Ga naar inhoud

DDR geheugen niet herkend als normaal, maar als SPD ?


Aanbevolen berichten

Ik heb in 2 DIMM-slots 2 * 256 mB zitten, en heb zojuist een (2e hands) 512 Mb stripje in DIMM-slot-1 geplaatst. Ik had gehoopt nu 1 Gb aan geheugen te hebben, maar helaas, het blijft 512, ongeacht in welk slot ik de 'nieuwe' 512 module stop. Wanneer ik alleen de 512 mB erin heb, piept de computer, en start ie niet eens op. Met Everest heb ik gezien dat in DIMM-1 niets is geinstalleerd, echter onder het kopje Overclock blijkt dat in DIMM-1 de 512 Mb module herkend wordt als SPD-geheugenmodule. De andere geheugenmodules worden ook wel herkend, maar daar staat verder geen info bij; de nieuwe geheugenmodule geeft allerlei specificaties, ECC, enz., dus hij ziet 'm wel, maar niet zoals ik dat wil. Wat heb ik nu aan deze geheugenmodule, moet ik iets instellen zodat ie alsnog als 'normaal' geheugen wordt gezien, of heb ik het verkeerde gekocht (had juist erop gelet dat ik ook PC2100 type moest hebben.... Ik heb een AMD K7T266 Pro2, 1800+.
Link naar reactie
[quote:d647c0742f]SPD Serial Presence Detect. Een EEPROM (ROM chip) op de geheugenmodule waarin alle parameters staan met hun waarde plus extra info over de fabrikant en het type module. Het BIOS leest de SPD uit via de System Management Bus en stelt de parameters overeenkomstig de waardes in de SDP in. Het gevolg is dat er niet in het BIOS hoeft te worden gefrutseld om de module goed te laten functioneren. Een optie is om in het BIOS de SPD te overrulen en handmatig instellingen te doen. Dit laatste kan je doen om het maximale uit de module te halen; vaak is een geheugenmodule tot strakkere (lees: snellere) timings in staat dan door de SPD wordt aangegeven (dit i.v.m. stabiliteit en Jedec of Intel standaarden). [/quote:d647c0742f] [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/562830#spd]*bron*[/url] Spd zit in principe op alle geheugen modules en is dus geen merk. Geef eens de precise specifiecaties van beide reepjes geheugen.
Link naar reactie
dat spd heeft eigenlijk niks met het onderwerp te maken. je SPD wil zeggen op welke snelheid en welke timings je geheugen draait. daarom denk ik dat je geheugen gewoon niet samenwerkt met het geheugen wat je al had. dat heb ik nl. ook, mijn twinmos wil niet samenwerken met een reepje corsair of een reepje kingston terwijl dit samen wel werkt. ik denk dat je gewoon pech hebt :-? mischien kan je nog een paar progje's gebruiken om te kijken of hun ook allemaal zeggen dat er maar 512mb word gesinaleerd
Link naar reactie
En als ik alleen dat nieuwere geheugen erin stop, start de pc niet op: het geheugen kan stuk zijn, maar kan het dus ook zo zijn dat m'n pc niet tegen ECC én REG kan ? Want ECC wordt volgens mij wél ondersteund, hoewel, niet volgens Everest op DIMM..... "Foutdetectiemethode 32-bit ECC" "Ondersteund Geheugentype SPM, FPM, EDO, Parity, ECC, SIMM "
Link naar reactie
En weer van dezelfde bron: [quote:70aa7e57e5]ECC/registered: je kunt Non-ECC en ECC geheugen prima met elkaar mixen. Alleen kun je dan niet meer gebruik maken van ECC. Je kunt Registered en Unbuffered geheugen niet met elkaar mixen. Dat komt door het verschil waarop de geheugenrepen aangesproken worden. Registered geheugen kan zich niet gedragen als Unbuffered geheugen, mixen is derhalve niet mogelijk.[/quote:70aa7e57e5] [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649229#rammixen]*bron*[/url] <- misschien maar eens kijken? ;)
Link naar reactie
Sorry, had niet door dat *bron* een link was naar extra info..... Het zou inderdaad een verklaring kunnen zijn, alleen valt dat niet te checken omdat bij de oorspronkelijke geheugenmodules helemaal niets wordt aangegeven door Everest, anders dan: Socket Aanduiding DIMM2, Type DIMM, SDRAM Geinstalleerde Grootte 256 MB. Geactiveerde Grootte 256 MB Geen idee dus of dit ECC of non-ECC is, en REG of NON-REG. Ik zie dat ECC/non-ECC wel door elkaar kan, maar dat REG en non-REG niet; ik zal vanavond 'ns even testen met MEMTEST86. Heb ook geen idee of m'n pc REG aan kan, heb daarover ook niets in het boekje kunnen vinden (en ook niet in Everest, ook niet op de site van MSI): misschien omdat het er niet expliciet bijstaat, wordt het NIET ondersteund ? Dank voor de reacties tot zover, ik hoop dat ik in ieder geval kan bepalen of het geheugen gewoon goed is, alleen niet geschikt voor mijn pc, want dan kan ik 'm in ieder geval weer doorverkopen.......
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...