Ga naar inhoud

upgraden?


Aanbevolen berichten

Kunnen jullie me helpen te bepalen of upgraden zinvol is? Ik heb nu * een Intel P3 602 MHZ/512 mb * Asus P3V4X ATX motherboard met via apollo pro 133A chipset met AGP4x en fsb 133/100/66 en ubma 66/33 * matrox millenium 400DH met 2 x 21"CRT (AGP) * Creative SB live! * ATAPI CDROM 48x ide * IMATION CDRW IMW080220 scsi * IOMEGA dvdrw4216INP-A * Realtek RTL8029 AS PCI ethernet * Maxtor 53073U6 30 MB * WDC WD1200JB-00CRA1 120 MB * + 2 x 80 mb usb (2) schijven * Adaptec AIC-7850 PCI SCSI controller * USB 2.0 pci kaart ik gebruik de computer vooral voor dtp, fotobewerking en af en toe eens een spelletje. Vaak staan er 7 - 10 applicaties open. De voeding is een 300 w powerman, waarschijnlijk iets te licht want toen ik de usb kaart installeerde, verdween de creative sb live! uit mijn hardware overzicht en kwam pas weer tevoorschijn toen ik de volgorde van de pci kaarten had veranderd. ik overweeg up te graden naar P4 /1gb en vraag me af welk motherboard ik het beste kan nemen. De matrox millenium bevalt goed en geluid en netwerk mogen van mij onboard. 1. Zal ik veel verschil merken tov het oude systeem? 2. welk motherboard en welke voeding raden jullie me aan? Dank je wel alvast voor de moeite om te reageren.
Link naar reactie
[quote:b1ce33d951="Douke"]Kunnen jullie me helpen te bepalen of upgraden zinvol is? Ik heb nu * een Intel P3 602 MHZ/512 mb * Asus P3V4X ATX motherboard met via apollo pro 133A chipset met AGP4x en fsb 133/100/66 en ubma 66/33 * matrox millenium 400DH met 2 x 21"CRT (AGP) * Creative SB live! * ATAPI CDROM 48x ide * IMATION CDRW IMW080220 scsi * IOMEGA dvdrw4216INP-A * Realtek RTL8029 AS PCI ethernet * Maxtor 53073U6 30 MB * WDC WD1200JB-00CRA1 120 MB * + 2 x 80 mb usb (2) schijven * Adaptec AIC-7850 PCI SCSI controller * USB 2.0 pci kaart ik gebruik de computer vooral voor dtp, fotobewerking en af en toe eens een spelletje. Vaak staan er 7 - 10 applicaties open. De voeding is een 300 w powerman, waarschijnlijk iets te licht want toen ik de usb kaart installeerde, verdween de creative sb live! uit mijn hardware overzicht en kwam pas weer tevoorschijn toen ik de volgorde van de pci kaarten had veranderd. ik overweeg up te graden naar P4 /1gb en vraag me af welk motherboard ik het beste kan nemen. De matrox millenium bevalt goed en geluid en netwerk mogen van mij onboard. 1. Zal ik veel verschil merken tov het oude systeem?[/quote:b1ce33d951]Je weet niet wat je beleeft :lol: [quote:b1ce33d951]2. welk motherboard en welke voeding raden jullie me aan?[/quote:b1ce33d951]Eigenlijk raad ik je een A64 aan met een nieuwe voeding, bijvoorbeeld een Tagan, maar ik denk ook dat je aan een nieuwe kast toe bent, ik weet niet of die kast namelijk te klein is of gewoon een adnere standaard, namelijk AT, maar ik zou eingelijk gewoon een nieuwe kast kopen + voeding, een mooie Antec kast ofzo. Qua moederbord kan je dan bijvoorbeeld een MSI K8N Neo(2) Platinum nemen, afhankelijk of je S754 of S939 gaat nemen. Dank je wel alvast voor de moeite om te reageren.[/quote]
Link naar reactie
Je zult ongetwijfeld gespecificeerde reakties krijgen met voorstellen voor merken etc. Daarom hier een algemene reaktie. Ja, je zult duidelijk verschil merken met een fatsoenlijk P4 systeem, zeker omdat je een hoop applikaties tegelijk hebt openstaan. Hoe zwaarder je afzonderlijke applikatie, hoe meer voordeel van je P4. Met alles wat er bij jou in- en aanhangt is een 400W voeding ook niet gek.
