Ga naar inhoud

AMD Opteron als gamesysteem?!


Aanbevolen berichten

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
SLI een dead-end vind ik wat overdreven, het is alleen nog niet wat het moet wezen. SLI is op dit moment het snelste wat er te krijgen is maar nog iets te veel in de kinderschoenen. SLI is erg driver gevoelig, of ze moeten de drivers veel en goed updaten of ATI moet met een slim alternatief komen (AMR = ATI Multi Rendering). Ik heb zelf nu met diverse SLI sytemen gewerkt met diverse combinaties en verschillende moederborden, het is zeker snel dat is een ding wat zeker is maar het is ook niet de heilige graal waar sommigen het over hebben, mijn voorkeur gaat uit naar gewoon een hele snelle kaart ipv twee minder snelle in SLI.
Link naar reactie
De maximale winst van SLI is ongeveer 50 procent onder perfekte omstandigheden..... Dan bedoel ik dus met de snelste processor (b.v. fx55) wat dus inhoud dat je met twee midclass GPU chips niet de performance van b.v. een 6800 ultra haalt. tegenover de 1,5 voudige performance staat de prijs van het sli board, 2x vga kaart en een geschikte voeding. (Die dus onder deze "extreme" omstandigheden (fx55, 2xgf6800 U) 25ampere op de 12v moet kunnen leveren) in toekomstige spellen die nog meer cpu-power vragen zal de winst dus steeds kleiner worden. p.s. b.v. bij doom 3 haal je met een 6600GT sli ongeveer 28fps terwijl een 6800 ultra alleen al 40 fps haalt
Link naar reactie
micky.g, ik vind het voorbeeld van de 6600GT niet echt goed. Deze kaart is gewoon stukken trager dan een 6800GT/Ultra, dus daarvan hoef je ook geen ongeloofelijke prestaties te verwachten. Hij is gewoon ok stukken goedkoper. En dat de winst maximaal 50% is klopt ook niet. Zelfs als je 2x6600GT in SLI hebt is de winst in verhouding tot 1 6600GT ook wel eens meer dan 50%. SLI is op dit moment eigenlijk alleen zinvol voor 2x6800GT. Dit is trouwens wel sneller dan 1x6800Ultra voor zover ik weet, het kost dan ook wel wat meer. Alles wat nieuw is, heeft in het begin problemen. Het is te hopen dan NVidia SLI snel beter ontwikkeld. Waarschijnlijk zal dat wel goedkomen als NVidia meer onder druk komt te staan als ATi haar AMR uitbrengt.
Link naar reactie
Uhmmz.... Dat klopt.... Kben de zoon van A.J. van den Hul :wink: Sorry budget verlaag ik naar 2300 euri... :D 2300 euri is een hoop geld.... een gedeelte betaald me pa... een gedeelte betaal ik zelf... het komt niet allemaal uit pappies portemonnee... tenslotte moet je leren werken voor je geld 8) en btw: ik neem nu eerst 1x 6800 ultra en later dit jaar een 2e 6800 ultra.. en SLI is nog lang niet dood :) Het zit nog in een ontwikkelingstadium. Over een halfjaar wordt het volledig ondersteund :wink: Respect,, Sylvester :wink:
Link naar reactie
[quote:32bb074473="egslim"]Het probleem van SLI is hetzelfde als van Voodoo's SLI en die op -40 graden gekoelde CPU's: De ontwikkelingen gaan zo snel dat ze binnen korte tijd al achterhaald worden door goedkopere "standaard" systemen.[/quote:32bb074473] Dat ben ik niet helemaal met je eens, ik verwacht niet dat er binnen een jaar een GPU komt (ATI R520 / nVidia NV50) die sneller is dan 2x 6800 Ultra. Doorgans als er een nieuwe generatie grafiche kaarten komt zijn ze niet 50% sneller, dat is SLI in games die het ondersteunen wel. Mijn standpunt tegenover SLI is niet geheel negatief, als je het kan betalen heb je echt een rete snel systeem en kan je games die worden ondersteund op 1600x1200 met alle beeldverbeterende funcities aan (AA4x AF16x) gewoon spelen, ik zie dat met de ATI R520 of nVidia NV50 nog niet gebeuren. Het nadeel van SLI zit hem dus niet in dat het snel word achterhaald maar dat het te driver gevoelig is. ik denk dat SLI nog wel een tijdje blijft. o ja Vandread [url=http://www.vandenhul.com/compprof.htm]A.J. van den Hul[/url] .... maar goed, dat is ook lekker belangrijk voor deze topic. :roll:
Link naar reactie
[quote:1f93ba3870="Comp-Freak"]micky.g, ik vind het voorbeeld van de 6600GT niet echt goed. Deze kaart is gewoon stukken trager dan een 6800GT/Ultra, dus daarvan hoef je ook geen ongeloofelijke prestaties te verwachten. Hij is gewoon ok stukken goedkoper. En dat de winst maximaal 50% is klopt ook niet. Zelfs als je 2x6600GT in SLI hebt is de winst in verhouding tot 1 6600GT ook wel eens meer dan 50%. SLI is op dit moment eigenlijk alleen zinvol voor 2x6800GT. Dit is trouwens wel sneller dan 1x6800Ultra voor zover ik weet, het kost dan ook wel wat meer. [/quote:1f93ba3870] Het was maar als voorbeeld bedoeld, en naar mijn mening een juist goed voorbeeld wat de winst betreft. (met dergelijke kaarten haal je namelijk procentueel een hogere winst dan met een highendkaart. Dit omdat bij de highend kaarten de cpu al gauw de bottleneck is! en je dus naar verhouding ook niet meer winst haalt!!)
