Ga naar inhoud

Wat is het verschil tussen Zalman CNPS7000B-Cu en ALCU


Aanbevolen berichten

Hallo mensen, ik zit nou met een vraag in me hoofd.. wat is nou eigenlijk het verschil tussen Zalman CNPS7000B-Cu processorkoeler en de ALCU versie dus de andere is helemaal van koper en de ALCU is half koper.. ik heb het een beetje vergeleken .. en nou zie ik dat de ALCU versie 300 gram minder weegt.. Maar ik weet niet wat nou echt de verschil is .. ik wil een fluisterstille proc. koeler hebben.. alvast bedankt..
Link naar reactie
Naja aluminium is nou eenmaal lichter dan koper, de kopere variant presteert iets beter, maar heb onderhand 5 van die AlCu versies gehad en nooit problemen ondervonden wat betreft hitte, en wanneer je de fan met bij geleverde controller op zijn sloomst laat draaien is hij stil, erg stil.
Link naar reactie
ik heb de 7000cu het is een stlle koeler die erg goed presteert een 10 euro meer maar hij koelt enkele graden beter. tuurlijk doet de alminium/koper versie ook goed werk want ze liggen dicht bij elkaar. wil je gaan overklokken dan zeg ik neem de 7000cu of 7700cu als je die kwijt kunt. wil je gewoon een goed stil systeem niet geclokt of weinig tja dan is die koper/alminium meer interesant. je kunt ook nog voor de 7700 gaan koelt nog iets beter maar is iets minder stil. wel goed alles opmeten want de krengen zijn best groot. op een normaal draaiend systeem zullen de cu en de alcu meetbaar mischien maar 1 graad schelen. ga je overklokken dan zie ik met de alcu versie 4 graden verschil. heb de alcu op pc kennis gezet en effe op de mijne getest.
Link naar reactie
ja tuurlijk maar voor die 10€ meerprijs, en als je dan van plan bent om de max er uit te halen en je neemt een 1 van deze 2 dan bezuinig je daar toch niet op. als ie 2 x zo duur zou zijn ok maar wat ik van lees wil ie een stil systeem, en niks over overklokken. dan kan je het beste de alcu nemen want die koelt meer dan goed op een gewone pc op de langzaamste stand.
Link naar reactie
in theorie zou een ALCU beter moeten zijn als een compleet koperen. ALU staat beter zijn warmte af aan de omgevingslucht dan koper, koper geleidt het weer beter af t.o.v ALU. heb zelf een CU en die houdt het redelijk koel hiero, echter is deze inderdaad een stuk zwaarder als de ALCU. deze was als enige op voorraad, anders had ik ook gewoon de ALCU genomen. zou persoonlijk voor de ALCU gaan als ik jou verhaal lees, iets minder gewicht, en koelt net zo goed..
Link naar reactie
[quote:24d27d1ded="egslim"]Hoe kom je hierbij? Het kan best kloppen, maar ik ben even nieuwsgierig. ;)[/quote:24d27d1ded]Tsja, Zalman zegt zelf dit: [b:24d27d1ded]CNPS7000B-Cu[/b:24d27d1ded] Thermal Resistance : 0.27 ~ 0.20 ¡ÆC/W [i:24d27d1ded]Pure Copper base material ensures excellent heat dissipation.[/i:24d27d1ded] [b:24d27d1ded]CNPS7000B-AlCu[/b:24d27d1ded] Thermal Resistance : 0.29 ~ 0.22 ¡ÆC/W [i:24d27d1ded]Pure Copper and Pure Aluminum base materials ensure excellent heat dissipation.[/i:24d27d1ded] Ik neem aan dat metaal met een [u:24d27d1ded]lagere[/u:24d27d1ded] waarde voor thermische weerstand de warmte van de CPU beter opneemt dan een 'metaalmix' met een hogere thermische weerstand. De fan kan dan de door het metaal opgenomen warmte dan dus sneller 'wegblazen'. En waarom zou Zalman anders een CPU cooler op de markt brengen die eigenlijk te zwaar is voor de Socket en ook nog duurder te produceren is, want koper is gewoon duurder dan aluminium?
