Ga naar inhoud

systeem niet 100% stabiel met SIMM, wel met DIMM


Aanbevolen berichten

Mijn [url=http://specs.tweak.to/7390]router[/url] bevat een PcChips M575 moederbord waarop simm geheugen of sdram geheugen geplaatst kan worden. Met sdram geheugen draait het al een paar jaar 100% stabiel. Omdat ik het sdram voor iets anders wilde gebruiken heb ik er eens simms in geplaatst. Daarmee krijg ik het niet 100% stabiel. Heb ondertussen diverse combinaties van geheugen geprobeerd maar vroeg of laat crasht het moederbord ermee. Dit gebeurt dan in bepaalde situaties die zich laten reproduceren. Zo gaf een bepaalde combinatie van 4 identieke Hyundai simms een crash bij het aanspreken van de samba netwerk share vanaf een Windows machine. Een combinatie van 2 Hyundai en 2 Toshiba simms werkte goed tot ik een zware upload ging doen: na ongeveer een uur crashte het systeem, na een restart nog eerder. Bij een volgende upload weer hetzelfde patroon. In het bios heb ik geexperimenteerd met optimale en fail-safe settings, met super conservatieve geheugen timings, maar dat maakt allemaal niets uit. Inmiddels heb ik er maar weer sdram modules in geplaatst. Maar wat ik mij afvraag is, waarom is het niet 100% stabiel met simms? Zijn die dan zo slecht, ligt het aan het moederbord of het bios?
Link naar reactie
Het is een AMD K6, ik weet niet uit het hoofd met welke FSB die draait. Wel dat ik een aardige collectie simms heb, die allemaal op een of andere manier een keer crashen. Op zich is het opgelost doordat ik besloten heb met sdram te blijven werken, maar de vraag naar het waarom blijft.
Link naar reactie
Sorry hoor, maar heb hier een serieuse flater geslagen. Simms : 70Mhz Dimms 100Mhz. Simms waren er in verschillende uitvoeringen wat betreft verversingssnelheid; 60ns en 70ns. Ook het door mekaar gebruiken van single sided Simms en dual sided Simms, kan voor problemen zorgen. Andere mogelijke oorzaak van het vastlopen van je PC, is de voeding, indien deze onstabiel is op de 5V lijn. Simms draaien op 5V; Dimms op 3.8V (als ik mij niet vergis).
Link naar reactie
denk dat eddy het te pakken heeft. AMD K6. Moederborden (vooral exotische, waar ik pcchips onder schaar) kunnen problemen hebben met 100 mhz geheugen. Grote kans dat ze alleen de 60/70 willen hebben. Als je andere erin doet dan kunnen er problemen ontstaan zoals deze. In het gunstigste geval ziet hij maar een gedeelte van het geheugen. Succes ermee
Link naar reactie
[quote:c016489c55="Bosje"]denk dat eddy het te pakken heeft. AMD K6. Moederborden (vooral exotische, waar ik pcchips onder schaar) kunnen problemen hebben met 100 mhz geheugen. Grote kans dat ze alleen de 60/70 willen hebben. Als je andere erin doet dan kunnen er problemen ontstaan zoals deze. In het gunstigste geval ziet hij maar een gedeelte van het geheugen. Succes ermee[/quote:c016489c55]Hmm, appels en peren vrees ik. SD-Ram kan best 100MHz zijn (of 66MHz), in ieder geval werkte dat goed volgens de topic starter. 66MHz is iha 15ns of sneller. De Simms zijn op hun snelst 50ns (ofwel 20MHz, en die heb ik zelf nog nooit gezien), veel vaker dus 60 of 70ns. De cijfertjes kloppen wel, de betekenis is vermoedelijk niet wat er bedoeld werd. Wanneer de Simms (per 2) in ieder geval identiek en okay zijn, dan zou ik verwachten dat het wel werkt. Werkt het niet tja, dan kan dat aan het geheugen liggen, maar net zo goed aan het moederbord. Overigens bestaan er volgens mij FP Simms, nagenoeg altijd 5V, en EDO in 3,3V en 5V Simms. Voor Dimms ken ik eigenlijk alleen maar 3,3V SD-Ram types maar er zouden ook (3,3V en) 5V EDO versies bestaan. Wat ik zelf meestal doe om het geheugen door te spitten is om de nummering die op de Simm/Dimm staat te controleren op internet. Sommige nummers leiden je direct naar de eigenschappen van het geheugen. Als er geen herkenbare nummers opstaan, dan moet je terugvallen op de chip codes van de chips die op een Simm of Dimm zitten. Vaak best wel zoekwerk, maar levert nagenoeg altijd wat op. Het moederbord nummer zegt me wel iets, in het verleden mee te maken gehad. Omdat lagere geheugen timings al uitgeprobeerd zijn, heb ik er verder niks meer aan toe te voegen.
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties. Uit het manual: [list:e578e18e02] - Supports 64M-bit (16Mx4, 8Mx8, 4Mx16) DRAM/SDRAM technology - Provides 4 x 72-pin SIMM and 3 x 168-pin DIMM to support FPM/EDO/SDRAM modules "Table Free" configuration so that DIMM and SIMM can be installed in any combinations up to 384MB - Supports single piece of 72-pin SIMM working capability[/list:u:e578e18e02] Ik heb het niet geprobeerd maar zelfs Simms en Dimms zouden door elkaar gebruikt moeten kunnen worden.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...