Ga naar inhoud

fsb en pci-speed te hoog ondanks niet-oc


Aanbevolen berichten

Hoi, laatst een recente versie van Sisoftware Sandra gedownload om een en ander te testen. Kom daar nu vreemde foutmeldingen tegen. Bij "mainboard information" staan onderaan de volgende twee waarschuwingen: Warning 2541 : FSB exceeds Chipset rated speed. Reduce FSB. Warning 2520 : PCI bus speed is too high. Reduce FSB speed or FSB/PCI multiplier. Ik heb bij mijn weten niets overgeklokt, er zit een Sempron 2800+ in met een fsb van 166, mijn mobo kan dit volgens de handleiding aan (333MHz FSB support) Wat is er aan de hand? Heeft Sisoftware het verkeerd, staat er idd iets verkeerds in mijn bios, of is er iets anders dat niet klopt? Dit zijn enige gegevens uit hetzelfde overzicht: Mainboard Manufacturer : ASUSTeK Computer INC. MP Support : No Model : A7V333-X Version : REV 1.xx Serial Number : xxxxxxxxxxx System BIOS : 09/10/2004-VT8367/VT8235-A7V333-X Chipset 1 Model : ASUSTeK Computer Inc A7V333 Mainboard KT333 CPU to PCI Bridge Bus(es) : AGP PCI USB i2c/SMBus Front Side Bus Speed : 2x 166MHz (332MHz data rate) Maximum FSB Speed / Max Memory Speed : 2x 133MHz / 2x 133MHz Width : 64-bit IO Queue Depth : 4 request(s) Chipset 1 Hub Interface Type : V-Link Width : 8-bit Full Duplex : Yes Multiplier : 1/1x Speed : 8x 82MHz (656MHz data rate) IO Queue Depth : 9 request(s) Logical/Chipset 1 Memory Banks Bank 2 : 256MB DDR-SDRAM 2.5-3-3-7 2CMD Bank 4 : 256MB DDR-SDRAM 2.5-3-3-7 2CMD Bank Interleave : 4-way Speed : 2x 166MHz (332MHz data rate) Multiplier : 1/1x Width : 64-bit Power Save Mode : No Fixed Hole Present : No PCI Bus(es) on Hub 1 Version : 2.10 Number of Bridges : 1 PCI Bus 0 : PCI (41MHz) Multiplier : 1/4x Expansion Slot(s) PCI 1 (1h) : PCI 32-bit +5V +3.3V PME Half-Length Available (VIA Technologies Inc VT8366/A,VT8367 Apollo KT266/A,KT333 PCI to AGP Bridge) PCI 2 (2h) : PCI 32-bit +5V +3.3V PME Half-Length Available PCI 3 (3h) : PCI 32-bit +5V +3.3V PME Half-Length Available PCI 4 (4h) : PCI 32-bit +5V +3.3V PME Half-Length Available PCI 5 (5h) : PCI 32-bit +5V +3.3V PME Half-Length Available PCI 6 (6h) : PCI 32-bit +5V +3.3V PME Half-Length Available AGP (7h) : AGP-4x 32-bit +3.3V Half-Length Used
Link naar reactie
zie deze pagina: http://usa.asus.com/prog/spec.asp?langs=09&m=A7V333 Volgens die pagina kan je maximaal een fsb van 266 mhz draaien, maar jij hebt hem op 333 mhz draaien. Voor je processor is dit de goede snelheid, maar officieel kan je moederbord dat niet aan. Je moederbord is dus overgeklokt, je processor draait goed. Als alles goed werkt, en stabiel is, zou ik het gewoon zo laten staan. Anders moet je een bios update doen: vanaf bios versie 1013 ondersteund hij de 333 mhz FSB: http://www.asus.com/support/download/item.aspx?ModelName=A7V333&Type=All
Link naar reactie