Link naar reactie
[quote:e0d9345b1e="KeesA"]Je zult ongetwijfeld gespecificeerde reakties krijgen met voorstellen voor merken etc. Daarom hier een algemene reaktie. Ja, je zult duidelijk verschil merken met een fatsoenlijk P4 systeem, zeker omdat je een hoop applikaties tegelijk hebt openstaan. Hoe zwaarder je afzonderlijke applikatie, hoe meer voordeel van je P4. Met alles wat er bij jou in- en aanhangt is een 400W voeding ook niet gek.[/quote:e0d9345b1e] Ok ik laat me graag overtuigen. En heb je ook een advies tav het moederbord? want ik begreep dat 754 naar verwachting een langer leven zou leiden dan de 939. En heeft een 64 processor wel zin?
Link naar reactie
[quote:4e4bc92ace="egslim"]Grote aantallen applicaties tegelijk heeft vooral voordeel van extra geheugen. Zware applicaties werken beter met een krachtiger CPU.[/quote:4e4bc92ace] Dankjewel Kees, heb je ook een advies ten aanzien van de de sockets? En weet je toevallig ook welk systeem het meest stil is?
Link naar reactie
[quote:4a3d41500e="KeesA"]Je zult ongetwijfeld gespecificeerde reakties krijgen met voorstellen voor merken etc. Daarom hier een algemene reaktie. Ja, je zult duidelijk verschil merken met een fatsoenlijk P4 systeem, zeker omdat je een hoop applikaties tegelijk hebt openstaan. Hoe zwaarder je afzonderlijke applikatie, hoe meer voordeel van je P4. Met alles wat er bij jou in- en aanhangt is een 400W voeding ook niet gek.[/quote:4a3d41500e] sorry ik tikte net de verkeerde qupte aan: Dankjewel Kees, heb je ook een advies ten aanzien van de de sockets? En weet je toevallig ook welk systeem het meest stil is?
Link naar reactie
Mja ik ben Kees niet, maar oké. rechtsboven straat trouwens een w9ijzig knop, daarmee kun je je post aanpassen. In ieder geval, koeling heeft niet zo heel veel met je moederbord te maken, vooral vroeger. Nu hebben sommige A64 borden Cool & Quiet, die je processor langzamer laat werken en daarmee ook de koeler. Als je een echt stil systeem wilt kan je het beste een stillere koeler kopen, een Zalman CNPS7000-AlCu bijvoorbeeld. Voorbeelden genoeg trouwens. Maar als socket zou ik gewoon een S754 nemen, ik zie geen reden om een S939 te nemen, want als ik zo zie hoe lang je nu met deze computer hebt gedaan upgrade je bijna nooit en in die tijd zal S939 ook verouderd zijn. Edit: Zo'n matrox, is die niet lawaaierig? Overigens zijn de MSI moederborden vaak bevoordeelt met de C&Q technologie dacht ik zo. In ieder geval een K8N Neo PE en een K8T Neo FIS2r hebben ze.
