Ga naar inhoud

Een Server samenstellen


Aanbevolen berichten

Dames en heren, Ik ben helemaal nieuw in het server gebeuren maar heb hier toch wel enige interesse in. Ik wil em gewoon voor thuis gaan gebruiken, maar ook om een spel te gaan serveren voor mijn zoon. World of Warcraft. Dus ik wil allemaal kwaliteits spullen en natuurlijk weet ik dat er een goed internetverbingtje moet zijn, maar dat komt wel goed. Ik hoop dat jullie met wat ideen of tips/hints kunnen komen. Alvast bedankt!
Link naar reactie
Heb je een budget in gedachten? Voor een thuisnetwerk worden er geen zware eisen aan de processor gesteld. Een budgetklasse Sempron of Celeron is voldoende. Werkgeheugen is wel prettig, ik zou 512 MB aanraden ( meer kan, maar heeft relatief weinig meerwaarde met weinig gebruikers, maar als geld geen probleem is...) Verder een hardeschijf naar keuze, en een cdromspeler en floppydisk. Wat op zich nog een puntje van aandacht is, is het op kunnen starten zonder toetsenbord. Het is erg prettig als de BIOS daar zonder kan. Ik heb helaas geen idee hoe moderne BIOSsen daarmee omgaan, maar daar kunnen anderen je bij helpen. Zonder toetsenbord, kun je zo'n apparaat gewoon in de meterkast proppen en je hebt er geen omijken meer naar. Wat voor besturingssysteem wil je trouwens gaan gebruiken?
Link naar reactie
[quote:3931d4a8c0="harmtido"]Heb je een budget in gedachten? Voor een thuisnetwerk worden er geen zware eisen aan de processor gesteld. Een budgetklasse Sempron of Celeron is voldoende. Werkgeheugen is wel prettig, ik zou 512 MB aanraden ( meer kan, maar heeft relatief weinig meerwaarde met weinig gebruikers, maar als geld geen probleem is...) Verder een hardeschijf naar keuze, en een cdromspeler en floppydisk. Wat op zich nog een puntje van aandacht is, is het op kunnen starten zonder toetsenbord. Het is erg prettig als de BIOS daar zonder kan. Ik heb helaas geen idee hoe moderne BIOSsen daarmee omgaan, maar daar kunnen anderen je bij helpen. Zonder toetsenbord, kun je zo'n apparaat gewoon in de meterkast proppen en je hebt er geen omijken meer naar. Wat voor besturingssysteem wil je trouwens gaan gebruiken?[/quote:3931d4a8c0] Gewoon bij halt on error all but keyboard kiezen
Link naar reactie
Draait World of Warcraft niet uitsluitend op officiële Blizzard servers? Ik denk dat we eerst heel erg goed moeten weten wat je precies met die server van plan bent. Voor eenvoudige netwerkopslag en internet delen voldoet praktisch elke pc van de afgelopen 7 jaar. In dat geval is het dus puur een kwestie van waar je de goedkoopste vandaan haalt. Om spellen te hosten heb je een zwaardere machine nodig. Afhankelijk van het aantal connecties denk ik dat een 2GHz systeem of iets dergelijks wel aan te bevelen is, helemaal als de machine een tijdje mee moet. Een optisch schijfstation en diskettestation zijn in principe niet noodzakelijk, behalve om het besturingssysteem te installeren. Daarna kun je het CD-ROM station van een andere pc als netwerkshare instellen, of CD-images over het netwerk gebruiken. Daemon Tools is daar een geschikt (gratis voor particulieren) programma voor. Afhankelijk van de waarde van de gegevens op de server kun je een RAID1 array gebruiken, voor het geval een harde schijf uitvalt. Voor bepaalde spellen heb je misschien een geschikte videokaart nodig om ze als dedicated server te kunnen opstarten, maar niets extreems. Zelf gebruik ik in plaats van toetsenbord + muis + monitor Ultr@VNC (ook gratis), een remote control programma. Dus het enige dat je nodig hebt is: Behuizing plus voeding (denk aan koeling) Moederbord, CPU en geheugen (Met on-board LAN) Videokaart Minimaal een harde schijf, capaciteit hangt af van je behoeften.
Link naar reactie
