Ga naar inhoud

krijg de raid configuratie niet voormekaar (bios flasht)


Aanbevolen berichten

ik heb in m'n computer een asus K8N-E mobo, met ingebouwde promise SATA RAID controller. Voorheen werkte ik altijd met 1 HD, maar nu heb ik dezelfde schijf nogmaals gekocht, en wil beide (maxtorDM9, 120G) schijven in een raid0 configuratie hebben. Ik krijg dit echter niet voormekaar, omdat wanneer ik de optie op 'enable' zet in de bios, de computer bij het opstarten na 3 a 4 seconden weer opnieuw opstart, waarna de complete bios helemaal leeg is (standaardinstellingen, tijd, datum... alles staat weer op 0) waar zou dit aan kunnen liggen? alvast bedankt!
Link naar reactie
Als je een RAID Array wil builden moet je in het setup-menu van je RAID-controller aangeven wat voor een Array het moet worden..Daarna heb je een floppy nodig waar de drivers van je controller op staan. In het BIOS zul je even aan moeten geven dat je van CD-rom wilt opstarten. Je legt de CD-rom met je O/S in de lade en tijdens de setup van Windows zie je onderin de balk druk op F6 voor een niet windows stuurprogramma.. Druk je driverflop in je fdd en windows laadt de stuurprogramma's. Als dat procede is geschiedt zie je eenmaal aangekomen bij de opties partitioneren en installeren je Array staan... je kunt nu partities aanmaken en je O/S installeren.. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het leeg zijn van je BIOS....Gebeurd dat ook als je niet een RAID Array config wilt hebben?
Link naar reactie
ik heb ook de K8N-E van ASUS en ook een raid config. (raid 0). Ik geef je ff mijn bios settings, ik gebruik de Silicon poorten omdat die op een wat gunstigere plaats van het mobo zitten nl. onderaan (rode sata poorten 1+2) biossettings: ADVANCED---> Chipset---> Onboard device Silicon Image mode: Raid mode Internal SATA IDE Interface: Enabled Raid option ROM: Enabled Sec. Master as Raid: Enabled Sec. Slave as Raid: Enabled (third en fourth master zijn de Nvidia SATA poorten) start de comp op en druk op F4,nu kun je aangeven wat voor raidconfig je wil maken ( Raid 1 of Raid 0 etc.) Comp. opnieuw opstarten. Ga het bios weer in en kijk bij het tabblad boot. BOOT: bootdevice Priority: First bootdevice: 02: 60-1 Sil Raid-0 (---> kan bij jou anders zijn) Harddisk drive: 1st Drive: 02:60-1 Sil Raid-0 als je dat gedaan hebt start je de comp. opnieuw op en druk op F8 dan krijg je het bootmenu.geef aan dat je van CD wil opstarten en zorg dat de Win XP cd erin ligt. Als XP opstart druk je op F6, dit moet vrij snel. zorg ervoor dat je de sata/raid driver op een flop hebt, en plaats die in de drive als XP erom vraagt, zou moeten lukken. Succes ermee!! :wink: ik hoop dat ut een beetje duidelijk is voor je. groetjes Louke
Link naar reactie
allereerst bedankt voor julie reacties!!! ik heb de bios instellingen zo gezet, en jullie aanwijzingen opgevolgd. Toch bleef de bios zichzelf, elke keer na het opstarten flashen. Wanneer ik de silicon image mode op 'disable' zette was dit probleem verholpen. Ik ben er achter gekomen dat dit dus kwam doordat één van de harde schijven niet geformatteerd was. Nadat ik dit gedaan heb, was alles ok. MAAAR nu een nieuw probleem..... Als ik bij de windows installatie op F6 druk, dan moet ik op gegeven moment de diskette invoeren. Dit werkt niet, windows herkent de drivers die op de diskette staan niet. De installer vraagt steeds weer om de diskette in te voeren, terwijl hij er al in zit (diskette werkt wel) Misschien heb ik de verkeerde drivers op de diskette gedownload.... wie kan me helpen aan de goede diskettes?? ik heb de volgende twee geprobeerd, maar beide werkten ze niet... http://www.asus.com.tw/support/download/selectftp.aspx?l1_id=1&l2_id=20&l3_id=2&m_id=1&f_name=SATA_RAID_Driver.zip~zaqwedc en http://www.asus.com.tw/support/download/selectftp.aspx?l1_id=1&l2_id=20&l3_id=2&m_id=1&f_name=Sil3114.zip~zaqwedc
Link naar reactie
