Ga naar inhoud

nForce 4 Raid


Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag over de nVidia Raid controller die in de nForce 4 chipset zit, ik vermoed dat Egslim hier wel antwoord op weet :) In de nForce 4 chip zit een Sata-2 controller die 4 sata aansluitingen kan aansturen, verder is het mogelijk Raid-1, -0 en 0+1 te maken met de nForce 4 chip. Mijn vraag is als volgt: ik wil via deze nForce 4 nVidia Raid het volgende aansluiten, 2x WD Raptor 74gb in Raid-0, dat is niet zo spannend. vervolgens wil ik op de overgebleven twee sata aansluitingen een losse 300gb Maxtor Plus 10 (16mb cache) sata schijf aansluiten. Is dit wel mogelijk? of maakt hij er dan vrolijk een Jbod bende? Ik wil dus Raid-0 en een losse schijf.
Link naar reactie
Ik heb alleen maar ervaring met P-ata IDE Raid-0, dat waren altijd maar 2 IDE sloten en dus had ik nooit de keuze om er een derde schijf aan te hangen die niet opgenomen dient te worden in de raid-0 opstelling. Ik was bang dat als ik op de derde of vierde Sata een schijf instaleerde dat die dan dus in de Raid werd opgenomen (als Jbod of Raid 1+0), dat wil ik dus niet. ALs het niet kan moet ik namelijk een moederbord hebben met een extra Silicon Image raid chippie.
Link naar reactie
Dat is waar maar dan zit je wel met het feit dat je over het PCI slot moet, die 133mb/sec lijkt met met 2x Raptor in raid-0 in sommige gevallen wel een bottleneck, en PCIe 1x Raid controllers zijn er volgens mij nog niet. Als ik nu de bios flash hoef ik toch niet de gehele raid arrey opnieuw te instaleren? volgens mij blijft die dan gewoon bestaan.
Link naar reactie
[quote:c98369cba7="Red Dragon"]Als ik nu de bios flash hoef ik toch niet de gehele raid arrey opnieuw te instaleren? volgens mij blijft die dan gewoon bestaan.[/quote:c98369cba7]Bij mij met mn intel raid controller hoef ik dat iig niet te doen, ik kan flashen wat ik wil, maar de array blijft gewoon bestaan. Hoef zelfs niks anders in te stellen. Verder denk ik dat wat jij wilt, gewoon kan. Waarschijnlijk moet je dan de 2 raptors in een array zetten, en de maxtor als losse schijf aangeven in de raid setup. Mijn raid controller laat namelijk wel een opsomming zien van wel raid schijven en niet raid schijven op de controller.
Link naar reactie
Misschien verschilt het per moederbord, maar volgens mij moet je met een nVidia chipset in de BIOS aangeven welke aansluiting bedoeld is voor RAID, gewoon SATA/IDE of uitgeschakeld. En na een BIOS reset moet je die instelling opnieuw doen, anders is de RAID controller vergeten dat-ie een array had in plaats van enkele losse schijven. Bovendien, toen 1 van de 4 schijven in m'n RAID10 array kapot ging dacht de controller plotseling dat de overige 3 schijven nog 2 aparte array's vormden - geen van beide meer leesbaar.
Link naar reactie
[quote:956f0ab387="egslim"]Misschien verschilt het per moederbord, maar volgens mij moet je met een nVidia chipset in de BIOS aangeven welke aansluiting bedoeld is voor RAID, gewoon SATA/IDE of uitgeschakeld. En na een BIOS reset moet je die instelling opnieuw doen, anders is de RAID controller vergeten dat-ie een array had in plaats van enkele losse schijven. Bovendien, toen 1 van de 4 schijven in m'n RAID10 array kapot ging dacht de controller plotseling dat de overige 3 schijven nog 2 aparte array's vormden - geen van beide meer leesbaar.[/quote:956f0ab387] Dit zijn verontrustende berichten...dit had ik nog niet eerder gehoord namelijk. Zelf sta ik op het punt om een nForce4 moederbord te kopen en al ben ik in eerste instantie niet van plan om extreme raid opstellingen te maken...het blijft een vervelend gegeven. P&B
Link naar reactie
[quote:8f7646c6f8="Comp-Freak"]Het zal idd verschillen per mobo. Mocht ik ooit nog eens geld hebben dan moet ik ook maar eens aan een amd64 :wink: Verder kan ik misschien komende dagen wel even bij iemand kijken met een NF3 moederbord hoe dat daar zit, of zal dat ook weer veel verschillen met NF4?[/quote:8f7646c6f8] Yups. de NF4 is een Sata-2 controller en geen gewone Sata ;) Ik heb hier twee nForce 4 moederborden draaien (zie systemen onderschrift) dus je hoeft niet speciaal voor met te kijken hoor ;) evengoed bedankt voor het aanbod :) IK heb net zelf even gekeken in de Bios van de MSI K8N Neo 4, (ja stom dat ik dat niet gedaan had voordat ik deze post opende) en je kan inderdaad Sata 1 en 2 los van Sata 3 en 4 op Raid-0 laten draaien. wat ik wil kan dus :) Dit bord heeft overigens 8 Sata aansluitingen kwam ik net achter :o (aparte Silicon Image chip met gewone sata ipv sata 2)
Link naar reactie
[quote:248c1a4732="egslim"]Geen probleem. Met nForce kun je zelfs de ATA100 aansluitingen in je RAID array('s) opnemen, dus je hebt heel erg veel mogelijkheden.[/quote:248c1a4732] Ik heb op dit moment ook een RAID0 op mijn Gigaraid (ook hardware matige raid), maar hij ondersteund er dus ook 4. Als ik er dan nog 2 extra aanhang zakken de prestaties per array dan niet? (doorvoer snelheid) Ik wil dus met de oude schijev de array houden en dan 2 schijven erbij doen en die samen ene apart array laten vormen. (Mag ik toch wel ff vragen RD :wink: )
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...