Ga naar inhoud

SLI - Gigabyte of MSI? En werken ze met SpeedFan?


Aanbevolen berichten

Ik ga een nieuwe videkaart kopen en wil daar graag een SLI nforce4 moederbord bij. Nu twijfel ik tussen de MSI SLI Platinum en de Gigabyte K8NXP-SLI. Wat ik vooral belangrijk vind is of het moederbord met [i:5dbe240d4d]SpeedFan[/i:5dbe240d4d] werkt. Hij moet namelijk stil zijn. Heeft iemand een van deze twee borden die kan zeggen of je met de laatste versie van SpeedFan de fansnelheid kunt regelen? (Evt. SpeedFan downloaden van [url=www.almico.com/speedfan.php]de SpeedFan pagina[/url].) Ik wil minimaal twee fans kunnen regelen; liefst meer.
Link naar reactie
Ik heb een MSI K8N Diamond en net die tool van je download. Ik kan hier wel wat fans van speed veranderen, snap alleen de tool niet helemaal. welke fans van het moederbord wil je aanpassen dan? Mijn CPU fan zit momenteel niet op het moederbord aangesloten maar op mijn Coolermaster Cooldrive 6. die van de NorthBirdge zit wel om mijn moederbord aangesloten. hoezo vind je het belangrijk dat je moederbord met deze tool om kan gaan? Er zit een Winbond W83627THF op dit bord volgens je tool.
Link naar reactie
Fijn iemand gevonden die dat bord heeft. :P Nu zie ik het in je signature, RD. SpeedFan is echt superhandig, want je kan dan je fans langzamer laten draaien als de temperaturen van de onderdelen waar die fans op zitten idle zijn en dus koel zijn. De meeste fans mogen gewoon uit als je pc onbelast is. Ik heb nu bijvoorbeeld een moederbord waarvan SpeedFan alle fans uitgezet heeft. Ik hoor helemaal niks, alleen de harde schijf draait nu nog maar en de voeding regelt zichzelf (Dat is handig met 's nachts downloaden als je pc in je slaapkamer staat.) SpeedFan gebruikt de tempsensors die overal al ingebouwd zitten en past dan de fansnelheid aan de temperatuur aan: hoef je dus niet meer zo'n losse FanController te kopen die je handmatig moet regelen :-? of je moet er zo een hebben waarbij je overal sensors op moet plakken... Ik wil dan mijn chipsetkoeler van snelheid laten veranderen en de proc. koeler. En evt. ook nog de videokaarten met een fankabelsplitter. (SpeedFan leest als het goed is ook de temp sensor van de 6600GT en hoger - ik weet niet of hij ook de nforce4 temp leest, zit daar een sensor in?). Het kan zijn dat op je moederbord niet alle fan-connectors met de winbond W83627THF verbonden zijn, dus misschien kun je niet alle fans regelen die je aansluit. Volgens [url=http://www.almico.com/forumsensors.php]de site van SpeedFan[/url] heeft de W83627THF twee fansnelheidregelaars (volgens [url=http://www.winbond.com/e-winbondhtm/partner/PDFresult.asp?Pname=925]deze pdf[/url] drie). Eigenlijk zou je alle vier de fan connectors eens moeten verbinden met een fan en dan de Speeds in het hoofdvenster van SpeedFan omlaag doen en kijken wat er gebeurt en welke langzamer gaan draaien (en welke dus verbonden zijn met de W83627THF). En welke temps kun je uitlezen met SpeedFan? Als het goed is drie: de proc. natuurlijk, de videokaart(en) en de nForce4 (of heeft die geen sensor?) Hier geldt ook weer: W83627THF [i:3928eced70]kan[/i:3928eced70] drie temps uitlezen. Maar voor sommige sensors (videokaarten) heb je geen SuperIO chip nodig, geloof ik. Die leest SpeedFan direct. Alles erover staat ook in de helpfile van SpeedFan. Wat snap je niet aan SpeedFan? Je moet dus eerst aangeven bij Configure> Temperatures welke temps van welke speed afhangen. Dan moet je de gewenste temps instellen als je op een temp klikt. Dan moet je de Speeds instellen op de tab Speeds. Vervolgens op automatically variated drukken en hij gaat het automatisch aanpassen... geen lawaai meer. Maar je moet er wel eerst achter komen welke temp van welk apparaat is. Everest kan uitkomst bieden. Meestal moet je ook op de tab Configure>Advanced wat dingen van de chip instellen voordat je de snelheid kan veranderen. Dingen op manual zetten enz. Als je die dingen even wilt uitzoeken, heel graag. Je krijgt er wel een veel stiller systeem door. Is het verder een goed bord. Hé, je hebt die van Gigabyte ook gehad, lees ik? Was die zo slecht? De K8NXP-SLI?
Link naar reactie
Stilte is bij mij geen pre, ik heb die software daarom niet nodig, de 2x 6800 Ultra maken al een pokke herrie en de X850XT ook ;) :) Ik heb zelf geen tijd en zin om te gaan testen welke fan aansluitingen allemaal worden aangestuurd, dat zal je toch zelf moeten doen als je het bord koopt. Ik kan wel even voor je kijken of hij de nForce 4 temps uitleest. De Gigabyte SLI plank was wat onstabiel, maar dit was een Test Sample en miste de DPS. Later heb ik die plank nog eens gehad toen ik bezig was met de 3D1, toen was hij wel goed en stabiel. Ik vind beide moederborden erg fijn, alleen de MSI Diamond heeft wel een paar voordelen, zo heeft hij een PCI-Express 1x verbinding voor de 2e Gigabit controler en een PCI-Express 1x verbinding voor de extra Sata controler. verder bied hij On-Board een Soundblaster Live! 24bit geluidskaart. als je de Diamond koopt ben je alleen wel 220 Euro kwijt, dat vind ik best duur voor een moederbord. Maar dan heb je wel een extreem compleet bord.
Link naar reactie
Oké, dan maar gewoon dat bord kopen. Ik heb hem ergens gevonden voor €209,- en ik krijg nog korting. Als het kan ga ik wel voor de MSI SLI Platinum, die is goedkoper en heeft al die functies niet die ik toch niet gebruik: Wireless LAN / Bluetooth / extra 2×SATA RAID aansluitingen / extra koeling met heatsink en fan voor de stroomtoevoer ofzoiets (Active MOS2 noemen ze het) Daar betaal je dan zo'n €50,- extra voor. SpeedFan is toch wel handig, hoor. Het is niet alleen stiller, je fans gaan ook langer mee en kun je je pc langer aan laten staan zonder dat heel het huis meetrilt :D
Link naar reactie
Je zult geen spijt hebben van de MSI plank, ik heb ook een MSI K8N Neo 4 zonder SLI en die is ook erg goed en stabiel. volgens mij zit er op de non-Diamond plank ook geen SB Live geluids kaart, als je zelf een Audigy hebt is dat niet zo erg, heb je dat niet dan is het wel prettig om die on-board te hebben. Ik doe nooit lang met een systeem, ik zal dus niet snel tegen het feit aan lopen dat mijn fans versleten zijn. Mijn huis trilt al van de huidige specs; daar kan speedfan niet veel meer aan doen ;)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...