Ga naar inhoud

Advies voor een nieuwe kaart....


Aanbevolen berichten

Ten eerste zal ik maar even zeggen dat ik blijkbaar stukken minder verstand heb van videokaarten en computers dan jullie, dus kan ik jullie hulp goed gebruiken. Wij hebben nu een tijdje gelden een 2e hands computer gekocht. Het is een IBM Pentium3, 450mhz, 64RAM. Er zit momenteel een 'S3 Trio 3D kaart' in en ik hoorde van me neef dat het dus een bagger kaart is. Doordat we ook nog stuurprogramma's missen doet de 3d het al helemaal niet maar dat zit waarschijnlijk wel weer goed als er een goeie IBM windows op zit. Nu komt dus de vraag......: Ik wil een nieuwe 3d kaart kopen en ik gebruik hem enkel voor spellen. Het liefst eentje die zoveel mogelijk spellen aan kan die ik op mijn computer kan draaien. Ik wil er niet meer dan 300 gulden aan besteden. Een goed resultaat voor niet te veel geld dus. Ik hoor veel goeds over de Geforce2, maar ik weet niet of ik die moet nemen. Ik weet ook niet of ik een 32mb kaart zal nemen of een 64mb kaart, want spellen die een videokaart van 64 mb nodig hebben zullen waarschijnlijk niet op me pc draaie. Ik was ook benieuwd wat de kloksnelheid van je 3d kaart precies betekend. Ik hoop dat jullie wat advies voor me hebben. Alvast bedankt!
Link naar reactie
Allereerst wil ik wel even zeggen dat een videokaart niet het enige belangrijke onderdeel is voor het spelen van spellen. Om vandaag de dag een beetje serieus te kunnen gamen heb je toch wel minimaal 128 MB intern geheugen nodig. In combinatie met je Pentium III 450 is dat toch een aardige PC om op te gamen. En dan wat betreft de videokaart. Voor 300 gulden moet je geen superkaart verwachten, maar je kunt er toch een heel degelijke kaart voor kopen. En inderdaad: de GeForce 2 is inderdaad een uitstekende kandidaat. Ik gebruik zelf een GeForce 2 MX 400 met 32 MB. Ik kan je deze kaart absoluut aanraden. Laat je niet te veel misleiden door het verschil in geheugen. Het is absoluut niet zo dat een kaart met bijv. 64 MB beter presteert dan een kaart met 32 MB. Er zijn zaken die de prestatie minstens net zo beinvloeden als het geheugen, zoals de kloksnelheid. Ook een moderne videokaart heeft een eigen processor die de hoofdprocessor (CPU) ontlast. Hierdoor heeft de CPU meer capaciteit voor andere toepassingen. Als je moet kiezen tussen een GeForce 2 MX 200 met 64 MB en een MX 400 met 32 MB kies dan voor deze laatste Je merkt niet veel van meer videogeheugen. 32 MB is nog steeds ruim voldoende om de meeste spellen van dit moment vloeiend te kunnen weergeven. En de MX 400 is beduidend sneller. Ik denk dat je eerder last zult krijgen van een te trage processor. Ik weet niet precies hoe duur de MX 400 op dit moment is, maar ik denk dat het wel tedoen is voor rond de 300 gulden. Desnoods geeft je er iets meer aan uit. Maar dat is het wel waard tegenover de goedkopere MX 200. Succes ermee verder
Link naar reactie
Voor €140,- kun je leuke kaarten krijgen. In principe is er niet echt een beste keus. Maar ik geef je een aantal mogelijkheden. Point of View ATI 7500 64 Mb DDR + TV-Out/DVI/Hydravision €127,70 Dit is heel goedkoop als het 128bits DDR is. Maar dat weet ik niet. Nvidia Geforce4 MX-440 64Mb Tv-Out €143,00 Prijzen komen van [url=http://www.queensystems.com/]Salland Automatisering[/url]
Link naar reactie