Link naar reactie
[quote:8e91d503b5="egslim"]Hoe kom je hierbij? Het kan best kloppen, maar ik ben even nieuwsgierig. ;)[/quote:8e91d503b5] heb dit ooit eens ergens gelezen, kon het eerst niet meer terug vinden, maar hier is een gedeelte van het verhaal [quote:8e91d503b5]Copper has the ability to accept heat easily and spead it uniformly throughout it's mass. It does this because it likes to keep it's heat. The spreading effect is why it is used on the bottom of the cooking pans. The quick heat pull is why the inserts in the heatsinks. Pure copper heatsinks require a higher air flow to cool a cpu. This is the metal that burns you the least. Aluminum has the ability to get rid of heat very fast. Most alloys cool faster than they will heat up. This metal will burn you the worst since it is trying to get rid of heat the fastest. The bad part in heatsinks is that it doesn't spread the heat around its mass readily making it prone to hot spots that won't accept anymore heat easily. Cooling fins are best made out of aluminum.[/quote:8e91d503b5] [quote:8e91d503b5]All materials have a physical property known as specific heat(SH). This is a measure of the rate that it absorbs and releases heat energy. Fresh water has a specific heat of 1.00. This of course is the reference material. Air has a SH of 0.25 which means it transfers heat only 1/4 as fast as water. Aluminum has a SH of 0.22. Almost the same as air. This means if you held your hand above an open flame the air would transmit heat to you slightly faster than if a block of aluminum was between you and the flame. Copper on the other hand has a SH of 0.09. Meaning that it wants to block the heat. It does this by holding the heat energy and spreading it acrossed its given mass. Iron on the other hand has a SH of 0.11. About half way up the scale. The formula for this heatsink stuff is : Heat gained or lost = Mass x Change in Temperature x Specific Heat. Because you are dealing with mixed materials it complicates the issue, but basically copper carries the heat out over the complete mass before radiating it away. This means copper heatsinks need more mass/surface area to match the efficiency of an aluminum heat sink. Density has nothing to do with it. It just happens that copper weighs more than aluminum. Have you noticed how your system temp seems to rise to a certain point and then it seems to stabilze? This is because you have reached the configurations saturation point. The heat sink mass has reached its temperature balance with the surrounding air and is now transfering heat as fast as it is produced by the source.[/quote:8e91d503b5] [quote:8e91d503b5]Why do you think aluminum cases came about? If you had 2 identical cases, 1 steel (basically iron), and 1 aluminum. The aluminum would run 2-3 degrees cooler to the air inside cause it radiates heat away from the inside faster than the steel one. Engineers are looking for every degree they can suck out of these systems cause you are dealing with a lot of heat from a small place that you are trying to get rid of. Every degree you can cool the air inside the case goes directly to lowering the temperature of the processor. The ratio of mass to surface area is the key. More mass postpones saturation, hopefully long enough to allow the surface area to temperature gradient to work faster than the heatsource. Moving more air/water acrossed the surface also postpones the saturation point. Faster fans/pumps affect it, but it still boils down to an energy build up that has to be disipated.[/quote:8e91d503b5] [quote:8e91d503b5]Proper air flow is the most important factor. Again it's airflow volume and rate. If you had 2 identical cases, with identical airflow patterns and heatsources, the aluminum would be cooler. The problem is you get all kinds of unseen swirling, deadzones and such going on inside a case. Plus you have other heatsources too (NB, GPU). They play a part in it also. Most times when you hear about the heatsink fan works better sucking than blowing or such it is because when the fan is blowing it is picking up warmer air coming off the GPU thus reducing the temperature gradient of the air going over the heatsink. Then you have fan deadspots in the center etc...[/quote:8e91d503b5] zoals iedereen dus aangeeft en ook weet is dat koper het beste is voor een heatsink. echter is de manier van afgifte aan de omgevingslucht wel een belangrijk gegeven. Al kan dit net iets beter doen als CU, waardoor een mix van deze materialen dus beter is. neemt niet weg dat het in de praktijk soms wel anders kan lopen. kan me nog de extreem goeie koelprestaties herinneren van de SLK serie van Thermalright, en dat was ook een pure koper koeler.
