Ga naar inhoud

Hardrive not found


Aanbevolen berichten

Hi, Ik ben van plan linux te installeren op mijn nieuw gekochte pc (tweede hands) dell optiplex gx1 128 ram,10 gb,500 mhz SYSTEM TYPE: GX1LDSK450+ (hij is overigens helemaal leeg) Nu zit ik met een probleem zodra ik de computer opstart geeft hij al gelijk een fout aan. [b:12dc283178]Previous fan failure.[/b:12dc283178] Ik heb aan de leverancier gevraagd wat dit was en die melde dat dat kwam doordat er geen fan op het moederbord zat. Blijkbaar is die niet nodig. Als deze fout een poosje op het scherm heeft gestaan komt de volgende fout op het scherm te staan: [b:12dc283178] Primary disk not found Secondary disk not found Primary disk 0 failure Gevolgd door twee snel achter elkaar volgende peepjes. [/b:12dc283178] Ik kan nu kiezen voor continue of om naar de bios te gaan. Als continue druk geeft hij de volgende fout aan: [b:12dc283178] PXE-E61 Media test failure, check cable. [/b:12dc283178] Als ik naar de bios ga lijkt alles in orde. Plaatje van de bios: [img:12dc283178]http://home.wanadoo.nl/pdegooijer/M4106929.JPG[/img:12dc283178] De fout die tijdens de linux ubuntu partitie-maker optreedt tijdens het maken van de swap partitie (partition logical swap) [b:12dc283178] The creation of swap space in partition #5 of IDE1 master (hda) failed. (hij komt overigens niet verder dan 0%) [/b:12dc283178] Ik heb als partitie indeling voor de standaard indeling gekozen die linux ubuntu mij voor schotelde namelijk: [b:12dc283178] IDE master (hda) - 8.0 gb WDC #1 primary 7.6 gb ext3 / #5 logical 364.8 mb swap swap [/b:12dc283178] ----------------------------------- Het vreemde is dat hij de harde schijf wel herkend in de bios (is af te lijden uit de gegevens op het plaatje waar het blokje auto oplicht) en ook tijdens de linux installatie maar hij er schijnbaar niks mee kan doen. Ik heb al gekeken of de jumper instellingen goed zaten. Ik heb geen master of slave structuur dus voor mijn cd-rom,diskette en hard drive heb ik een aparte IDE kabels gebruikt. Ik heb de jumper daarom op cable select gezet volgens de instellingen die op de harde schijf stonden. Ook heb ik al gekeken of het misschien aan de IDE kabels lag door ze te verwisselen wat jammer genoeg ook niet mocht baten. De enigste mogelijke verklaring die ik kan verzinnen is dat de harde schijf (2003) te nieuw is voor het oude moederbord wat uit 1999 stamt. Gegevens harde schijf: [b:12dc283178] Western Digital MDL: WD80EB-28CGH2 DATE: 26 jul 2003 DCM: DPMSTRVM SIZE: 10 gb [/b:12dc283178] Een andere verklaring zou kunnen zijn dat er iets mis is met de harde schijf zelf. Hoe ik dit kan ontdekken weet ik helaas niet. Er zullen waarschijnlijk nog meer verklaringen zijn waarvan ik geen weet heb. Dit is namelijk de eerste keer dat ik serieus ben gaan kijken hoe een computer is opgebouwd en hoe alles moet worden aangesloten. Ik vraag me dus af of ik nu een beetje bij het rechte eind zit en wat ik er aan kan doen om het probleem op te lossen? Alvast bedankt!
Link naar reactie
Zet je jumpers eens op Master. Cable-select wil nog wel eens niet werken. Een moederbord ui 1999 moet een harde schijf van 10 GB zeker herkennen. Mogelijk is de controller op je moederbord kapot. Western Digital heeft wel schijven geleverd voor de Xbox. Die schijven zijn gelockt. Je bios herkent die wel, maar je besturingssysteem niet. Western Digital heeft overigens ook tools om je harde schijf te testen.
Link naar reactie
edit: die meneer voor me was wat sneller http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649273#hddgrootste grote is geen probleem lijkt me Voor WD check software zoek hier eens: http://support.wdc.com/download/index.asp?cxml=n&pid=999 Met controler bedoelt ie de chip die de communicatie/interactie tussen de HDD en je overige hardware verzorgd, maar als andere hdd's wel werken lijkt me die niet stuk.
Link naar reactie
Ik heb eens flink gegoogled en kwam tot de conclusie dat het unlocken wel degelijk mogelijk is alleen kan ik maar geen programma vinden die dat ook kan doen zonder dat er al een os op staat. De programma's die worden aangedragen nemen al aan dat je een os erop hebt staan met een CLI. Ik heb eentje nodig die vanuit mijn boot gelijk opstart.
Link naar reactie
Oke laat maar jongens het is niet op te lossen het model harde schijf wat ik heb is inderdaad een xbox harde schijf en is gelocked. Hij is niet te unlocken tenzij ik de xbox heb waarin hij heeft gezeten. Aangezien ik deze niet heb ga ik de harde schijf terug geven aan de winkel waar ik hem gekocht heb en een nieuwe eisen. Bedankt voor jullie hulp (y) :wink:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...