World of warcraft draait ook op aardig wat (veel?) illegale servers, echter is het hier van bekend dat bepaalde dingen het niet of niet goed doen. Ook is het zo dat het vaak erg traag is via zo'n server als er veel mensen op zitten. Ik neem aan dat de TS dus weet hoe hij een WoW server kan opzetten maar is dit zo dat alleen je zoon er op kan spelen? Dat is dan niet erg leuk om te spelen want zo'n spel als dit moet je juist spelen met allemaal andere mensen er bij. in het kort: als deze server alleen bedoeld is voor dat spel en dat je zoon het kan spelen dan denk ik niet dat dat een succes wordt.
Link naar reactie
[quote:2e6aeeec92="Vandread"][quote:2e6aeeec92="egslim"]Draait World of Warcraft niet uitsluitend op officiële Blizzard servers?[/quote:2e6aeeec92] Juistem.... WoW servers online zetten is illegaal.... [/quote:2e6aeeec92] en world of warcraft is ook alleen leuk als je met een hele hoop mensen tegelijk speeld... ik denk niet dat iemand thuis een servertje kan hosten om met 1000 man tegelijk te gaan WoWen, 1 omdat een huis tuin en keuken internet verbinding daarvoor veel te traag is en 2, omdat, als de internet verbinding snel is (50mbit+ of zo), de server zo ontzettend duur wordt, dat maandelijks ff 12,50 betalen een betere keuze is
Link naar reactie
Behalve dat illegale software en cracks hier verboden zijn te behandelen, geldt dit ook voor illegale servers. Dit topic blijft open, maar vragen/antwoorden over de benodigdheden voor een WoW server zijn niet toegestaan. Andere spellen waarvan het niet illegaal is zelf een server op te zetten mogen natuurlijk wel behandeld worden.
Link naar reactie
Ligt er ook aan welke OS je wilt installeren, Linux commandline vereist wel wat minder als Windows 2003 Server edition bijvoorbeeld. Games hosten via een std. ADSL lijn, pakweg een snelle 4mbit upload max meen ik? Dat gaat denk goed voor.. 25 man? Mijn 1mbit upload gaat ook maar goed tot 8 man op CS of RF. Ik heb altijd een stabiele Debian server gedraaid op P3's, varierend van 500MHz tot 900MHz. Meer geheugen is altijd wel een plus. Denk als je een tijdje mee wilt en echt games wilt gaan hosten, dat je wel vooruit kan met een Sempron 2000+ en daarboven.. je kan eventueel ook voor Socket 754 gaan mits je het ooit nog in een Desktop PC wilt toveren. Tevens als het als gateway gaat dienen, is een 2e netwerk kaart altijd aan te raden ;)
Link naar reactie
voor een server kan het ook de moeite lonen om een GOEDE netwerkkaart te nemen. [url=http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&pathtype=purchase&sku=3C905C-TX-M]3Com[/url] heeft bijvoorbeeld goede. Het voordeel is dat deze kaarten zelf goed kunnen rekenen, en daardoor de processor ontlasten. voor deze kaarten ben je zo'n 30-50 euro kwijt, afhankelijk van de fabrikant en winkel. Maar ook dit is een budgetkwestie
Link naar reactie
Zijn dat echt goede netwerkaansluitingen zoals die 3Com PCI kaart? Ik heb alleen ervaring met onboard lan op Realtek niveau(bij een VIA chipset), dat is niet echt om over naar huis te schrijven. Maar alles ontwikkeld zich snel... Hoe is de kwaliteit van die Intel onboard Gigabit lan eigenlijk ( zonder al te veel off-topic te gaan...)
Link naar reactie
volgens mij speelt uptime voor een huis, tuin en keuken server niet zo erg. dan moet je ook bezig gaan met hotswapable insteekkaarten, hardeschijven met redundantie, dual cpu, twee voedingen etc. en dan word het heeeel duur. en mij is nog nooit een realtek lankaart kapot gegaan, ze zijn best degelijk. alleen langzaam en cpu belastend, maar ze gaan jaren lang door hoor :)
Link naar reactie
De tweede netwerkaansluiting van de nForce2 chipset ís een 3Com. Maar de nVidia netwerkaansluiting is even goed, misschien zelfs met iets lagere CPU belasting. En Intel zit op hetzelfde niveau. Wat Realtek betreft heb je gelijk, die dingen zijn bagger. Laatst heb ik een eenvoudige test gedaan waarin VIA het ook goed deed, maar nog niet grondig genoeg om VIA te durven aanbevelen. Overigens heb ik ook alleen nog maar 100Mbit getest
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...