Ik ben het met Slashead eens voor 140 Euro kan je tegenwoordig al aardig leuke game kaarten halen. De GeForce 4 MX en Ati Radeon 7500 zijn veel sneller dan de GeForce 2 MX en zijn qua 2d kwaliteit ook veel mooier. Met jou systeem en een van die 2 kaarten zijn de meeste games redelijk te spelen op jou systeem. (mitst op een niet te hoge resolutie) De kloksnelheid van een Videokaart is de snelheid van de GPU,Zoals Praatpaal al aangeeft. De GPU (Graphic Proccesing Unit) is het belangrijkste van een videokaart en niet hoeveel geheugen die videokaart heeft. De GPU van de Ati Raddeon 7500 is een hele snelle en goede GPU voor bertekkelijk weinig geld. Dat geld ook voor de GeForce 4 MX GPU.
Link naar reactie
Yep, een p 450 is al een goede game pc, wel ik zit hier voor een celerom 1.2 ghz met 512 mb en er loopt hier praktisch geen enkele game op de (jawel) tnt 2 pro kaart via shared geheugen 32 mb.Zal eens een nieuw mobbo moeten aanschaffen met een agp!! Toch wel effe snikken. [ Dit bericht is bewerkt door: bartma op 2002-04-09 21:34 ]
Link naar reactie
[quote:3fb94ee583] Op 09-04-2002 21:30 schreef bartma: Yep, een p 450 is al een goede game pc, wel ik zit hier voor een celerom 1.2 ghz met 512 mb en er loopt hier praktisch geen enkele game op de (jawel) tnt 2 pro kaart via shared geheugen 32 mb.Zal eens een nieuw mobbo moeten aanschaffen met een agp!! Toch wel effe snikken. [ Dit bericht is bewerkt door: bartma op 2002-04-09 21:34 ] [/quote:3fb94ee583] Een mobo zonder AGP-poort? Bestaan die dingen nog?
Link naar reactie
Ja, PCChips maakt ze onder andere, met geintegreerde TNT2. Normaal zou ik zelf nietzo'n mobo kopen, maar mijn opa heeft er 1 met een celeron 1000, en die draait welgoed moet ik zeggen, stabiel, en ook nog wel redelijk spel. Ook hebben zijn vast geen snellere kaart nodig voor een potje Freecell :smile: (ook geen 1000 MHz trouwens :grin: )
Link naar reactie
Als je het precieze type van de kaart vind kun je wel een driver vinden hoor, dat is niet zo'n probleem. Maar die kaart houdt het systeem wel een beetje op inderdaad. En ik zou ook zeker een geheugenuitbreiding overwegen. 128 mb erbij en hij draait top! Ik heb zelf een PII 350 @ 402 met 192 mb geheugen, en die draaide sneller dan een PIII 450 met 64 mb geheugen... Minimaal 64 erbij, het verschil tussen 128 en 192 is namelijk niet supergroot meer, het verschil tussen 64 en 128 daarentegen wel!!! :eek:
Link naar reactie
voor die p3 450 zou ik het mooi bij een geforce2MX400 laten.. is rap genoeg voor jouw pc. Een gf4MX of radeon7500 zullen denk ik in de praktijk niks uitmaken in verg. met een gf2mx omdat je processor gewoon niet snel genoeg is. (processor moet uiteindelijk de data afleveren aan je videokaart, doet je processor dat niet snel genoeg dan zit een supersnelle videokaart gewoon de helft van de tijd uit zn neus te vreten :wink: ). Alleen als je binnenkort wilt upgraden zou ik een gf4mx of radeon 7500 overwegen.
Link naar reactie
Jawel, pc chips maakt inderdaad nog van die lekkere mobbo's zonder agp met tnt2 als grafische kaart. Zelfs voor een cellie tot 1.4 ghz, en dan met een tnt2, jawel. Yep, ik zit ermaar mee, niet aan te raden dus.Nog een leuke opmerking hierover, je kan maar 1 slot gebruiken voorin de kast (atx) anders zit je tegen het ram geheugen!!!! Dus enkel cd rom of schrijver of dvd. De logica ontbreekt me,maarja........
Link naar reactie
[quote:0926b08745] Yep, ik zit ermaar mee, niet aan te raden dus.Nog een leuke opmerking hierover, je kan maar 1 slot gebruiken voorin de kast (atx) anders zit je tegen het ram geheugen!!!! Dus enkel cd rom of schrijver of dvd. De logica ontbreekt me,maarja........ [/quote:0926b08745] Kwestie van een grotere kast nemen. Dat probleem komt namelijk vaker voor met kleinere kasten. Verder vond ik het op zich wel aardige mobo's, waar ik mee gewerkt heb deed het ieg goed. Niet voor gamen, maar daar zijn die dingen nou eenmaal ook niet voor bedoeld.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...