order to maintain technology leadership. We've already seen how quickly the tides can turn in the graphics market, companies that were once kings of the industry are rarely spoken of; if you can't deliver in this industry then the market has no problem casting you aside, all it takes is one missed product cycle and you're a goner. TSMC will be able to produce enough wafers to provide enough functional NV30 GPUs to meet demand, but with yields in the 10 - 20% range it will be a very expensive chip to produce initially. NVIDIA will have to do whatever it takes however, since they will be moving to a product-line similar to ATI's strategy with the R300. Just as the Radeon 9500 is a scaled down version of the Radeon 9700 Pro to cater to the $199 - $299 segment, NVIDIA will have a similar solution derived from the NV30 early next year. Both companies will then spin off a third derivative of their respective cores to meet the demands of the $100 - $199 price tier into the second quarter of 2003. If NV30 is pushed back too far, the first half of NVIDIA's strategy for 2003 would have to be seriously altered, which is why NVIDIA is adamant about a 2002 launch for NV30. Because of very low initial yields, NV30 will most likely be a very short lived part before it is replaced with a much more mature 0.13-micron part in the Spring of next year. [color=blue:1da2533a00]Dit vond ik het meest interessant aan het artikel, alleen weet ik niet of dit allemaal waar is....[/color:1da2533a00]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...