Ga naar inhoud

Overklok ervaringen met Sempron 2400 en XP2600, wat mag nog?


Aanbevolen berichten

Deze week voor het eerst ervaring opgedaan met overklokken van 2 AMD CPU's. Ik had al wel eens gespeeld met FSB's, maar nog nooit de core spanning aangepast. Nu was ik op zoek naar praktische grenzen van de CPU's. Dat de ene CPU beter overgeklokt kan worden dan de andere, dat geloof ik wel, echter ik vermoed dat er, behalve de temperatuur, toch ook nog andere grenzen zijn om niet te overschrijden. De XP2600/133 is niet echt overgeklokt. De grootste wijziging is dat ik de FSB verhoogd heb naar 166MHz, de MP verlaagd heb van 16 naar 13. Daarboven zag ik instabiliteit. Omdat ik de corespanning niet teveel wilde verhogen, maximaal zo'n 1,7V zijn hogere waardes (nog) niet mogelijk. De snelheidswinst is behoorlijk als ik kijk naar de MediaCenter toepassing. De computerbelasting gaat van 40-50% naar 35-40% ... De benchmarks (Sisoft, MP3 conversie) gaan richting de XP3000+. De core spanning is momenteel 1,675V. Een lagere waarde ging mis, waardoor ik die weer verhoogd heb. Maar ik ben vergeten wat er precies misging. De Sempron 2400 heb ik behoorlijk overgeklokt. Een echte duurtest is voor mij nog niet goed mogelijk, maarre zo nu en dan toevallig wel instabiliteit waargenomen. Als reactie daarop heb ik de core spanning inmiddels verhoogd naar 1,75V. De FSB draait daarbij op 217MHz. Veel hoger ben ik nog niet gegaan omdat ik niet weet hoever ik met de core spanning zou mogen gaan. Op zich is de snelheidwinst best wel interessant. Deze configuratie lijkt iets minder te presteren dan de overgeklokte XP2600. Het gaat echter om procenten (soms iets meer, meestal ietsjes minder). De MediaCenter test was veel minder, alleen kan dit liggen aan het gebruikte moederbord, ik vermoed dat de onboard geluidskaart 10% meer CPU kracht vraagt. Merk, type moederbord gelijk, versie nummer niet. Wanneer ik kijk naar de temperaturen, dan doet de Sempron het gunstiger dan de XP2600. Hoewel ze volgens CPUID een Thorougbred core zouden hebben. Als ik kijk naar de core spanning, dan is die voor de XP2600 lager, nu dus 1,675V. Misschien dat de XP2600 ook wel op een FSB van 217MHz kan met een core spanning van tenminste 1,75V. Maar ja, zoiets vind ik best eng. Wat zijn jullie ervaringen? Herkenning van overklokte CPU's is kennelijk niet goed mogelijk. De software maakt er maar wat van. CPUID herkent dat de overgeklokte Sempron als een Athlon MP CPU. Klopt dat ook? Of is het gewoon een XP CPU zoals de overige software die herkennen?
Link naar reactie
Ik heb zelf ook eem Sempron 2400+ en ik moet zeggen dat ie prima overklokt. Momenteel zit ie op een max van 2.5Ghz met een corespanning van 1.9 (in de bios van mn NF7, in werkelijkheid dropt hij iets, zeg 1.85 echte volts). Met waterkoeling of een waterchiller (in progress..) moet dat nog wel wat verder kunnen, zeker in cobinatie met leuk mem... :wink: Je moet een beetje spelenderwijs je max. vinden. Ik zou in ieder geval de corespanninge niet verder verhogen dan 2V maximaal. Veel succes! Enne, over het algemeen vinden ze 1.9 @bios het lekkerst, ik heb nu 2 Semprons gehad waarbij dat het geval was.. :)
Link naar reactie
[quote:6f78797536="Hans.Vosman"][quote:6f78797536="koene"]Dat was een 0312 TPMW.[/quote:6f78797536]Wat betekent deze code?[/quote:6f78797536]Is een bepaalde code waaraan je vaak kunt zien hoe goed de CPU overklokt. Deze kun je lezen op de CPU zelf. TPMW's, XPMW's enzo gaan vaak vrij hard, MPMW's willen ook wel goed, en zo verder. dat 0312 is het weeknummer oid. Het wil zeggen dat de CPU in 12e week in 2003 is gemaakt.
