Ga naar inhoud

Medion pc stiller maken


Aanbevolen berichten

Hi, Ik heb laatst Medion 8383XL (aldi PC gekocht). Volgens alles wat ik kan vinden zit hier een MSI MS-7091 mobo in. Bij MSI op de site kan hierover niets vinden. Nu de vraag: Ik wil iets doen aan de fansnelheden van deze pc, want ik heb het idee dat de fans erg snel aanslaan. Ik kan echter niets vinden om dit te beinvloeden. Het gaat om een 915 chipset.Wie weet er raad.
Link naar reactie
kijk een tijdens het opstarten in de bios ( met [DEL], [F2] oid). Waarschijnlijk staat er in 1 van die menus wat de temperatuur is om aan te slaan, voluit te draaien, eventueel wanneer hij af moet slaan, en wanneer er een alarm gegeven moet worden. Hoeveel Fans heb je overigens? Vaak hebben goedkope merken als Medion hele goedkope fans, als je die vervangt door betere (= stillere) dan scheelt dat vaak ook een heleboel
Link naar reactie
[quote:123aff8215="Redbandit"]Ik wil iets doen aan de fansnelheden van deze pc, want ik heb het idee dat de fans erg snel aanslaan.[/quote:123aff8215]Bij die Medion-bakken wordt meestal bespaard op de kast (te krap), voeding en de casefans. Belachelijk, zeker als er een P4 met Prescott core in zit (die CPU is een heethoofd). Dat rumoer kan dus door een aantal zaken veroorzaakt worden: - slechte airflow door de kast, waardoor de boel snel opwarmt en fans harder gaan draaien: zitten er casefans voorin en achterin de kast, bedrading netjes zoveel mogelijk gebundeld? - rumoerige CPU-fan, case-fan, GPU-fan, voedingsfan? - resonantie door tegen elkaar trillende onderdelen? teveel stof in de kast?
Link naar reactie
Yo Redbandit.... als je je medion computer stiller wilt hebben kan dit op verschillende manieren... Je kan als eerste de kast openschroeven... kijken wat voor Fans erin zitten en vervolgens Fans kopen die temperatuurgestuurd zijn... (tussen 5 a 10 euro PS... www.artic-cooling.com)... er is kans dat die niet passen (op het mobo)... voor 30 euro heb je een FANCONTROLLER voor in je kast waar je de snelheid van de ventilatoren mee kan besturen (ook die misschien niet zouden passen)... wat misschien wel het beste idee is is om gewoon een nieuw kast te kopen en alles over te zetten (30 euro) dan is het vast wel stiller (met wat nieuwe Fans) Ook is het misschien wel het kijken waard veel fans voor koelblokken te vervangen (Northbridge / VGA / Voeding / of een nieuw CPU koeler te kopen (15 tot 50 euro) Sander
Link naar reactie
[quote:760829307a="Sander1337"]Je kan als eerste de kast openschroeven... kijken wat voor Fans erin zitten en vervolgens Fans kopen die temperatuurgestuurd zijn... (tussen 5 a 10 euro PS... www.artic-cooling.com)... er is kans dat die niet passen (op het mobo)... voor 30 euro heb je een FANCONTROLLER voor in je kast waar je de snelheid van de ventilatoren mee kan besturen (ook die misschien niet zouden passen)...[/quote:760829307a]Dan zou ik zeker niet gaan voor die Arctics. Omdat die zichzelf toch al regelen is een fancontroller niet meer nuttig omdat die dan toch continu op vol staat. Pak dan gewoon een verloopje van 3 pins naar 4 pins molex aansluiting. [quote:760829307a="Sander1337"]wat misschien wel het beste idee is is om gewoon een nieuw kast te kopen en alles over te zetten (30 euro) dan is het vast wel stiller (met wat nieuwe Fans)[/quote:760829307a]Een nieuwe kast van €30 kan nooit veel soeps zijn. Lijkt me zonde geld. Ook rammelen die goedkope kastjes, dus stiller zal het er echt niet om worden. De TS heeft btw nog niet gereageerd op de tips hier boven, dus ik denk dat we beter eerst maar eens moeten afwachten.
Link naar reactie
Ik heb ook zo'n bagger computer van de aldi gekocht ( 1 keer maar nooit weer).. die veel te warm wordt en te veel lawaai maakt. Gister heb ik echter de arctic freezer 7 geinstalleerd en moet zeggen dat ie nu lekker stil is. echter de idle temp van de cpu is nog steeds 60 graden, die wil maar niet omlaag.
Link naar reactie
Hoi, Bij MSI zal je niets vinden over je systeem, maar als je het S/N nummer op de achterzijde van de kast invoert bij de Medion site vind je de updates voor je mobo, alle kans dat er een bios-update is wat je probleem oplost. Dit is bij een andere serie ook voorgekomen en nu zit ik met echt lage temperaturen en hij is lekker stil !
Link naar reactie
Zo :o Ik heb ook een Aldi PC hier thuis, maar die staat altijd op de laagste fanspeed, en is dus rustig, temp is 55 graden max ofzo, alleen casetemp is wel vrij hoog en die van de harde schijf ook, maarja, 3 jaar garantie, mocht er iets kapot gaan :lol: . Maar scheelt dat zo erg veel dan ? Ik heb dan een Northwood 3.0Ghz met een 9800XL er in. Geen casefan (alleen een langzame in de voeding)
Link naar reactie
[quote:0f89c4e9cf="NoepZor"]Maar scheelt dat zo erg veel dan ?[/quote:0f89c4e9cf]Ja, dat scheelt flink. Die opgewarmde lucht moet toch ergens heen? Die casefans heb je ook in redelijk stille uitvoeringen als je bereid bent een paar euro meer te betalen, bijv.: http://www.azerty.nl/default.jsp?pid=2126 Ik zou er 1 voorin zetten die buitenlucht aanzuigt, en 1 achter die de opgewarmde binnenlucht wegblaast. Let dus op draairichting. Een casefan voorin in goedkope kasten kan wel 's gaan resoneren met de kast, dus niet meteen de casefan de schuld geven van rumoer.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...