Ga naar inhoud

GeForce 4Ti 44/46 artikel in Computer!Totaal nummer 7/8


Aanbevolen berichten

Op zich een heel goed artikel. Er wordt goed (in normaal begrijpelijk Nederlands) uitgelegd wat FSAA en Anisotropisch filteren is. In de prestatie tabel hadik nog wel graag gezien uitgelegd wat OGSS, Quincunx, en Accuview is. Dus graag alsnog uitleg ;) Ook jammer dat er geen tabel is waarin de overklokresultaten instaan. Voor de rest zeer goed..duidelijk, overzichtelijk, en alle grote merken behalve Asus worden behandeld.
Link naar reactie
Ik vond het wel een redelijk artikel. En logisch dat ze qua prijs/kwaliteit de 4400 uitkiezen boven de 4600. Prestaties verschillen niet dramatisch veel en zo heb je met de 4400 voor minder geld toch een snelle kaart. Ze moeten alleen voortaan wel hun Award sticker bij de juiste kaart zetten :lol:
Link naar reactie
Asus was op dat moment (medio April !!) nog niet te krijgen. De GF4Ti4200 bestond toen nog niet :) Ik ga in Augustus met een ander artikel aan de slag en daarbij zal Asus zeker van de partij zijn :) Overklok resultaten heb ik bewust niet vermeld omdat die exemplarisch zijn. Ik had daar dan ook nog over uit moeten wijden en daar had ik de ruimte niet voor. Als je vette overklok resultaten wilt zien moet je even naar het Gainward GF4Ti4200 artikel surfen op www.computertotaal.nl OGSS: Ordered Grid Super Sampling Super Sampling staat voor het gebruik van een hogere resolutie dan die je op je monitor ziet. Als je bijvoorbeeld een spel wilt spelen op 1024x768 en je stelt 4x OGSS in dan gaat de GPU op 2048x1536 renderen, vandaar het verlies in snelheid. Dit renderen gebeurt in een off-screen buffer. (Mits voldoende geheugen aanwezig is) Doordat nu de interne resolutie veel hoger is dan de werkelijke heeft de GPU voor die ene pixel nu ineens 4 pixels. Ordered grid duidt op de methode waarop deze extra pixels gesampled gaan worden om de benodigde extra kleur informatie te krijgen. OGSS: XX XX RGSS betekend Rotated Grid Super Sampling, welke wordt toegepast op de Voodoo 5 series van 3dfx. Helaas is deze techniek tezamen met 3dfx ten grave gedragen en daardoor niet echt interessant meer. RGSS _XX XX_ Quincunx is een multisampling techniek. Hierbij wordt geen gebruik gemaakt van een hogere resolutie maar wordt gekeken naar subpixels. Subpixels zijn virtuele pixels in een pixel. In principe deelt nVidia hier pixels op in vakken. Met Quincunx wordt een gemiddelde berekend van 5 subpixels. De samples komen, voor deze berekening, uit de pixels die om de te renderen pixel liggen en die van de eigenlijke pixel. Het resultaat is een wazig beeld maar met minder verlies aan snelheid. Opzich vind ik deze methode niet interessant omdat die niet goed genoeg is. AccuView is een mix. nVidia laat hier niet veel over los, maar het is eigenlijk een multisampling techniek dat tevens gebruik maakt van een hogere resolutie. Vermoed wordt dat het hier om een 2x hogere resolutie gaat in combinatie met Quincunx maar dan volgens een ander sample patroon. Multi sampling klinkt wat ingewikkeld. Ik zal nog even zoeken naar wat tekeningtjes wat het verhaal wat verduidelijkt. Maar dat doe ik maandag ofzo wel.
Link naar reactie
goed artikel slashhead! Wat ik nog miste was een afbeelding waar je kon zien wat het verschil is als je gebruik maakt van FSAA. Je had het wel goed uitgelegd, maar aan de hand van een plaatje zou het nog duidelijker zijn! Net als bij anisotropisch filteren waar wel een plaatje te zien was. Verder vond ik het een perfect artikel :)
Link naar reactie
hehe dank je wel voor die uitleg Slashhead blijft allemaal ingewikkeld maar snap et nu wel een beetje Dat die overklok resultaten per exemplaar verschillen heb je gelijk in, maar je had bijvoorbeeld alle kaarten kunnen overklokken en daar het gemiddelde van nemen of zo. Ook had er bij de Leadtek een overklok percentage bij moeten staan. Nu raadt je deze kaart namelijk aan, o.a. vanwege zijn overklok mogelijkheden, terwijl er dus niet wordt verteld hoeveel dat ten op zichte van de andere kaarten zich verhoudt. Dit klinkt allemaal erg zeikerig en zo ;) maar ik vond het zeker een goed artikel hoor :)
Link naar reactie
Het probleem van overklokken is dat het [i:a533988ac7]te[/i:a533988ac7] exemplarisch is. Als ik waardes zou hebben vermeld dan had iedereen die waardes als standaard overgenomen voor elke kaart van dat merk en daar de conclusie uit getrokken dat ze ontzettend goed te overklokken zijn. Ik kwam met de Gainward en Leadtek even ver. Chaintech was iets minder. De andere kaarten heb ik niet overgeklokt. Wil je echt per merk conclusies gaan trekken dan zou ik gewoon 10 kaarten willen hebben van elk merk en daar het gemiddelde uit halen. Dan zit je al een stuk dichter bij de werkelijkheid, uitschieters naar boven en beneden buiten beschouwing gelaten.
Link naar reactie
Het gaat om de prijs die je ervoor betaald en wat je ervoor terug krijgt. Bij Sparkle krijg je helemaal niks, zelfs geen DVD filter software. (ik had een probeer versie gekregen van PowerDVD) Je wilt graag de TV-out van dergelijke kaarten gebruiken in combinatie met DVD films. Daar heb je dan software voor nodig. Alleen Gainward, Leadtek en Chaintech leveren die spullen. Verder had je bij Sparkle ook geen spellen alleen maar een composiet-S-video verloop kabel met driver software. Op dat moment (medio April) was de Sparkle niet goedkoper dan bijvoorbeeld Leadtek, terwijl Leadtek heel wat meer te bieden had. Ook 299,- is nu nog teveel voor zo'n kale kaart. Een GF4Ti4400 van Leadtek kost op dit moment evenveel.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...