Ga naar inhoud

raid:ja of nee?


Aanbevolen berichten

Mijn mobo (Nforce3) ondersteunt raid met max 4 harde schijven. Ik denk zelf een serial ATA raid te gaan maken van 2 harde schijven (van 120 GB). Ik heb 3 vragen: 1. vreet een raid-opstelling niet ontzettend veel stroom. Heb ik genoeg aan een voeding van 250 W? 2. vreet zo'n opstelling veel processorkracht? Krijg ik performance- problemen als ik een spelletje speel (bijv. Far Cry)? 3. Herkent WinXP met SP2 de raid-opstelling of moet ik een floppy met serial ATA/raid drivers maken?
Link naar reactie
[quote:29cb617bc9="bigstaal"]Mijn mobo (Nforce3) ondersteunt raid met max 4 harde schijven. Ik denk zelf een serial ATA raid te gaan maken van 2 harde schijven (van 120 GB). Ik heb 3 vragen: 1. vreet een raid-opstelling niet ontzettend veel stroom. Heb ik genoeg aan een voeding van 250 W? [/quote:29cb617bc9] Aantal schijven veranderd naar 3 per schijf kan je rekenen op zo'n 40 watt piekvermogen extra. Draait je huidige setup op 250watt voeding? :o dat lijkt me al extreem krap. [quote:29cb617bc9] 2. vreet zo'n opstelling veel processorkracht? Krijg ik performance- problemen als ik een spelletje speel (bijv. Far Cry)? [/quote:29cb617bc9] Valt wel mee, het beste is natuurlijk een losse raid kaart gebruiken. Ik zou trouwens niet 2 losse 120 gig hdd's kopen. Een 200/250 gig maxtor diamondmax 10 s-ata is goedkoper en behoorlijk snel. Voor opslag en games meer dan voldoende. Ik heb vroeger 2x80 raid 0 gehad en ging switchen van mainboard, nou fijn hor, moet je in een keer die raid 0 zien leeg te krijgen. Raid 0 heeft tevens als nadeel dat je dataverlies risico gewoon enorm groot is (als je raid 1 wilt heb ik niets gezegd maar voor games lijkt me raid 1 nogal duur, zelfs voor film opslag oid) [quote:29cb617bc9] 3. Herkent WinXP met SP2 de raid-opstelling of moet ik een floppy met serial ATA/raid drivers maken?[/quote:29cb617bc9] Bij het installeren van windows moet je de raid drivers op een floppy hebben (F6 drukken enzo) als je hem toevoegd moet je misschien wat drivers installeren.
Link naar reactie
wat voor raid opstelling wil je maken? raid 0, raid 1 ... Raid 0 is sneller dan een enkele schijf, maar de kans op dataverlies is 2x zo groot dan bij 1 harde schijf. Raid 1 is veiliger, als een hardeschijf kapot gaat, staat de data ook op de andere schijf je kunt eventueel ook raid 5 nemen, dan combineer je de voordelen. sneller en veiliger. ik weet alleen niet of je mobo dit ondersteunt
Link naar reactie
[quote:ceab7f317b="harmtido"]je kunt eventueel ook raid 5 nemen, dan combineer je de voordelen. sneller en veiliger. ik weet alleen niet of je mobo dit ondersteunt[/quote:ceab7f317b] Weet je uberhaupt waar je het over hebt :o Voor iedereen kijk eerst eens hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/706460 erg interesant Raid 5 overweeg ik ooit nog eens, maar wil je een beetje goede raid5 controler dan ben je al gauw meer dan 100/200 euro kwijt. dan heb je nog minimaal 3 schijven hebben waarvan je er ook 1 kwijt raakt. Dus de kosten zullen zeker groter zijn dan de andere besproken vormen. En of je het uberhaupt nodig hebt. (ik heb trouwens al 3x 80 gig schijven, dus nog 1tje erbij en een leuke 2ehands raid controler vinden met 256 mb cache voor een leuke setup ;) maar dat doe ik omdat ik prettig gestoord ben) Mijn mening over Raid voor normaal pc gebruik: niet nodig zeker niet bij games,films,pret etc.... En voor documenten opslag een raid1... draai liever af en toe een backupje ;)
Link naar reactie
ik heb inderdaad wel een redelijk idee waar ik het over heb. Raid 5 systemen zijn ontzettend mooi. Ik was overigens inderdaad vergeten te vermelden dat je voor raid 5 minimaal 3 schijven nodig hebt. met meer schijven houd je meer ruimte over ( in iedere setup zit 1 reduntante schijf). er zijn overigens ook goedkopere raid 5 controllers, zoals deze [url]http://www4.alternate.nl/html/nodes_info/fpbh08.html[/url], ik heb alleen niet echt zo'n idee wat de processorbelasting hierbij is. DAt raid niet nodig is, ben ik niet zonder meer met je eens. Als je aan belangrijke of grote bestanden werkt, is een mirror-setup wel erg prettig, dan heb je op ieder moment een backup. Aan de andere kant, het grootste risico komt vaak van software-kant, niet de hardware-kant
Link naar reactie
[quote:96574fa221="tinus89"]p.s. zal wel een domme vraag zijn :oops:[/quote:96574fa221] lees: [quote:96574fa221="Vandread"] Voor iedereen kijk eerst eens hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/706460 erg interesant [/quote:96574fa221] Kan je ook iets minder schreeuwerig en kinderlijk posten :roll: 1 normale vraag is genoeg...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...