Ga naar inhoud

19" monitor, welke?


Aanbevolen berichten

Nog een advies bij aanschaf van het belangrijkste comp.onderdeel MONITOR: - Neem de tijd - Vraag de verkoper of alles correct ingesteld staat (controleer het zelf). - Wij hebben 1 1/2 uur bezig geweest met de aanschaf van de IIyama. Dus d'r gaat veel tijd in zitten. Nee, wij zijn niet lastig. Alleen ik check heel veel en als ik verkeerde settings zie moeten verkopers gaan rennen en technische dienst erbij halen om het goed te krijgen hehe :smile: Mag ook wel, al die moeite. Ze hebben 1200 pieken onze portemonnee lichter gemaakt :smile: Suc6
Link naar reactie
  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:7c30cbee54] Op 11-04-2002 0:31 schreef micky.g: dan lees maar niet de tests over de medion monitoren.......... [/quote:7c30cbee54] Ik heb er gister ook een gekocht, zo'n Medion 19". Nou heb ik weinig verstand (ook niet van monitoren :smile:), dus heb ik NTest gedownload. Enige, minieme afwijking die ik kan costateren is in de convergentie, maar die is erg klein. Verder is de max. refresh-rate 85 herz, valt dus ook wel mee, maar is toch ruim genoeg. Onder WIN98 is het een plaatje, onder XP (Hercules Radeon K*T-drivers) is de refreshrate niet hoger dan 73 Hz te krijgen (gemeten met Flimmer). Waar moet ik dan nog meer naar kijken? Ik hoor dat die dingen slecht zjin, maar ik zie het niet! Greetz, een tot nu toe tevreden gebruiker.
Link naar reactie
Oh.. met gemak draait IIyama op een resolutie van 1100 nogwat x nogwat.. ehmmm... 144 Khz. Voor menselijk oog is 73 Khz het minimale. Dan heb je nog verschil in verticaal en horizontaal. Lager als 73 Khz (zet 'm maar op 60 Hz, zoals een TV, dan weet je niet wat je ziet. Monitor kijken op een manier als dat je naar een TL-buis kijkt). Er zijn 19" testen en vergelijkingsmateriaal van iemand die dat niet lang geleden hier op dit board had gepost ?! Daaruit kwam de IIyama pro vision 454 als beste uit de test, gevolgd door Sony A.. nogwat. Groet, AswinW
Link naar reactie
heb vandaag in de winkel de LG Flatron 995FT plus vergeleken met de iiyama. moet zeggen dat het kwa beeld niet veel scheelt, was erg onder de indruk van de LG in vergelijking met de iiyama!! Had ooit een 17" model ervam voor mijn schoonzus gekocht en vond die toen al erg mooi! heb hem nu hier "op proef" staan en moet zeggen dat ook in de vergelijking met de brilliance 107 hij niet onder doet.....
Link naar reactie
[quote:0be986c0aa] Op 11-04-2002 13:52 schreef JeeCee: [quote:0be986c0aa] Op 11-04-2002 0:31 schreef micky.g: dan lees maar niet de tests over de medion monitoren.......... [/quote:0be986c0aa] Ik heb er gister ook een gekocht, zo'n Medion 19". Nou heb ik weinig verstand (ook niet van monitoren :smile:), dus heb ik NTest gedownload. Enige, minieme afwijking die ik kan costateren is in de convergentie, maar die is erg klein. Verder is de max. refresh-rate 85 herz, valt dus ook wel mee, maar is toch ruim genoeg. Onder WIN98 is het een plaatje, onder XP (Hercules Radeon K*T-drivers) is de refreshrate niet hoger dan 73 Hz te krijgen (gemeten met Flimmer). Waar moet ik dan nog meer naar kijken? Ik hoor dat die dingen slecht zjin, maar ik zie het niet! Greetz, een tot nu toe tevreden gebruiker. [/quote:0be986c0aa] 85 Hz maximaal ??? In welke modus is dat ? Beetje 19" gaat tot 120 Hz in 1024*768. Wat een prutszooi die Medion handel. Dat mensen daar nog €250,- voor neertellen en dan hier nog komen vertellen hoe dom wij eigenlijk wel niet zijn om een 19" van al gauw € 450-600 te kopen. :grin: :grin:
Link naar reactie
even iets waar ik over twijfel..... is het schadelijk om een monitor aan de rand van zijn specs te laten draaien of maakt dit niets uit voor de levensduur van de monitor? of is het beter om hem in wat gematigdere instellingen te laten lopen? (ik bedoel hier b.v. maximale resolutie bij maximale frequentie....)
Link naar reactie
[quote:9c0eef4ae6] Op 13-04-2002 21:33 schreef Eddy van Wuyckhuyse: [quote:9c0eef4ae6] Op 11-04-2002 13:52 schreef JeeCee: Ik heb er gister ook een gekocht, zo'n Medion 19". Nou heb ik weinig verstand (ook niet van monitoren :smile:), dus heb ik NTest gedownload. Enige, minieme afwijking die ik kan costateren is in de convergentie, maar die is erg klein. Verder is de max. refresh-rate 85 herz, valt dus ook wel mee, maar is toch ruim genoeg. Onder WIN98 is het een plaatje, onder XP (Hercules Radeon K*T-drivers) is de refreshrate niet hoger dan 73 Hz te krijgen (gemeten met Flimmer). Waar moet ik dan nog meer naar kijken? Ik hoor dat die dingen slecht zjin, maar ik zie het niet! Greetz, een tot nu toe tevreden gebruiker. [/quote:9c0eef4ae6] 85 Hz maximaal ??? In welke modus is dat ? Beetje 19" gaat tot 120 Hz in 1024*768. Wat een prutszooi die Medion handel. Dat mensen daar nog €250,- voor neertellen en dan hier nog komen vertellen hoe dom wij eigenlijk wel niet zijn om een 19" van al gauw € 450-600 te kopen. :grin: :grin: [/quote:9c0eef4ae6] Ik merk net dat dat alleen onder Xp zo is. Onder Win98 draait hij met 110 of zo. Is al een stuk beter.