Link naar reactie
Geen wonder, hij verkoopt audiokabels voor meer dan € 1000 per meter. http://www.vandenhul.com/adv-retail-pricelist.htm#20-20 :roll: Als ik me niet vergis is het JREF (www.randi.org) bereid een miljoen dollar te betalen als iemand ook daadwerkelijk het verschil kan bepalen in een dubbelblinde test. Afgezien daarvan, pas je even je sig aan? En punt drie: SLI is niet dood, het is alleen voor heel erg weinig mensen interessant en dat blijft ook zo. Net als een 6800Ultra voor heel weinig mensen interessant is.
Link naar reactie
[quote:27ea685416]Dat ben ik niet helemaal met je eens, ik verwacht niet dat er binnen een jaar een GPU komt (ATI R520 / nVidia NV50) die sneller is dan 2x 6800 Ultra. Doorgans als er een nieuwe generatie grafiche kaarten komt zijn ze niet 50% sneller, dat is SLI in games die het ondersteunen wel.[/quote:27ea685416] http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2196&p=7 Vergelijk de 6800Ultra met de 5950 Ultra, 50% prestatiewinst.
Link naar reactie
[quote:99edd76258="egslim"]http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2196&p=7 Vergelijk de 6800Ultra met de 5950 Ultra, 50% prestatiewinst.[/quote:99edd76258] Je gaat toch geen HALO als voorbeeld nemen? :-? Your worst nightmare port van de xbox.... Bad-Worse-Halo Hier pak aan ;) [img:99edd76258]http://images.anandtech.com/graphs/6600gt%20review_09070410954/4393.png[/img:99edd76258] [img:99edd76258]http://images.anandtech.com/graphs/6600gt%20review_09070410954/4407.png[/img:99edd76258] Meneer egslim toch.... hehe valt me tegen ;) En ook nog es geen edit gebruiken :lol:
Link naar reactie
Beetje flauw Eildert, dat is een voorbeeld, gebruikelijk is het niet, de 6800 Ultra en later de X800XT PE waren een behoorlijke grote stap voorwaartst, in sommige gevallen zelfs meer dan 50% sneller, maar zo kan ik ook voorbeelden geven van SLI met een snelheids winst van 80%. Over het algemeen gezien zal een nieuwe generatie kaart niet zoveel winst geven als wat SLI nu geeft, ik verwacht dus niet dat 2x 6800 Ultra dit jaar nog met een single card verslagen word. Als het wel gebeurd zou natuurlijk voor iemand als ik fantastisch zijn ;) De volgende genratie kaarten zullen geen 32 pipelines hebben of 12 vertex shaders., eerder 24 piplelines met 8 vertex shaders. de 6800Ultra en X800XT PE hadden wel een verdubbeling aan pipelines, dat scheelt wel even wat.
Link naar reactie
[quote:49f1569d64="egslim"]En punt drie: SLI is niet dood, het is alleen voor heel erg weinig mensen interessant en dat blijft ook zo. Net als een 6800Ultra voor heel weinig mensen interessant is.[/quote:49f1569d64] Ik zei niet dat het al dood is, ik bedoelde dat het zich wel vrij snel dood zal lopen naar mijn mening als je alle aspecten op een rijtje zet. Ik hoop dat ATI met AMR wat meer te bieden heeft..... (vooral als ik naar b.v. onyx4 kijk van SGI stemt me dat hoopvol) Wat de kosten betreft vind ik dat op zich geen probleem, het is nu eenmaal zo dat de nieuwste techniek het meeste kost! maar wel wat ik er in verhouding voor terug krijg!