Link naar reactie
[quote:295e71687a="Interficior"]TPMW's, XPMW's enzo gaan vaak vrij hard, MPMW's willen ook wel goed, en zo verder. dat 0312 is het weeknummer oid. Het wil zeggen dat de CPU in december in 2003 is gemaakt.[/quote:295e71687a]Waar staat dat oip de CPU? Op het zwarte stickertje? De foto laat het nummer van mijn CPU zien: [img:295e71687a]http://home.hccnet.nl/h.vosman/fotos/hw/www7249kl.jpg[/img:295e71687a]
Link naar reactie
[quote:d621c6a84d="Hans.Vosman"] Dan heb je dus een FSB van 250MHz? Dat lijkt me erg veel. [/quote:d621c6a84d] Is geen uitzondering, hier haal ik ook de 250MHz als ik een wat hoger voltage op die 2400+ en m'n MDT's zet. Heb toch maar teruggeklokt naar een 200MHz, omdat ik niet perse het uiterste eruit wil hebben. 8) Maar goed PC3200 geheugen of beter misstaat een Sempron dus niet. :wink:
Link naar reactie
Kwa voltage ligt het aan je koeling. Ik heb hier een 2200+ t-bred, die heeft met water op 2,2 volt gelopen, hoger niet getest (leverde een clockspeed van 2550mhz op). (zie onderschrift voor specs, dit was overigens toen de nf-7 nog leefde) Mijn 2600+ barton heeft met lucht op 1,85volt gelopen @ 2300mhz. Was wel met straaljager koeling. (earo7+ en aantal casefans). Houd op lucht voor 24/7 ongeveer 1,85 als max aan. Hangt er natuurlijk vanaf welke luchtkoeler je gebruikt. Met water zou ik 24/7 wel iets meer durven geven. Verder is het een kwestie van heel goed op stabiliteit en snelheid letten. Word hij bij een bepaalde spanning instabiel of traag dan zijn er 2 mogelijkheden: De cpu vind de spanning niet leuk of de koeling is onvoldoende. Zet in zo'n geval de spanning omlaag. Staar je overigens niet blind op temp sensoren. Daar klopt meestal toch geen bal van. (voorbeeldje: nf-7 meende dat de 2200+ @ stock 25 graden idle was, en op oc met 2,2volt meende hij dat hij 27 graden idle was. Yeah right.) @Obi, 250mhz op die asus plank? Moet ik dat geloven? Heb je een screennie voor mij? Voor zover ik weet is die asus een ramp met hoge fsb'en.
Link naar reactie
[quote:d811838865="Obi-wan-kenobi"][quote:d811838865="pcguy"]250mhz op die asus plank? Moet ik dat geloven? Heb je een screennie voor mij? Voor zover ik weet is die asus een ramp met hoge fsb'en.[/quote:d811838865]Niet op die Asus, op die Asrock met VIA KT880 chipset. 8)[/quote:d811838865] Op een asrock? :o :o :o Najah maak die screen toch maar? :)
Link naar reactie
[quote:8c86f7575a="pcguy"]Mijn 2600+ barton heeft met lucht op 1,85volt gelopen @ 2300mhz. Was wel met straaljager koeling. (earo7+ en aantal casefans). [/quote:8c86f7575a]Welke FSB? Op zich gebruik ik een vrij standaard koeler, merk Spire. Het exacte type weet ik zo niet. Mijn XP2600+ is overigens geen Barton, officieel dus een FSB van 133MHz en 256kB cache. Op zich zit ik wat de temperatuur betreft voor die CPU al vrij hoog, 54 graden 40% belasting. Voor de winter okay, zomers komt daar nog wat bij. [quote:8c86f7575a="pcguy"]Staar je overigens niet blind op temp sensoren. Daar klopt meestal toch geen bal van. (voorbeeldje: nf-7 meende dat de 2200+ @ stock 25 graden idle was, en op oc met 2,2volt meende hij dat hij 27 graden idle was. Yeah right.) [/quote:8c86f7575a]Op 40 graden kan ik de koeler nog wel aanraken. Op 60 graden komt er een boel warmte vrij. Dat verschil is goed voelbaar. Mijn indruk is dat de temps die de Epox moederborden weergeven, aardig kloppen.
