Ga naar inhoud

Moederbord of processor stuk


Aanbevolen berichten

Hallo, Vandaag in mijn PC een Zalman CNPS7000B-Cu CPU cooler willen monteren. Hij leek net te gaan passen. Er zitten kort bij de processor twee cilindervormige onderdelen (condensators?), echter bij het aandraaien van de boutjes bleek hij toch niet te passen en is het rechtse cilindervormige onderdeel een beetje naar onder geplooid. PC gestart, niets meer. Zalman er terug af gehaald en originele cooler terug gemonteerd. Met de Zalman er af te halen zag ik aan de sporen van de koelpasta dat er maar voor ongeveer de helft contact is geweest met de CPU. Nu zit ik met de vraag: is mijn processor kapotgegaan of is mijn moederbord stuk? Als ik de PC wil opstarten lijkt hij maar een korte stroomstoot te krijgen, en dan valt alles terug uit. Kan dat zien aan de fans. Kun je een CPU laten testen in de winkel? Groeten, Gunther.
Link naar reactie
Allereerst. Haal zo veel mogelijk spullen eruit. -case fans, cd/dvd drives, extra hdd , 1 reepje geheugen (eventueel nog wisselen los van elkaar) check nog eens dubbel of alle kabels goed zitten :D Ik denk dat als je moederbord of cpu kapot is hij echt niks meer doet en niet 5sec. Graag je pc specs posten (alleen de hoofdzaken die erin zitten dus, want die andere heb je er als het goed is uitgehaald en brengt alleen maar verwarring.) -Tot hoever komt je pc. Voorbij het bios? Of nog verder? Mocht je over een andere voeding beschikken probeer het daar dan mee. Als laatste, dit probleem heb ik namelijk ook. Als mijn jumpers en kabels zelf (IDE) van me 2 harde schijven niet goed staan, draaien de fans alleen bij het opstarten en vervolgens valt me pc uit. Heb ik de jumpers en volgens mij moet je de kabel zelf die van je moederbord naar je hdd gaan ook goed aansluiten, goed staan dan is er geen probleem. Op een IDE zit een blauw gedeelte dat in je moedebord moet en ik weet niet zeker of de grijze aansluiting bij Master of Slace hoort. Bekijk dit dus extra goed! [edit, sorry ik zag even niet dat de pc het hiervoor al deed de voeding kun je dus wel uitsluiten.]
Link naar reactie
[quote:4ad4b82567]Er zitten kort bij de processor twee cilindervormige onderdelen (condensators?), echter bij het aandraaien van de boutjes bleek hij toch niet te passen en is het rechtse cilindervormige onderdeel een beetje naar onder geplooid. [/quote:4ad4b82567] Ik denk dat je zalman-koeler op een condensator heeft gesteund, en die condensator bij het aandraaien kapotgemaakt is Wat voor processor is het trouwens? Want een Athlon64 / P4 met heatspreader kunnen best veel hebben, maar een AthlonXP zonder heatspreader kun je heel makkelijk slopen als je koelblok er scheef op zit... zoals evisu zei, geef ons gegevens over de belangrijkste dingen: processor, moederbord, videokaart, geheugen, voeding ( vermogen en merk) Als je de mogelijkheid hebt, kun je misschien wat ( scherpe en liefst hoge resolutie) foto's maken van je processor. eventueel op [url]www.photobucket.com[/url] neerzetten, zodat je ernaar kunt linken.
Link naar reactie
Mijn processor is een AMD Athlon XP 2100+, moederbord een Microstar MS-6553 Ver:1 (speciaal gemaakt voor compaq). Sapphire ATI 9800 PRO 128 MB, 768 MB RAM voor de PC. Zalman 400W voeding. Ik heb al geprobeerd te starten met zo weinig mogelijk hardware aangesloten. De PC krijgt echt maar een kort stroomstootje van met moeite enkele seconden en valt dan terug weg. Ik weet dat er contact (druk) is geweest op een van de twee condensators die nabij de processor staan en dat de Zalman cooler niet goed op de processor heeft gezeten. Mijn PC werkt normaal altijd probleemloos. Ik denk toch echt wel dat ofwel mijn processor of mijn moederbord stuk is. Spijtig voorval, eerste ongelukje sinds ik met PC's werk. Ik zal foto's van de processor maken en nog posten.
Link naar reactie
Op de foto's is in ieder geval geen duidelijke ' core-crush' te zien. Dat sluit overigens niet uit dat er niets is, maar het maakt de kans wat kleiner. Ik denk daarom dat het je moederbord is. Heb je toevallig een vriend/kennis die ook een socket A moederbord heeft? dan zou je daar je processor op kunnen proberen. als die computer wel opstart is het je moederbord. Anders is het je processor (eventueel in combinatie met moederbord) Wat je zegt over die condensators waar druk op stond, is daar iets aan te zien, gekanteld, beschadigt oid? ja >>> foto :D
Link naar reactie
Hier kan ik je deels mee volgen. Omdat ze aan de telefoon zeggen dat ze geen PC hebben staan met een socket A (462), maar ze gaan het toch testen welk onderdeel het nu is. Ze wouwen me eerst al een moederbord met Socket A laten kopen om het hier in te testen, maar dan zou ik het moeten betalen, het moederbord. Ik wil wel een moederbord kopen, maar als in het slechtse geval het toch de processor is? PROBLEEM! Weet iemand trouwens wanneer je een nieuw moederbord plaatst, je Windows terug moet herinstalleren of moet je dan enkel de chipset drivers van het nieuwe moederbord moet installeren.
Link naar reactie
[quote:773883bb5c="Stiaanke"]Heb je op de achterzijde van je mobo naar de bevestiging van de condensator gekeken? Is deze soms niet doorgedrukt of is de print daar niet gebarsten?[/quote:773883bb5c]Ehh, je weet wel wat een condensator is? Die zit gewoon gesoldeerd, en wordt dus ook bijv niet te hard op gebruikt. (het zijn dus die ronde tonnetjes op je mobo)
Link naar reactie
Juist daarom. Een condensator zit met twee pinnetjes door het moederbord en is aan de achterzijde gesoldeerd. Door boven op de condensator te drukken kan deze dieper in het moederbord gedrukt worden en kan de plaats waar deze gesoldeerd is scheuren met slechte contacten tot gevolg. :wink:
Link naar reactie
Neen, ik weet niet echt wat een condensator is (weet zo goed als niets van electronica). Maar er is nergens beschadiging aan de condensator of aan het mobo te zien. Ik heb een nieuw mobo aangeschaft, een MSI K7N2 Delta. Betaalbaar, vergelijkbaar met mijn vorige (enkele zaken wat beter). Probleem is opgelost, dank voor jullie reactie's.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...