Ga naar inhoud

Installatie nieuwe pc!


Aanbevolen berichten

Hallo mensen, dit is mijn systeem: SysteemKast: Aerocool AeroEngine SR.-BS (No PSU, Zwart) Moederbord: Gigabyte GA-K8NXP-SLI, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II RAID) Processor: AMD Athlon 64 3200+ (S939, 2,0GHz, 512KB, Boxed) Videokaart: MSI GeForce 6800 256MB DDR (PCI-e, DVI) NX6800-TD256E Werkgeheugen: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2.5 (GeIL Value Dual Channel, GE1GB3200BDC) Voeding: Tagan TG480-U01 (ATX, 480W) DVD-brander: NEC ND-3500 16x (Dual-layer, Zwart) Harde schijf: WDC 60GB Ik had een vraag, ik wil vandaag mn pctje gaan bouwe aangezien ik dat nooit eerder heb gedaan heb ik btje hulp nodig en wil er ook veel tijd voor vrij maken. M'n eerste zorg is dat ik nog mijn videokaart niet binnen heb en die komt waarschijnlijk aan t einde van volgende week. Verder heb ik mn werkgeheugen in andere pc zitte en harde schijf ook. Trouwens mn dvdbrander ook. Dus mn eigelijke vraag is kan ik gewoon zonder problemen mn nieuwe pc installeren met alleen pc kast + mobo + processor en voeding? Later als mn videokaart binnen is die dan insteke met de rest van de componenten en dan pas alle kabeltjes op de mobo aansluite... is dat geen probleem? Dat bespaart later veel tijd mocht ik die niet hebben. Trouwens als alles is aangesloten en ik start mn pc op hoe kan ik mn bios optimaal configureren? Nog een vraag, er loopt een kabel van de frontpanel naar buiten via de kast. Wat is dat voor een kabel, het heeft een btje USB-achtig uitgangetje? Camera?
Link naar reactie
  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
De uitleg over dat kabeltje is me een beetje wazig, heb je er een foto van? Maar goed, zonder videokaart start je pc never nooit niet op en zal gaan loeien. Edit: Ik heb een keer dit stukje geschreven hier op het forum om iemand anders uit te leggen hoe hij moest bouwen. Misschien voor jouw ook intressant? [quote:376006ecfe="pcguy"][b:376006ecfe]het bouwen[/b:376006ecfe] Is opzich niet zo lastig. Goed kijken en voorzichtig met de spullen omgaan is het halve werk. Verder is het raadzaam om op te letten met statische electriciteit. Raak af en toe een blanke verwarmingsbuis of een randaarde pinnetje van het stopcontact aan, eventueel gebruik je een polsbandje. Verder houd ik altijd deze volgorde aan: 1) Kast leegmaken, voeding eruit, eventuele losse harde schijven bays eruit en plat leggen. Gewoon om ruimte te creëren om je moederbord er netjes in te krijgen. 2) Mobo uitpakken en op de antistatische zak leggen. 3) cpu uitpakken, klein beetje koelpasta erop doen (heel dun laagje, aan de bovenkant op het kleine blokje in het midden of de hele ijzeren bovenkant) en op het moederbord installeren (hendel naast de socket omhoog, processor erin leggen (past maar op 1 manier en valt er dan ook gewoon in) en de hendel weer naar beneden.) 4) Processor koeler installeren, kan per socket verschillend zijn, als je even goed kijkt dan kom je er wel uit. Zorg bij een processor zonder heatspreader ervoor dat je hem niet schuin op de core zet om een corecrush te voorkomen. 5) Geheugen op het moederbord installeren: Lipjes aan weerskanten van het gewenste geheugenbankje naar buiten trekken, en het geheugen op de goede manier er boven houden, (kijken en dan zie je vanzelf welke manier dat is) vervolgens duw je het geheugen erin. Het kan zijn dat je hier wat kracht moet uitoefenen. 6) Achterplaatje van het moederbord in de kast doen. Deze moet je van binnen af erin duwen. Verder geld hier weer: goed kijken en dan zie je vanzelf hoe het moet zitten. 7) Afstand busjes in de goede gaten in de moederbord tray schroeven zodat ze overeen komen met de schroefgaten van het moederbord. 8) Moederbord in de kast leggen en positioneren. Vervolgens vastschroeven. 