heb een A7V333-x moederbord, die hebben weer net effe andere bios-files en andere specs. De x-versie kan wel egeliojk een FSB van 333 aan, zowel volgens de handleiding als volgens de webiste. Volgens mij is de 1005.002 de meest recente (had deze ook nodig om de sempron te laten draaien). Volgens de Asus website geeft 1005.002 ook fsb 333 support. Systeem draait stabiel, dus daar geen problemen. Bij nader zoeken zie ik meer "vreemde" zaken in Sisoftware: zo geeft ie aan dat mijn pci-bus een versie 2.1 is, terwijl de handleiding 2.2 zegt. Ook geeft ie aan dat ik vier usb-controllers heb waarvan er drie versie 1.1 zijn en een versie 2.0, en volgens de handleing heb ik 6x usb 2.0 aansluitingen. Hoe kom ik er bijvoorbeeld achter welke usb-aansluiting nu 2.0 is en welke niet? Heb toch het idee dat Sisoftware het niet helemaal snapt...
Link naar reactie
Dat van die usb klopt wel min of meer. Bij mij zijn in apparaatbeheer 4 usb controllers versie 1.1 geinstalleerd. De 5e is de 2.0 controller. Ik zie dat maar als een soort versnelling voor de andere poorten. Het is dus normaal. Heb je in de bios iets van turbo performance staan? Zet dat dan eens uit. Je PCI bus draait idd op 41 mhz en dat is iets te hoog. Opzich geen probleem zolang ie stabiel is, maar dan weet je waar het aan ligt.
Link naar reactie
Ik merk er op zich niets van dat die pci-bus op 41 MHz staat, zal eens zoeken waar ik dat aan kan passen. Heb echter geen PCI-kaarten in gebruik, alleen onboard netwerk en onboard sound, maar weet niet of dat ook via die pci-bus loopt. En hoe werkt die PCI-bus snelheid dan in op mijn HDD? ivm mogelijke data-corruptie?
Link naar reactie
Kan in het bios niets vinden over aanpassen van PCI-snelheid. Er is wel een optie voor system performance, die staat op Optimal (itt turbo), maar schijnt alleen te gaan over ddr-speed, en er is een optie PCI latency timer, die staat op 32 (default), geen idee wat die optie doet trouwens. Dus hoe ik ooit op 41 MHz kom, dat weet ik niet. ps. In Sisofware komm ik ook ergens tegen dat bij de eigenschappen van PCI, AGP Cardbus information: Adapter: "PCI-bus" Device: "CPU to PCI bridge" 66 MHz bus support > Yes betekent dat nog iets?
Link naar reactie
Das de snelheid van de AGP poort. Download [url=http://www.cpuid.com/cpuz.php#download]CPU-Z[/url] eens. Die kan de snelheden nakijken. Hoef je niet eens te installeren. [Edit] W00t, dat was post nr 3000 alweer :D [size=9:1959222ffb]Das dus 3000 posts extra aan troep op dit forum :wink: [/size:1959222ffb]
Link naar reactie
Zou het niet doen zo. Misschien dat het met een bios update wel wil... Iig zou ik het nu NIET zo laten draaien. Je AGP poort draait ook veel te snel (82 mhz) en dat kan je op den duur je videokaart kosten. Bovendien is een te hoge pci snelheid niet goed voor je geluidskaarten-netwerkkaarten.
Link naar reactie
voor de duidelijkheid: mobo: Asus A7V333-x rev. 2.01 (zo staat het op het moederbord geprint) bios: ACPI bios revision 1005 beta 002 cpu: AMD Sempron 2800+ core speed: 1988.2 MHz multiplier: 12 FSB 165.77 MHz Bus speed 331.4 MHz Northbridge: Via VT8367 / Apollo KT333CF Southbridge: Via VT8235 (met een sticker erop met grote letters "333 MHz FSB support") Sound: onboard LAN: onboard GPU: Asus Radeon 9600XT/TD HDD (1): Maxtor 40GB ATA133 HDD (2): Quantum Fireball 13,5 GB ATA66 DVD-speler: LG 16x/48x alle pci-sloten zijn nog vrij Ik zou zeggen, mobo moet 333 en daaraan verwante zaken gewoon aankunnen, systeem draait ook stabiel, weet alleen niet of benchmarkscores ook enigzins in de juiste richting komen...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...