Ga naar inhoud

Geheugen timings... Welke?


Aanbevolen berichten

Ik heb MDT 512MB PC3200, ik ben de laatste tijd een beetje aan het experimenteren om een zo stabiel mogelijke OC te vinden die ik dan als standaardwarden kan instellen. Nu heb ik de CAS van mijn geheugen van 2.5 naar 2 gezet. Maar ik zag in de bios nog veel meer dinge aan timings die je kan veranderen, alleen heb ik daar totaal geen verstand van. Daarom dit plaatje zodat de OC experts mij kunne vertelle of ik het zo moet laten staan of wat aan moet passen: [img:7b4f646337]http://www.safihre.com/images/cpuz.JPG[/img:7b4f646337] Dank u :wink:
Link naar reactie
Hmmm 2-2-2-10 wilde hij niet, hij wilde niet opstarten om 10 sec later met de backu-up bios te booten. Kep nu dit: [img:4027c8377b]http://www.safihre.com/images/cpuz2.JPG[/img:4027c8377b] Ik ga nog even proberen of ik die CAS > RAS lager krijg :wink: EDIT: Met deze instellingen al van bijna 1 sec in pifast opgeschoten :D Van 54.55 naar 53.65, kweet dat dat geen record waardes zijn maar het werkt dus iig wel :P :wink: EDIT2: Hmmm hij wil het toch echt niet op 2-2-2-10 :( Iemand anders wat ik nog kan verlagen? In de Bios zie ik btw meer waardes die ik kan aanpaassen staan dan in CPU-Z...
Link naar reactie
Het beste is om A64 Tweaker te downloaden, dit is een programma waarmee je in Windows alle mogelijke timings kunt aanpassen. Op het DFI bord dat ik heb kan dit ook in de bios, maar heb nog geen ander bord gezien dat zoveel opties heeft voor het geheugen. Als je het gedownload hebt moet je maar is gaan expirimenteren, met mijn OCZ VX draai ik op 265Mhz 2-2-2-5-7-15-2-2-2-2, ook de bypass latency en bypass max enz. zijn van belang. Dit is echter moeilijk uit te leggen als je er geen verstand van hebt. Het beste is dus zelf wat proberen. [url=http://www.traumatic.de/pphlogger/dlcount.php?id=FalconFly&url=http://www.falconfly-central.de/downloads/A64Tweaker_V031.zip]A64 Tweaker V0.31[/url]
Link naar reactie
Ja, dat klopt, de settings zijn actief zolang je in windows bent, na een reboot staat alles weer zoals het in de bios staat. Met het geheugen krijg je niet zo snel vastlopers, eerder foutmeldingen in Pifast bijvoorbeeld. Als je het te gek maakt met de timings kan hij wel vastlopen, of je krijgt een blauw scherm gevolgd door reboot :wink:
Link naar reactie
[quote:19625b9d85="egslim"]Zelfs als memtest geen fouten geeft kan het mis zijn. Toen m'n timings te strak stonden crashte de pc een hele middag zo ongeveer elk uur tijdens een spelletje Warcraft III, terwijl memtest geen enkele fout gaf.[/quote:19625b9d85] Dat ligt meer aan het spel egslim :wink: Spellen als Warcraft III en WoW (welke maker is dat? :oops: ) staan er om bekend heel slecht te draaien op overgeklokte computers, ook al draaien andere dingen stabiel. Ik weet bijna zeker dat je geen problemen hebt gehad met andere spellen. :roll:
Link naar reactie
[quote:477fef2939="CV"]Dat ligt meer aan het spel egslim :wink: Spellen als Warcraft III en WoW (welke maker is dat? :oops: ) staan er om bekend heel slecht te draaien op overgeklokte computers, ook al draaien andere dingen stabiel. Ik weet bijna zeker dat je geen problemen hebt gehad met andere spellen. :roll:[/quote:477fef2939] Ehm, nee. Het ligt eraan dat het geheugen niet stabiel werkte met die timings, zonder dat memtest86 de fouten kon vinden. Op een stabiele machine crasht Warcraft III niet, heel simpel. Als Blizzard spellen wel crashen op een overgeklokte machine dan is die dus niet stabiel. En dat ligt aan de hardware (en de overklokker), niet aan het spel.
Link naar reactie
[quote:8f4fa9b0bc="egslim"][quote:8f4fa9b0bc="CV"]Dat ligt meer aan het spel egslim :wink: Spellen als Warcraft III en WoW (welke maker is dat? :oops: ) staan er om bekend heel slecht te draaien op overgeklokte computers, ook al draaien andere dingen stabiel. Ik weet bijna zeker dat je geen problemen hebt gehad met andere spellen. :roll:[/quote:8f4fa9b0bc] Ehm, nee. Het ligt eraan dat het geheugen niet stabiel werkte met die timings, zonder dat memtest86 de fouten kon vinden. Op een stabiele machine crasht Warcraft III niet, heel simpel. Als Blizzard spellen wel crashen op een overgeklokte machine dan is die dus niet stabiel. En dat ligt aan de hardware (en de overklokker), niet aan het spel.[/quote:8f4fa9b0bc] Blizzard was het ja :wink: Ik heb weinig ervaring met deze spellen, weet alleen dat mensen die een volgens verschillende programma's 100% stabiele pc hadden, problemen hadden in WoW en andere Blizzard games. Als Prime95 een dag blijft draaien en WoW doet het niet dan heeft het volgens mij eerder met het spel dan met de overklok te maken :roll: Maar dit is een beetje off-topic...
Link naar reactie
[quote:0a17b049e8]Als Prime95 een dag blijft draaien en WoW doet het niet[/quote:0a17b049e8] [...]terwijl ze beide zonder overklokken wel stabiel werken dan is de overklok niet 100% stabiel en is WoW in sommige opzichten een betere stabiliteitstest dan Prime95. En dit is niet off-topic: Overklokken, ook al gaat het over niet meer dan aanpassen van de geheugentimings kan voor onstabiliteit zorgen die je met testprogramma's als Prime95 en memtest86 niet altijd kunt opsporen.
Link naar reactie
Wel opmerkelijk, nu ik die geheugen timings heb aan gepast "ontladen" (ultra) geheugen vretende spellen als Sims 2 en LOTR: BFME zich minstens 2x zo snel. Normaal zat ik echt een paar min te kijken naar een zwart scherm waarin dan eindelijk na een tijdje de taakbalk weer terug kwam om daarna langzaam de achtergrond te herbouwen, nu springt hij zo terug naar Windows :P EDIT: Vraag over dat A64 tweaker.. Als ik een waarde verander en op "Set" druk springt hij gewoon terug naar de oude waarde! :-?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...