Link naar reactie
[quote:2c2348cb24] Op 14-04-2002 10:45 schreef micky.g: even iets waar ik over twijfel..... is het schadelijk om een monitor aan de rand van zijn specs te laten draaien of maakt dit niets uit voor de levensduur van de monitor? of is het beter om hem in wat gematigdere instellingen te laten lopen? (ik bedoel hier b.v. maximale resolutie bij maximale frequentie....) [/quote:2c2348cb24] Ik zal eens een poging doen, correct me if I'm wrong :smile: De maximale frequentie en resolutie samen gaat niet samen. Want bijv op 640x480 is de frequentie bv 140 Hz. Als je je monitor bij 1600x1200 ook op die refreshrate wilt laten draaien gaat het fout :grin: Voor elke resolutie geeft een fabrikant een bepaalde maximale refreshrate. Dit staat ook in de drivers ingesteld. Als je in windhoos de refreshrate op "Optimaal" zet zal deze de maximale refreshrate zijn bij de op dat moment gebruikte resolutie... Schadelijk kun je dat niet noemen, anders zou een fabrikant het natuurlijk niet zo instellen... Maar over levensduur durf ik niets te zeggen. Ik draai zelf mijn 17" IIyama zo'n 3 jaar op 1280x1024 @ 85 Hz (dat is het hoogste bij die resolutie) en dat gaat nog steeds goed :smile: Maar of je nou levensduur boven comfort moet stellen...? Want stel dat je met een wat meer flikkerende monitor deze een paar dagen later versleten is... Dat maakt dan ook niet zoveel uit, dus kun je beter de goede frequentie kiezen. Ik denk haast dat er wel wat verschil zal zijn, maar niet extreem groot. Er zijn nl ook geen mechanische (en dus echt slijtagegevoelige) bewegingen...
Link naar reactie
dat er voor elke resolutie een andere maximale frequentie is dat wist ik.... ik bedoelde of het schadelijk(er) is om die maximale frequentie per resolutie te gebruiken? mijn monitor staat b.v. met 85hz bij 1600x1200 max aangegeven. maakt het dan uit of hij op 85 of 75 loopt? in ieder geval dank je voor je antwoord!
Link naar reactie
Volgens het boekje kan mijn VM pro 451 bij een resolutie van 1280x1024 een refresh rate van 85 hz draaien. Ik kan kiezen voor 120 hz, maar zodra ik de PC opnieuw opstart wordt automatisch de rr terug gezet naar 85 !! Dit geldt ook voor de resolutie!! M.a.w...ik KAN niet hoger gaan, dan de standaard waarde....jaahhaa, kan wel maar dan moet ik na elke start handmatig de gegevens opvoeren. Teveel werk, dus ik draai 1280x1024 85hz !! Het is niet echt een antwoord op de vraag "kan het kwaad" maar ik wilde dit toch even kwijt. :smile:
Link naar reactie
Nou Foutje, dat laatste is dus wel schadelijk als je hem zo ingesteld krijgt. Of het moet zijn dat er in die monitor een beveiliging is ingebouwd tegen een te hoge frequentie... Micky.g, zoals ik al aangaf draai ik al 3 jaar op de max refreshrate bij de gebruikte resolutie, en heb nog geen problemen gehad. Maar misschien is er iemand anders die meer weet over de relatie tussen refreshrate & levensduur???
Link naar reactie
Het gaat erom of je buiten de specs gaat of niet wil het een grote invloed hebben op de levensduur. Daarnaast spaar je de electronica (lees electronenkanon) wanneer je de refreshrate niet hoger maakt dan noodzakelijk is. 85Hz is meestal voldoende om prettig te kunnen werken. Voor enkelen kan 100Hz prettiger zijn maar dat zijn persoonlijke voorkeuren. Waar het omgaat is dat je minder energie in je electronica stopt waardoor het verouderingsproces van componenten minder snel gaat. Je kunt de frequentie uitrekenen middels de volgende formule. Uitgaande van 1280x1024 resoluties. resolutie X refreshrate X 1,4 = snelheid bij 85Hz: 156MHz bij 100Hz: 184MHz bij 120Hz: 220MHz 1,4 is de vertraging van de monitor. Je ziet dus een groot verschil in snelheid (85Hz of 120Hz) waarop het signaal door de elecronica gaat en dus is de energie die opgewekt wordt ca 50% groter !! Je electronenkanon moet per seconde 35x vaker aangestuurd worden. In een uur is dat 126.000 keer. Vandaar het advies om niet hoger te gaan dan noodzakelijk.
Link naar reactie
Duidelijk slashhead :smile: en gebruik gelijk een progje als HZtool om het in alle resoluties aan te passen (spellen speel je vaak in een andere resolutie dan je desktop is) http://hem.spray.se/doxx/ Over die refreshrate fix voor de Radeon gebruik gewoon de omega drivers, dat zijn getweakde ati drivers met de refreshrate fix er al in en oa ook meer resoluties beschikbaar, zeker het proberen eens waard. http://www.omegacorner.com/ati.htm (er zitten nog wat leuke utils in de uitpak dir, oa het verwijderen van alle andere taalfiles dan degene welke je gebruikt) je kunt ook deze eens proberen http://www.zardonthemystic.com/redsoftware/ (geen ervaring mee, maar ik lees wel eens dat ze nog beter zijn als die van omega)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...