Link naar reactie
Wat ik nog ff wil toevoegen is dat je denk ik geen legering van koper en aluminium kunt maken. Een ander probleem steekt dan de kop op bij een koeler met een base van koper en verder van alu. Het contact tussen het koper en het alu is natuurlijk nooit echt goed en daarom valt denk ik die van geheel koper beter uit.
Link naar reactie
Dankjewel mensen.. ik neem toch de CU want ik heb wel mijn syteem geklokt maar als ik de CU op zijn minste toeren zet kan ik dan toch overklokken .. bijv van 2,6 naar 3,0 en dat die dan toch op zijn minste toeren draait.. Maar in ieder geval ga ik voor die paar graden.. vind ik toch belangrijk.. ' ik ga is ff op tweakers pricewatch kijken waar ik hem het goedkooopst kan halen.. hier in utrecht (mycom) kost die volledige koperen .. 43 euro ofzo.. dat moet goedkoper kunnen volgens mij.. maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties.. MVG. Karel
Link naar reactie
[quote:27a37dffd0="Karelll"]Dankjewel mensen.. ik neem toch de CU want ik heb wel mijn syteem geklokt maar als ik de CU op zijn minste toeren zet kan ik dan toch overklokken .. bijv van 2,6 naar 3,0 en dat die dan toch op zijn minste toeren draait.. Maar in ieder geval ga ik voor die paar graden.. vind ik toch belangrijk.. ' ik ga is ff op tweakers pricewatch kijken waar ik hem het goedkooopst kan halen.. hier in utrecht (mycom) kost die volledige koperen .. 43 euro ofzo.. dat moet goedkoper kunnen volgens mij.. maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties.. MVG. Karel[/quote:27a37dffd0] Ja 38 euro, maar dan komen er nog verzendskosten bij.. Misschien kun je een winkel in de buurt vinden met een lagere prijs, maar dat zal niet snel de reiskosten compenseren.
Link naar reactie
Gezellig, een stukje natuurkunde! ;) [quote:f7e3a27839]Ik neem aan dat metaal met een lagere waarde voor thermische weerstand de warmte van de CPU beter opneemt dan een 'metaalmix' met een hogere thermische weerstand. De fan kan dan de door het metaal opgenomen warmte dan dus sneller 'wegblazen'. [/quote:f7e3a27839] Warmte verplaatst zich in dit geval puur door geleiding. Hoeveel warmte wordt verplaatst is afhankelijk van drie factoren: 1) Temperatuurverschil -> groter verschil, meer warmtetransport 2) Thermische weerstand -> hogere weerstand = isolatiemateriaal 3) Oppervlak -> groter oppervlak staat gemakkelijker warmte af De warmtegeleiding tussen CPU en koelblok is relatief slecht, zelfs goede koelpasta heeft een veel hogere thermische weerstand dan Cu of Al. Gelukkig is de afstand ook erg klein. Stilstaande lucht is een goede isolator. De lucht vlakbij het koelblok warmt op, waardoor het temperatuurverschil tussen lucht en koelblok kleiner wordt. De fan dient om koele lucht aan te voeren, zodat het temperatuurverschil hoog blijft. [quote:f7e3a27839]All materials have a physical property known as specific heat(SH). This is a measure of the rate that it absorbs and releases heat energy.[/quote:f7e3a27839] Dit klopt niet. Soortelijke warmte is de hoeveelheid energie nodig om 1kg van een stof 1 graad in temperatuur te laten stijgen. Het heeft niets met absorptie of afgifte te maken. De rest van het verhaal klopt dus ook niet. [quote:f7e3a27839]Copper has the ability to accept heat easily and spead it uniformly throughout it's mass. It does this because it likes to keep it's heat. [...] This is the metal that burns you the least. Aluminum has the ability to get rid of heat very fast. [...] This metal will burn you the worst since it is trying to get rid of heat the fastest.