Ga naar inhoud

CPU vroeger 30 graden, nu 60?


Aanbevolen berichten

Ik snap het niet... Ik heb een AMD64 3400+ met Zalman 7700AlCu koeler. Vroeger gaf dit altijd idle 29 graden en stressed hoogstens 40 graden. Maar de laatste tijd krijg ik steeds meer BSOD's, ik wijte dit altijd aan het gebruik van beta display drivers maar ik heb sinds vandaag weer officele (de 71.84 zijn officieel uit sinds vandaag, die heb ik nu). En toch krijg ik nog steeds veel BSOD's. Vroeger draaide ik zelfs op 2.5Ghz (@ 1.6V) en het geheugen op 2-3-3-8. Nu kan ik zelfs die OC van 100Mhz niet meer doen. Met alles op standaard waarden kan ik 30 minuten gamen om daarna weer een BSOD die soms door mijn RAID driver, IDE driver, Chipset driver, CPU driver en display driver zou worden veroorzaakt. Wat is er aan de hand? Hoe kan mijn systeem ineens instabiel zijn geworden?
Link naar reactie
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:9f5aacd142="Safihre"]Staat hij op, kep hem meteen terug geklockt en voltages op standaard gezet. En wat bereik ik door de koeling eraf te halen? Hij is pas half jaar oud ofzo... (mobo/CPU/koeler)[/quote:9f5aacd142]Als je hem eraf haalt, wordt ie nog veel heter waardoor deze temperatuur wel meevalt [img:9f5aacd142]http://gathering.tweakers.net/global/smileys/vork.gif[/img:9f5aacd142] In ieder geval: het zou kunnen dat hij een beetje is kromgetrokken; een 7700 is immers erg zwaar.
Link naar reactie
Dat verklaart toch niet waarom hij nu ineens zoveel instabieler en warmer is? Zou het mss ook softeware matig kunnen zijn? Driver conflicten die voor slecht CPU gebruik zorgen? Voor als je me niet gelooft, ja dat kan... iig bij een GPU. Als ik de 66.93 drivers gebruik word mijn GPU in windows 40 graden, gebruik ik 7x.xx dan word hij ruim 50 graden. En dat ondervonden meer mensen :P
Link naar reactie
[quote:98f6b15efa="Safihre"]Dat verklaart toch niet waarom hij nu ineens zoveel instabieler en warmer is? Zou het mss ook softeware matig kunnen zijn? Driver conflicten die voor slecht CPU gebruik zorgen? Voor als je me niet gelooft, ja dat kan... iig bij een GPU. Als ik de 66.93 drivers gebruik word mijn GPU in windows 40 graden, gebruik ik 7x.xx dan word hij ruim 50 graden. En dat ondervonden meer mensen :P[/quote:98f6b15efa] Koeler opnieuw monteren valt altijd te proberen. Ik neem aan dat in je bios ergens een optie aanstaat dat je pc bij een proctemp van 65 graden oid uitgezet wordt. Gewoon alle mogelijkheden langslopen. SOftwarematig zou je uit moeten kunnen sluiten met een nieuwe windows install, desnoods met oudere drivers. Verder je geheugen eens een tijd laten testen met memtest.
Link naar reactie
Dat in de bios heb ik (voor zekerheid) op 90 graden staan omdat ik door al dat uitvallen toch bang was dat het iets drastischers was en hij mss heel erg heet werd. Maar maakt niks uit of die aan of uit staat. En over dat demonteren, mijn mobo zit zo ingebouwd (door andere onderdelen) dat ik hem er niet meer uit krijg, dat moet wel anders kan ik er niet fatsoenlijk bij. Ik ga over half uurtje eens nieuwe windows install en Memtest doen, dan is mun download klaar :lol:
Link naar reactie
[quote:b3828f63b3="van"]De fan van de koeler is toch niet kapot?[/quote:b3828f63b3]Nee, ik heb kast met window dus zie hem draaien. [quote:b3828f63b3]T is volgens mij een fluitje van een cent, je schroeft de twee schroeven los, haalt de koeler eraf, maakt met wasbenzine, etc. de processor schoon, doet er nieuwe pasta op en klaar is kees. Zo gaat t ook met mij 7000. Die achterplaat hoeft er niet af.[/quote:b3828f63b3]Nouw niet echt, ik kan er echt amper bij, en ik heb veel te weinig bewegings ruimte dan. Ik ga het eerst softwarematig testen :wink:
Link naar reactie
[quote:312ded0d7d="Aljosja"]ja oke, als het zo'n operatie is is het inderdaad de moeite het eerst softwarematig te proberen...[/quote:312ded0d7d]Door de drukte (zondag gratis met de trein door boekendag geschenk :P ) heb ik pas gister goed kunnen testen met de nieuwe verse install... De resulaten ware nog bedroevender dan verwacht, ik had CPU burn-in aangezet om hem 2 uur te testen (terwijl ik naar school was) bleek hij na 10 minuten al bevroren te zijn op een temp van 64 graden :-? Wat moet ik doen? :cry: Zal hem eraf schroeven en koelpasta verversen echt helpen? Dit word echt een hele grote operatie dan en ben bang dat ik wat kapot maak :-?
Link naar reactie
[quote:8f4255659e="@ liq.."]alles uit de kast halen, en zorgen dat er een betere air-flow is.[/quote:8f4255659e]Kep 5 fans (2 voor, 2 achter en 1 in het midden van de zijkant van kast die ook lucht naar binnen zuigt) Dat is het echt niet... En hoe kan het vroeger dan wel maar 30 graden zijn geweest en nu (zonder veranderingen) 60?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...