[quote:7b7821f4d1]MAAAR nu een nieuw probleem..... Als ik bij de windows installatie op F6 druk, dan moet ik op gegeven moment de diskette invoeren. Dit werkt niet, windows herkent de drivers die op de diskette staan niet. De installer vraagt steeds weer om de diskette in te voeren, terwijl hij er al in zit (diskette werkt wel) [/quote:7b7821f4d1] Werkt het niet als je, nadat je voor S hebt gekozen (om drivers van diskettes te gebruiken), toch voor de drivers van windows kiest? Bij mij was dit ook, ik heb de silicon image drivers op diskettes gezet, maar de setup herkende ze niet. Toen heb ik toch voor die van windows gekozen en werkte het gewoon.
Link naar reactie
Probeer eens deze driver. Extract de gedownloadde driver eens naar een floppy en kijk dan eens wat het doet tijdens de F6. [URL=http://drivers.softpedia.com/get/Other-DRIVERS-TOOLS/Others/nVidia-nForce-RAID-5-06-WHQL.shtml]Driverpagina[/URL] Ik denk dat je deze nodig zult hebben: [b:03a20ace55]NVIDIA RAID CLASS DRIVER[/b:03a20ace55] [b:03a20ace55]NVIDIA NForce Storage Controller[/b:03a20ace55] Ik ben dat eens tegengekomen in een configuratie. Laat even weten of het werkt. Peiky
Link naar reactie
op de Cd van je mobo staan de sata/raid drivers van Nvidia en Silicon. deze moet je op een flop zetten . Als je de Silicon poorten gebruikt moet je de Silicon Sata/Raid Driver WinXP /Server2003 nemen.Bij Nvidia moet je storage en raid pakken ( 2 aparte drivers) Edit: deze moet je hebben: http://www.asus.it/support/download/selectftp.aspx?l1_id=1&l2_id=20&l3_id=2&m_id=1&f_name=RAID_5_Driver.zip~zaqwedc
Link naar reactie
[quote:f514ef8a27="Louke19689"] Edit: deze moet je hebben: http://www.asus.it/support/download/selectftp.aspx?l1_id=1&l2_id=20&l3_id=2&m_id=1&f_name=RAID_5_Driver.zip~zaqwedc[/quote:f514ef8a27] die is 24MB, past niet op een diskette! maar wel bedankt voor julie reacties! Ik heb dus die driver van de moederbord cd wel geprobeerd, maar dat was de verkeerde. Omdat er op mijn eigen computer geen windows stond, heb ik de ASUS cd in een andere computer gestopt. Het menu item van de Silcon SATA/Raid driver stond er toen niet bij. Maar nu heb ik deze toch op diskette gekregen, en ga ik het weer proberen, evenals die link die peiky gaf. nog een opmerking... louke gaf mij de aanwijzing voor de volgende bios instellingen: [quote:f514ef8a27="Louke19689"] BOOT: bootdevice Priority: First bootdevice: 02: 60-1 Sil Raid-0 (---> kan bij jou anders zijn) Harddisk drive: 1st Drive: 02:60-1 Sil Raid-0 [/quote:f514ef8a27] de eerste zin is te begrijpen, maar die tweede zin 'harddisk drive:' Dat menu item staat er helemaal niet bij!!! doe ik het wel goed in het silcon sataRAID menu (F4)??? ik doe een low level format bij beide hardeschijven (zelfde type) en vervolgens kies ik voor nieuwe raid configuratie... dan kies ik voor RAID0, en de configuratie is klaar. (bios herkent hem wel bij de boot device priority... heel vreemd........
Link naar reactie
[quote:cb3835bd6b]ik doe een low level format bij beide hardeschijven (zelfde type) en vervolgens kies ik voor nieuwe raid configuratie... dan kies ik voor RAID0, en de configuratie[/quote:cb3835bd6b] Het feitelijke formatteren begint nadat je de array hebt neergezet. Dus aan het eind van alles. ik bedoel, op het moment dat je kunt partitioneren en installeren.. Peiky
Link naar reactie
@ Kanertw Harddisk Drive staar er bij jou niet bij omdat je met 1schijf werkt,(die raid0). Ikzelf heb er nog een IDE schijf bijhangen ,mijn fout :oops: . wat die Drivers betreft; op de CD van het mobo staan de silicon drivers op, ik heb ze op een flop gezet en heb ze zo kunnen installeren zonder problemen.je zou ook nog een biosflash kunnen overwegen als laatste redmiddel. EDIT: Check je mailbox ff!!
Link naar reactie
hoppa! het is gelukt! het probleem was een kapotte diskdrive of ata kabel.... ik heb beide vervangen, en toen kon ik de driver met windows setup installeren. Dat flashen van de bios, wat de computer uit zichzelf deed, kwam doordat op één van de twee raid harde schijven nog data stond. Nadat beide schijven waren geformatteerd, was dit probleem over!! iedereen bedankt!!
Link naar reactie
[quote:b579f28079="kanertw"]hoppa! het is gelukt! het probleem was een kapotte diskdrive of ata kabel.... ik heb beide vervangen, en toen kon ik de driver met windows setup installeren. ....................................................... iedereen bedankt!![/quote:b579f28079] Zei ik. :o
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...