Ga naar inhoud

Verstandig om voeding fan aan te sluiten op fancontroller?


Aanbevolen berichten

Is het verstandig om de fan van de voeding aan te sluiten op de fancontroller ? Ik gebruik de pc bijna uitsluitend alleen voor een beetje internetten en office. Heel soms een keer een spelletje,. maar dan kan ik hem wel harder laten draaien. Ik heb er extra bij gekocht 2 casefans. Een in en een out. De processor werd zonder de extra fans een graatje of 45, en het mb (of de kast) 35 graden. Dit is na een flink poosje lekker iinternetten. En een kwartiertje nfs2. AMD XP 2000 1667 mhz (niet overgeklokt) 256 mb ram 120 gb wd cd rom asrock k7vt4a+
Link naar reactie
Als de voeding goed geconstrueerd is, dan is de koeling dusdanig dat overhitting nimmer optreedt. Ga je de fan langzamer laten draaien, dan verminder je de koelings-capaciteit, waardoor er kans op overhitting gaat ontstaan. Je zou eens kunnen meten hoe warm de zaak wordt bij volle belasting, dit is dan een toegestane temperatuur. Vervolgens meet je hoe warm het wordt bij de geringe belasting die normaal gaat optreden en bij verminderd fan toerental. Is dit lager dan de eerder gemeten temperatuur dan zit je goed met het toepassen van de fan controller.
Link naar reactie
[quote:052ff3e581="Martijn Hogendorf"]Nou hoorde ik vanmiddag dat ik hem ook wel op 7v kan aansluiten. En dat de airflow dan nog genoeg is. Is dit verstandig of mooi zo laten en een stiller fannetje kopen.[/quote:052ff3e581]Tja, als de voeding doorbrandt, dan weet je dat het niet kan. Zelf heb ik aantal voedingen ook op dat punt aangepast. Geen probleem tot nu toe. Ik zou het niet weten. Ik ga er van uit dat een voeding toch wel over gedimensioneerd is. TOch komt er warme lucht uit de voeding, te warm?
Link naar reactie
[quote:7d85c3b349="Martijn Hogendorf"]Ik heb net even gevoeld, en er komt haast geen warme lucht uit. Het is ook niet koud, maar ook niet warm. Ik kan het niet anders omschrijven.[/quote:7d85c3b349] Wanneer je niet echt wat voelt, dan mag het best wat warmer. Ik kan zelfs bij niet gemodificeerde ATXnetvoeding (Chieftec 340W), de warmte na een tijdje goed voelen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...