Link naar reactie
Eerlijk gezegd heb ik het afgelopen half jaar geen enkele videokaart review gelezen en deze link was de eerste die ik tegenkwam. Schrijf niet toe aan slechte bedoelingen wat te verklaren is door onwetendheid. ;) Van de andere kant, het zijn de nieuwe kaarten die vooral profiteren van driveroptimalisaties. Dus de prestatieverschillen tussen oude en nieuwe kaarten zullen alleen maar groter worden. Daar komt bij dat de verschillende generaties elkaar vrij snel opvolgen, over anderhalf jaar zijn we al twee generaties verder. [quote:c261524414]Wat de kosten betreft vind ik dat op zich geen probleem, het is nu eenmaal zo dat de nieuwste techniek het meeste kost! [/quote:c261524414] Een Ultra kaart kost € 500, een SLI opstelling daarvan dus € 1000. Als je nagaat hoe weinig mensen 1 Ultra willen aanschaffen, hoeveel zullen dat dan met een SLI opstelling willen doen? Het heeft niets te maken met nieuwheid, de techniek zelf impliceert tweemaal zo hoge kosten.
Link naar reactie
@Egslim, no hard feelings ;) :) In 2006 zullen er zeker kaarten zijn die goedkoper zijn dan 2x 6800 Ultra in SLI en ook nog eens sneller, daar twijfel ik niet over. voor dit jaar is het een ander verhaal, ik vind SLI zelf te duur, je krijgt er niet genoeg voor terug, je betaald ruim 1000 Euro alleen al aan grafische kaarten en dan moet je er nog een CPU + voeding + Moederbord bijrekenen, dat is gewoonweg niet waard om het aan te schaffen.
Link naar reactie
Deze topic loop langzamerhand uit op een ruzie over SLI en de kosten daarvan.... Je kunt beter 1x goed kopen dan 2x slecht... Daarom ligt mijn budget ook zo hoog... en btw: dat ik de zoon ben van A.J. van den Hul is niet om op te scheppen... Mensen vragen het wel eens aan mij of ik de zoon ben van... daarom zette ik het ffe in mun sig... :wink: sorry voor die 2 regels teveel :oops:
Link naar reactie
Geen ruzie, maar een discussie. En volgens mij zijn alle partijen het aardig eens. Afgezien daarvan: [quote:51f1ed7236]Je kunt beter 1x goed kopen dan 2x slecht[/quote:51f1ed7236] Normaal zou ik het met je eens zijn, maar computers verouderen zo snel dat wat nu goed is binnen een jaar alweer slecht genoemd kan worden. Hoelang moet die machine meegaan?
Link naar reactie
[quote:4832414251="Sylvester"]Hmmz...... kd8 zelf aan ModStream... Die hebben wel een vette look... kbedoelde de 550 Watt versie.... foutjuh :oops: Specs van de A8N-SLI Deluxe AGP: - Socket: Socket 939 (AMD) Chipset: nForce4 SLI Systeem Bus: 2000 MHz Geheugen: 4 x PC3200 DDR SDRAM (Dual Channel) PCI: 2 x PCI Express x16 slot, SLI IDE: 2 x UltraDMA 133 Serial ATA: 4 x SATA 3Gb/s RAID: RAID 0, RAID 1, RAID 0+1 Audio: 8-kanaals LAN: Ja FireWire: 2 x IEEE 1394 USB: 7 x USB 2.0 Formaat: ATX (30,5 x 24,5 cm) Bijzonderheden: - @Red Dragon... jij denkt dat hij PC4400 trekt?! :D[/quote:4832414251] Je bent van plan over te klokken, en weet niet dat alle A64 moederborden geheugen vanaf PC3200 ondersteunen... :roll: (En nog meer geheugen met bepaalde chips) Ook zou ik zeker niet voor de Asus gaan als je wil gaan overklokken, dat wordt niks. Ik heb een DFI en een Gigabyte nForce 4 mobo hier, DFI bord is echt super, stabiele overclocks op hoge HTT, echt een aanrader. Verder zou je nog kunnen kijken naar de MSI, ook een goed bord, alleen wat weinig voltage opties. Voor het geheugen zou ik idd kijken zoals RD zegt naar G.Skill, dit draait goed op lage voltages. OCZ VX is ook erg goed geheugen, maar je moet dan wel op voltages van 3.5-3.6V rekenen, ben je niet bekend met overklokken dan is dit niet zo'n goed idee.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...