Ga naar inhoud

CPU wordt nu 73 graden


Aanbevolen berichten

Het spijt me dat ik toch weer over dit onderwerp een topic open, maar ik begin steeds meer koelproblemen te krijgen: Aktie eergister: 2 Coolermaster casefans ingebouwd, 2.21 CFMm, bijelkaar 3 casefans nu Het probleem is nu echter, dat ik tijdens het spelen van Doom3 opeens een vastloper kreeg, kan wel eens gebeuren, maar ik vond het vreemd. Voor de zekerheid even MSI Core Center aangezet en na 15 minuten spelen de hoogste temp bekeken: 73 graden celcius :o ! terwijl dit normaal niet hoger dan 50 komt :( onderdelen: AMD Athlon 64 3200+ s754 en Zalman CNSP7000B AlCu Nieuwe koelpasta helpt helaas niet :( . Het enige wat ik kan bedenken is het volgende: Bij het inbouwen van de Zalman heb ik niet de bijgeleverde backplate op de achterkant van het mobo geschroefd, omdat de backplate van MSI erop vastgelijmd zat en MUURvast zat. Ik heb gewoon de schroeven een heel eind (best strak) op de bestaande schroefbusjes geschroefd. Kan het hieraan liggen? [edit]ik ben nog een ding vergeten, het valt me soms op dat de vcore spanning vaak erg wisselt tussen 1.47 en 1.54 volt (stock uiteraard gewoon 1.50) ook de clockspeeds willelen soms, soms valt ie opeens wel eens terug naar 1989 (echt 1 ms, maar toch) en dan weer gewoon 2211.[/edit] alvast bedankt, Aljosja
Link naar reactie
[quote:9e7bcfa940]Ik denk dat het gewoon aan de koeler+cpu ligt. Een Newcastle zuipt nou eenmaal een heleboel watts. Mijn Athlon64 3500+ Newcastle met Zalman 7700 AlCu komt ook ruim boven de 60 graden.[/quote:9e7bcfa940] oke, maar hoe kan het dan dat ik eerst niet boven de 50 (heeeel soms was ie 52) uitkwam? Of heeft het toch met mn brakke *piep*voeding te maken :roll: . Nu goed, ik zal eens cpu burn draaien...
Link naar reactie
Als je ze niet oc'ed dan valt het wel mee, zodra je er echter wat prik op zet willen ze behoorlijk heet worden. Heb je er niet teveel koelpasta opgedaan? Meer is NIET beter. Andere backplate kan helpen, echter kan ik hier niet zien hoe vast je hem hebt zitten. Die backplate is eraf te halen door VOORZICHTIG met een STOMP eetmes tussen de plaklaag en het metaal te gaan. Dan kan een kant er zo af. Of zoals ze soms aanraden op andere plekken even met de fohn erop zodat de plaklaag smelt. En hoe zitten je casefans?
Link naar reactie
ik wil overclocken, dus is deze temp niet echt relaxed :( De cpu-cooler zit goed vast, en het koelblok wordt ook aardig heet, niet zo dat ik met brandende vingers naar de kraan moest stormen, maar toch aardig warm... De positie van de casefans is alsvolgt: -een aan de voorkant van de pc, deze zuigt frisse lucht binnen -een op de sidepanel, de zuig ook in en blaast recht op de cpukoeler -de laaste zit links van de proc en zuigt de lucht naar de achterkant van de kast de pc uit. ps: met het raam open en de sidepanel eruit (dus 2de casefan weg) en 15 min cpu burn wordt ie 65 graden, nog niet goed, maar weer ietsje beter.
Link naar reactie
[quote:359e41a720="Aljosja"] De cpu-cooler zit goed vast, en het koelblok wordt ook aardig heet, niet zo dat ik met brandende vingers naar de kraan moest stormen, maar toch aardig warm...[/quote:359e41a720] Je zegt het eigenlijk zelf al! :wink: 74 graadjes is niet echt dat je zegt dat je het nog aan kan raken!! beter gezegt: je koelblok zit niet goed, of je tempratuur wordt gewoon niet goed uitgelezen. Namelijk bij 50 graadjes ofzo kan je zkr niet zonder brandende vingers het blok aanraken( denk maar aan een hete kraan, is dacht ik 70-80 graden!) Dus of je koler ff opnieuw installeren, en koelpasta vervangen! niet te dik, maar zodat je je core er héél lichtjes er nog doorheen ziet. en als dat niet helpt. dan leest hij gewoon niet goed je tempratuur uit. En dan is het een idee om ff een bios update uit te voeren :)
Link naar reactie
[quote:8fc346afb6]De cpu-cooler zit goed vast, en het koelblok wordt ook aardig heet[/quote:8fc346afb6] Dit betekent dat het koelblok goed bevestigd is, want slechte bevestiging zou betekenen dat het koelblok nauwelijks warmte van de CPU overneemt, dus koel blijft. Klaarblijkelijk wordt de warmte van het koelblok niet goed afgevoerd, ik zou eerst kijken naar casefans en dergelijke.
Link naar reactie
Je hebt een dfi bord, wat voor een bios heb je? Met lagere als 1.4 had ik een bug waarbij hij veel te veel aangaf. Zet die fan in je sidepanel eens af en kijk eens hoe de temps dan zijn... En als koelpasta heb ik een tip als je wilt oc' en: Artic silver 5. Je betaalt er wat voor maar het koelt behoorlijk wat beter als de goedkope prut.
Link naar reactie
in amsterdam kan je die niet in de winkel krijgen, heeel misschien in PCL... [Edit]Je moet echt niet verwachten 10 graden of meer kouder te worden hoor.. [Edit 2]PCL heeft hem niet :wink: [Edit 3]Alternate ook niet Salland Automatisering heeft de Artic Silver 5. Is Artic Ceramique trouwens niet beter?
Link naar reactie
ik heb een athlon 64 3000+ s754 en met een stress test kreeg ik na 3/4 uur de cpu om 100 % gebruik kwam ik niet boven de 40 graden celcius. Ik heb er een zalman 7000 cu kooler op zitten. Ik heb ook 2 fans van 120 mm erin hangen. Misschien dat je er wat mee kan. De circulatie in een kast is erg belangrijk. Kijk idd eens als je de zijkant eraf haalt wat de temperaturen dan doen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...