9) Cdrom drives, harde schijven en floppy drives in de bays schroeven, hoe is weer een kwestie van goed kijken. (zet de jumpers van tevoren vast goed, als ze in de kast hangen is dat een rotklusje.) Jumperinstellingen zijn aan te raden om op deze manier te doen: Einde van de kabel master en midden van de kabel slave. Bij 1 apparaat op de kabel moet dat apparaat master staan tenzij er een jumper op zit voor "single". Hoe de jumpers moeten staan voor een bepaalde instellingen staat er meestal op en/of in de handleiding van het betreffende apparaat. 10) Kabels tussen het moederbord en de drives aansluiten, (IDE, floppy, sata) Vergeet hier ook de audio kabel(s) tussen de cd/dvd drives niet. Deze dienen te lopen vanaf de drive naar het moederbord/geluidskaart. Meestal is het een 4 polige stekker met 3 draden. 11) Frontpanel aan het moederbord aansluiten. Hoe de kabels moeten zitten vind je in de handleiding van je moederbord, op de stekkertjes staat wat het is. 12) Videokaart en evt andere uitbreidingskaarten erin prikken, eerst goed positioneren voor het gat en dan erin duwen, het kan zijn dat je wat stevig moet duwen. 13) Voeding erin en waar stroom nodig is (moederbord, drives, misschien videokaart, you name it) een stekker erin prikken. Kabels beetje netjes opruimen. 14) Casefans erinschroeven als je die hebt, sluit ze daarna aan. 3 pins stekker moet op het moederbord, past maar op een manier goed. 4 pins stekker is een "molex" en moet rechtstreeks aan de voeding. 15) Moment van de waarheid, check alles nog een keer na, start op en installeer een os, drivers, virusscanner (tip: [url=www.nod32.ch]nod32[/url]) en een firewall (tip: [url=www.kerio.com]kerio[/url] Draai als je dat gedaan hebt windowsupdate.[/quote:376006ecfe]
Link naar reactie
[quote:9b7317d7a2="pcguy"]De uitleg over dat kabeltje is me een beetje wazig, heb je er een foto van? Maar goed, zonder videokaart start je pc never nooit niet op en zal gaan loeien.[/quote:9b7317d7a2] Over dat kabeltje, ik heb een frontpanel op mn pc kast met 2 usb ingangen en geintegreerde fancontroller en firewire poort, daar vandaan dus in de kast zelf loop een kabel door de kast heen naar buiten via een metalen gleuf (die je moet verwijderen als je b.v. een videokaart in de agp/pci slot steekt), de uiteinde ervan lijkt op een firewire/usb uitgang.. Over de videokaart dat begrijp ik, ik bedoel of het nuttig verstandig is om alvast mobo+cpu+voeding erin te bouwe en later pas de andere componenten.. of dat geen problemen geeft en verstandig is?
Link naar reactie
[quote:607ade7e81="SoNiC03"]Over de videokaart dat begrijp ik, ik bedoel of het nuttig verstandig is om alvast mobo+cpu+voeding erin te bouwe en later pas de andere componenten.. of dat geen problemen geeft en verstandig is?[/quote:607ade7e81] Je kan gewoon de boel er al in zetten, waarom zou dat problemen geven :lol: nergens staat spanning op etc dus gewoon er in prutsen en in de kast zetten, eventjes van te voren de handleidingen bekijken kan je ook een hoop problemen besparen ;) [quote:607ade7e81="gerben"]http://www.hardware.info/artikelen.php?id=132[/quote:607ade7e81] Gerben jij spammert! :lol: In de FAQ op dit forum staat ook een "bouw je pc" guide. Die HWI gasten zijn maar herrie schoppers zeg ;) en wat een [url=http://www.hardware.info/images/artikelen/000132-39.jpg]zootje[/url] in die kast, zeker nooit van tieraps gehoord :P Maaruh mooie duidelijk guide :)
Link naar reactie
Tip: zorg dat je een instalatie van een firewall op een USB stick oid heb. En houd zolang je internet kabel eruit. De eerste keer dat ik zoiets deed, had ik toen ik mijn pc met een nieuw OS erop aandeed binnen 5 (!!!) minuten een melding dat ik een virus had en dus voor dat een mijn firewall kon instaleren. Telings werd mijn pc uitgezet als ik hem aandeed met een tijdklok van 20seconden die af liep...