Link naar reactie
[quote:1f1a379557="Hans.Vosman"][quote:1f1a379557="Interficior"]TPMW's, XPMW's enzo gaan vaak vrij hard, MPMW's willen ook wel goed, en zo verder. dat 0312 is het weeknummer oid. Het wil zeggen dat de CPU in december in 2003 is gemaakt.[/quote:1f1a379557]Waar staat dat oip de CPU? Op het zwarte stickertje? De foto laat het nummer van mijn CPU zien: [img:1f1a379557]http://home.hccnet.nl/h.vosman/fotos/hw/www7249kl.jpg[/img:1f1a379557][/quote:1f1a379557] Het staat linkonsderin, dus u heeft een KHIUB 0345 MPM.
Link naar reactie
[quote:cf0ded7a26="Hans.Vosman"][quote:cf0ded7a26="pcguy"]Mijn 2600+ barton heeft met lucht op 1,85volt gelopen @ 2300mhz. Was wel met straaljager koeling. (earo7+ en aantal casefans). [/quote:cf0ded7a26]Welke FSB? Op zich gebruik ik een vrij standaard koeler, merk Spire. Het exacte type weet ik zo niet. Mijn XP2600+ is overigens geen Barton, officieel dus een FSB van 133MHz en 256kB cache. Op zich zit ik wat de temperatuur betreft voor die CPU al vrij hoog, 54 graden 40% belasting. Voor de winter okay, zomers komt daar nog wat bij.[/quote:cf0ded7a26] Dat is idd al een vrij stevige temparatuur. Die kloksnelheid kon overigens op 2 manieren, 210*11 of 200*11,5. Bovendien zijn niet alle t-bred 2600+ cpu's 133mhz fsb, die zijn er maar weinig, de meeste zijn 166mhz. Het klopt overigens dat die van mij een Barton was, echter denk ik niet dat dat heel veel verschil uitmaakt voor deze vergelijking. Bovendien maakt de fsb voor de cpu niet zoveel uit. Of die cpu nou 9*300 of 13,5*200 loopt zal die cpu een worst wezen, hij loopt in beide gevallen op 2700mhz (vrij pittig maar die wist ik zo uit m'n hoofd). Overigens heb ik mijn fsb waarschijnlijk niet hoger dan 210 gehad omdat de asus a7n8x-x geen super oc'er is. Die epox'en zijn een stuk beter. (Neem aan dat U de 8rda serie heeft?) [quote:cf0ded7a26][quote:cf0ded7a26="pcguy"]Staar je overigens niet blind op temp sensoren. Daar klopt meestal toch geen bal van. (voorbeeldje: nf-7 meende dat de 2200+ @ stock 25 graden idle was, en op oc met 2,2volt meende hij dat hij 27 graden idle was. Yeah right.) [/quote:cf0ded7a26]Op 40 graden kan ik de koeler nog wel aanraken. Op 60 graden komt er een boel warmte vrij. Dat verschil is goed voelbaar. Mijn indruk is dat de temps die de Epox moederborden weergeven, aardig kloppen.[/quote:cf0ded7a26] Soms kloppen ze idd redelijk, echter nooit heel precies. Hier kunt U dan wel een indicatie krijgen, echter ga er niet vanuit dat het precies klopt. Egslim heeft ooit een keer verteld dat asus een keer geprobeerd heeft een mobo te maken met goede sensoren maar dat toen de tweakers boos werden dat het mobo de processor te heet maakte.
Link naar reactie
Ik denk ook dat het niet zozeer aan het merk moederbord ligt, maar aan de chipset. Die VIA KT880 chipset (VIA's veel te late antwoord op de nForce2 chipset) is uitermate geschikt om te OC'en. :wink: De Asrock K7V88 wordt vreemd genoeg door bijna niemand meer verkocht, maar de Asrock K7Upgrade-880 (vanaf ca. 42 euro in de PW) kan volgens mij ook wel zo lekker OC'en: http://www.tweakers.net/pricewatch/103006 http://www.asrock.com/product/product_k7upgrade880.htm
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...