Link naar reactie
[quote:b8a205eb74="Interficior"]Mja ik ben Kees niet, maar oké. rechtsboven straat trouwens een w9ijzig knop, daarmee kun je je post aanpassen.[/quote:b8a205eb74] Nee zag ik ook, maar ik had m al verstuurd voordat ik t wist [quote:b8a205eb74="Interficior"]In ieder geval, koeling heeft niet zo heel veel met je moederbord te maken, vooral vroeger. Nu hebben sommige A64 borden Cool & Quiet, die je processor langzamer laat werken en daarmee ook de koeler. Als je een echt stil systeem wilt kan je het beste een stillere koeler kopen, een Zalman CNPS7000-AlCu bijvoorbeeld. Voorbeelden genoeg trouwens. Maar als socket zou ik gewoon een S754 nemen, ik zie geen reden om een S939 te nemen, want als ik zo zie hoe lang je nu met deze computer hebt gedaan upgrade je bijna nooit en in die tijd zal S939 ook verouderd zijn. Edit: Zo'n matrox, is die niet lawaaierig? Overigens zijn de MSI moederborden vaak bevoordeelt met de C&Q technologie dacht ik zo. In ieder geval een K8N Neo PE en een K8T Neo FIS2r hebben ze.[/quote:b8a205eb74] mijn matrox kaart heeft geen aparte koeler Zit het verschil tussen de neo pe en de neo fis2r alleen in de chipset? en wat is dan het verschil in de praktijk? Overigens kennen ze allebei RAID (heb ik daar iets aan en kan ik die met mijn huidige schijven gebruiken) en gebruiken ze de AMD Athlon64 - is dat beter dan de P4?
Link naar reactie
[quote:e52e60ad32="Douke"][quote:e52e60ad32="Interficior"]Mja ik ben Kees niet, maar oké. rechtsboven straat trouwens een w9ijzig knop, daarmee kun je je post aanpassen.[/quote:e52e60ad32] Nee zag ik ook, maar ik had m al verstuurd voordat ik t wist [quote:e52e60ad32="Interficior"]In ieder geval, koeling heeft niet zo heel veel met je moederbord te maken, vooral vroeger. Nu hebben sommige A64 borden Cool & Quiet, die je processor langzamer laat werken en daarmee ook de koeler. Als je een echt stil systeem wilt kan je het beste een stillere koeler kopen, een Zalman CNPS7000-AlCu bijvoorbeeld. Voorbeelden genoeg trouwens. Maar als socket zou ik gewoon een S754 nemen, ik zie geen reden om een S939 te nemen, want als ik zo zie hoe lang je nu met deze computer hebt gedaan upgrade je bijna nooit en in die tijd zal S939 ook verouderd zijn. Edit: Zo'n matrox, is die niet lawaaierig? Overigens zijn de MSI moederborden vaak bevoordeelt met de C&Q technologie dacht ik zo. In ieder geval een K8N Neo PE en een K8T Neo FIS2r hebben ze.[/quote:e52e60ad32] mijn matrox kaart heeft geen aparte koeler[/quote:e52e60ad32]Tof. :) [quote:e52e60ad32]Zit het verschil tussen de neo pe en de neo fis2r alleen in de chipset?[/quote:e52e60ad32]Ja, is een totaal andere chipset, de K8N is meer voor overklokken geschikt enzo. Verder als je dus niet van die extreme dingen doet kan je het gewoon bij de VIA chipset houden mijns inziens (K8T dus) [quote:e52e60ad32]en wat is dan het verschil in de praktijk?[/quote:e52e60ad32]Als je niet aan overklokken doet vrijwel niets. Het C&Q is wel heel handig trouwens, je merkt echt het verschil, want zo'n boxed op volle snelheid is toch wel wat lawaaiig. [quote:e52e60ad32]Overigens kennen ze allebei RAID (heb ik daar iets aan en kan ik die met mijn huidige schijven gebruiken) en gebruiken ze de AMD [/quote:e52e60ad32]Ja dat klopt. [quote:e52e60ad32]Athlon64 - is dat beter dan de P4?[/quote:e52e60ad32]Ja, in alle gevallen behalve [u:e52e60ad32]video[/u:e52e60ad32]bewerking is P4 wat sneller.
Link naar reactie
Ja dat klopt. [quote:267bd4a43b]Athlon64 - is dat beter dan de P4?[/quote:267bd4a43b]Ja, in alle gevallen behalve [u:267bd4a43b]video[/u:267bd4a43b]bewerking is P4 wat sneller.[/quote] Dankjewel voor het advies - het is af en toe een hele studie om al die verschillen te snappen, maar ik heb nu wat richtlijnen Bedankt
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...