[/quote:f7e3a27839] Hij geeft een SH van 0,22 voor Al en 0,09 voor Cu. Wat dit dus betekent is dat 1kg Al veel meer warmte energie moet afstaan om 1 graad in temperatuur te dalen dan 1kg Cu. Meer warmte energie naar je hand = grotere brandwond. Zijn suggestie dat Cu de warmte beter vasthoudt klopt niet, het Cu heeft juist minder warmte opgeslagen. Iemand heeft niet goed opgelet bij z'n natuurkunde lessen, lijkt het! ;) [quote:f7e3a27839]Wat ik nog ff wil toevoegen is dat je denk ik geen legering van koper en aluminium kunt maken. Een ander probleem steekt dan de kop op bij een koeler met een base van koper en verder van alu. Het contact tussen het koper en het alu is natuurlijk nooit echt goed en daarom valt denk ik die van geheel koper beter uit.[/quote:f7e3a27839] Je hebt een goed punt, maar ik denk dat dit effect wel meevalt. De thermische weerstand zal hoger zijn dan die van Al alléen, maar omdat de afstand ontzettend klein is valt het verschil wel mee.
Link naar reactie
[quote:8e853dddd6="egslim"]De warmtegeleiding tussen CPU en koelblok is relatief slecht, zelfs goede koelpasta heeft een veel hogere thermische weerstand dan Cu of Al.[/quote:8e853dddd6]Een goed argument om je laagje koelpasta dus flinterdun te houden. :wink: [quote:8e853dddd6="ArneLH"]Wat ik nog ff wil toevoegen is dat je denk ik geen legering van koper en aluminium kunt maken. Een ander probleem steekt dan de kop op bij een koeler met een base van koper en verder van alu. Het contact tussen het koper en het alu is natuurlijk nooit echt goed en daarom valt denk ik die van geheel koper beter uit.[/quote:8e853dddd6]Lijkt me een beetje off-topic, aangezien het hier geen legering betreft, maar zo'n waaier van puur koper en puur aluminium. Dat contact maken van koper/aluminium lijkt me ook niet relevant in dit geval: [url]http://www.zalman.co.kr/upload/product/7000b_alcu_f_p.jpg[/url] [url]http://www.zalman.co.kr/upload/product/7000b_alcu_b_p.jpg[/url]
Link naar reactie
[quote:2f6c1d3f53][quote:2f6c1d3f53="ArneLH"]Wat ik nog ff wil toevoegen is dat je denk ik geen legering van koper en aluminium kunt maken. Een ander probleem steekt dan de kop op bij een koeler met een base van koper en verder van alu. Het contact tussen het koper en het alu is natuurlijk nooit echt goed en daarom valt denk ik die van geheel koper beter uit.[/quote:2f6c1d3f53]Lijkt me een beetje off-topic, aangezien het hier geen legering betreft, maar zo'n waaier van puur koper en puur aluminium. Dat contact maken van koper/aluminium lijkt me ook niet relevant in dit geval: [img:2f6c1d3f53]http://www.zalman.co.kr/upload/product/7000b_alcu_f_p.jpg[/img:2f6c1d3f53] [img:2f6c1d3f53]http://www.zalman.co.kr/upload/product/7000b_alcu_b_p.jpg[/img:2f6c1d3f53][/quote:2f6c1d3f53]Ik bedoel dat je het contact probleem bij een legering niet hebt, en er is altijd wel ergens een miniscule ruimte tussen de 2 metalen, en foto's heb ik niet nodig ik zit er op 30 cm afstand van :wink: .
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...