Ga naar inhoud

Hoe ver kan ik gaan met overclocken?


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

In mijn systeem heb ik een Asus 7100T Geforce 2 MX grafische kaart. Ik wilde graag weten of iemand ervaring heeft met het overclocken van deze kaart (of een andere Geforce 2 MX). Op dit moment zit er nog geen actieve koeling op mijn kaart. Kan ik dan ook al overclocken zonder de kaart te beschadigen? En zo ja hoever? Standaard draait mijn kaart op 175/166.

Hoe weet je eigenlijk wanneer de kaart te heet wordt? Of merk je dit pas als de kaart blijvend beschadigd is?

Groetjes

[This message has been edited by TeTsUo2000 (edited 10-04-2001).]

[This message has been edited by TeTsUo2000 (edited 17-04-2001).]

Link naar reactie
Mijn ervaring is met overclocken dat je niet direct je kaart om zeep helpt. Wanneer je rustig en beheerst te werk gaat dan kan er eigenlijk niet veel mis gaan. Verhoog de stappen met ongeveer 2-3Hz per keer. Verhoog eerst je GPU snelheid zodat je tegen de grens van je GPU aanloopt. Ga dan iets terug. Doe daarna het zelfde voor je memory. Je zult waarschijnlijk merken dat het verhogen van de GPU snelheid niet echt veel zoden aan de dijk zet, omdat de GF series hinder ondervinden van de te lage beschikbare geheugen bandbreedte. Wanneer je nu de kloksnelheid van het geheugen verhoogt zul je prestatie winst boeken.

Let goed op de beeldkwaliteit. Wanneer je rare dingen ziet (grijze streepjes, render fouten) dan ben je te ver gegaan. Ga dan iets terug. Als je te grote stappen maakt dan heb je kans dat je PC direct in je gewone 2D desktop al vastloopt en moet je je settings in Windows veilige modes weer ongedaan maken.

Kijk of je eventueel de mogelijkheid hebt om je geheugen goed te koelen wanneer je niet helemaal tevreden bent met het resultaat omdat daar de grote winst zit. Voor de rest zou ik niet teveel geld stoppen in een nieuwe cooler voor je GPU.

[This message has been edited by Slashhead (edited 10-04-2001).]

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Slashhead: Kijk of je eventueel de mogelijkheid hebt om je geheugen goed te koelen wanneer je niet helemaal tevreden bent met het resultaat omdat daar de grote winst zit.

Bedankt voor de snelle reactie...

Maar met andere woorden de GPU koelen heeft weinig zin? Dan heb ik nog een vraag: hoe kan ik het beste het geheugen koelen? Zijn hier speciale koelers voor?

Met welk programma kan ik daarna het beste testen, bijvoorbeeld 3Dmark2000 of kan ik ook gewoon een tijdje Unreal Tournament draaien?

[This message has been edited by TeTsUo2000 (edited 10-04-2001).]

Link naar reactie
Niet koelen heb ik niet gezegt :wink: Wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen is, het heeft dus weinig nut om er een BlueOrp op te kopen van 60 piek. Omdat je niet echt veel winst haalt uit het overklokken van je GPU. Je kunt natuurlijk bij de lokale electronica shop een klein ventilatortje kopen voor een tientje en die op je heatsink schroeven. Dan scheelt het altijd wat. Je kunt bijvoorbeeld ook een slotcooler onder je videokaart stoppen. Deze zijn iets duurder (fl 50,-) maar zijn zo groot dat ze de hele kaart goed kunnen koelen. Er wordt dan lucht langs je videokaart gezogen en naar buiten geblazen. Dit werkt aardig goed maar kost je een PCI slot. Je kunt, mocht het nodig zijn, ook kleine heatsinkjes op je mem plakken. Hiervoor moet je dan wel thermisch geleidende lijm (erg duur, kun je beter lenen) gebruiken of hele goede thermal tape, want het mag er niet af vallen. Maar nogmaals doe dit alleen wanneer je niet tevreden bent met het resultaat. Probeer eerst eens hoever je komt en al die extra hobby toestanden kunnen altijd nog.
Link naar reactie
quote:
Originally posted by Pieter V: de core draait nu al een paar maanden op 196 en memory op 185,hierboven kreeg ik inderdaad de eerder beschreven problemen; streepjes, vastlopers, dubbel beeld etc... dus pas wel op !

Is dit met of zonder actieve koeling? Ik kom namelijk niet verder dan 185/182 core/memory zonder actieve koeling (Ik krijg dan vastlopers in 3Dmark2000 enz).

Is het ook zo dat je de memory nooit hoger kan zetten dan de core?

[This message has been edited by TeTsUo2000 (edited 17-04-2001).]

Link naar reactie
[QUOTE]Originally posted by TeTsUo2000: [B] Is dit met of zonder actieve koeling? Ik kom namelijk niet verder dan 185/182 core/memory zonder actieve koeling (Ik krijg dan vastlopers in 3Dmark2000 enz).

Zonder actieve koeling, gewoon zoals de kaart uit de doos komt. Geprobeert met alle mogelijke drivers, en op dit moment met de 12.00 drivers.

Is het ook zo dat je de memory nooit hoger kan zetten dan de core?

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
[quote:1edcbaa77d="jomaster"]maaar hoe zie je hoe heet je kaart word? bij mij zit er geen meter op :cry:[/quote:1edcbaa77d] Dan loopt 'ie gewoon vast. Het makkelijkste om een GF2 te koelen is een 80x80mm fan er op te zetten (hoeft niet op de heatsink, van een afstandje blazen is goed genoeg) dan koel je de heatsink en het geheugen in één klap. Bij het overklokken van een GF2 moet je ongeveer inde buurt komen van: Vcore: 210MHz Vmem: 245MHz gebruik Rivatuner(mijn favo) en de 29.42 Detonators Voor meer info lees je de [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=75962]FAQ[/url]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...