Link naar reactie
Je kan toch gelijk de windows firewall aanzette.. Ik heb nog een probleempje, ik heb al eerder cpu op een mobo geplaatst maar telkens kreeg t kortsluiting waardoor ik alles kon weggooie, dus mijn vraag is als ik de cpu erin heb zitte en de koeler erop wil doen maakt het dan niet uit hoe je hem erop zet os kan het maar op 1 manier? Groetjes, Marco
Link naar reactie
Slechte voorbeeld Gerben. -Wie doet nou eerst de voeding? Bij een kleinere kast heb je die plek hard nodig om je mobo er fatsoenlijk in te krijgen zonder een hoop gepiel en geklooi. -Dun laagje koelpasta zeggen jullie en je smeert er een hele dikke laag op, volgens mij onder het motto: "beter veel te veel dan te weinig" -Ik vind het een rotwerk om het front panel eraf te halen en een nog rotter werkje om het er weer op te frotten als de drives erin gebouwt zijn. Laat dat ding er lekker op zitten zou ik zeggen. dat plastic plaatje kan je ook met je hand van binnen uit de kast eruit halen. -Die optionele moederbord aansluitingen kon je in dit geval beter onder doen, hoe minder zooi voor de videokaart hoe beter de airflow en koeling van de videokaart. Tip van Evisu is goed, zet er ook meteen een antivirus bij. @ Sonic, de windows firewall is brak.
Link naar reactie
[quote:23258a0d6a="pcguy"]FW in de router is nooit zo goed als een softwarematige, je kan dus altijd beter nog een softwarematige firewall gebruiken.[/quote:23258a0d6a] Daarover zijn de meningen nogal verdeeld, ik vind een router FW beter. Verhaaltje :P [quote:23258a0d6a] Some firewalls are software firewalls. They reside on the machine that is connected to the Internet, and act as a filter for information going in and out. The major drawback to a software firewall is that they have already connected to your box. It is like the difference between locking your front door, and locking your jewellery box. Both are meant to keep your jewels safe, but one is obviously more effective. A hardware firewall (like a machine running SmoothWall) is between your network and the Internet. It forces anyone who wants to break in to have to go through an extra machine. The more work you make them do, the less likely they are going to want to spend the time on you. After all, the person down the street isn't protected at all. They are an easier target. "The main difference is a hardware firewall is a separate hardware unit that blocks attempts before they enter the system/network and a software firewall sits in the back of a system and reacts when an attempt has been made. A software firewall is no match for a hardware appliance's performance." [/quote:23258a0d6a]
Link naar reactie
Ik doe geen uitspraak over de guide van hwi, aangezien ik die niet uitgebreid gelezen heb. Ik heb zelf zoiets niet meer nodig. Maar voorzover ik weet, zijn er wel diverse mensen, die er baat bij hebben gehad. Ik zou er trouwens ook niet blind op varen, zoek gewoon wat vergelijkbare dingen. http://www.google.nl/search?q=how+to+build+a+pc
Link naar reactie
[quote:5a632bfd70="pcguy"]Vandread, die routerfirewall houd dingen tegen, echter een softwarefirewall op je pc, naast de routerfw, kan echt geen kwaad en houd meer tegen.[/quote:5a632bfd70] Anders gezegd: een software firewall houd ook dingen tegen die op je eigen pc zitten. Een hardware fw houd gewoon alles tegen wat van buiten komt of via niet toegestane weg gaat. Aangezien ik allemaal extra draaiende software iritant vind wil ik geen sw fw omdat ik ook vertrouwen heb in mijn eigen kunnen om de boel netjes te houden ;)
Link naar reactie
Oke mensen, ik ben begonnen met het bouwen van de kast omdat ik de videokaart binnen heb. Maar ik zag tot mn verbazing dat bij t mobo van Gigabyte maar 1 IDE kabel zit en 1 FDD kabel maar ik heb een IDE harde schijf (komt door mn budget) en 1 dvd brander en cd writer. Dus moet ik die IDE01 kabel gebruiken voor mn dvd brander en cd writer of voor mn harde schijf? En kan ik de 2de IDE kabel gewoon ergens uit een andere pc halen zodat ik de IDE harde schijf kan aansluite op de IDE02 stekker? Ik heb in een pc kast een IDE kabel liggen maar de processor is verbrand en voeding kapot gegaan in die kast dus is de IDE kabel dan nog goed? Bedankt voor de hulp! Groetjes, Marco
Link naar reactie
[quote:4b72e6c372="SoNiC03"]Oke mensen, ik ben begonnen met het bouwen van de kast omdat ik de videokaart binnen heb. Maar ik zag tot mn verbazing dat bij t mobo van Gigabyte maar 1 IDE kabel zit en 1 FDD kabel maar ik heb een IDE harde schijf (komt door mn budget) en 1 dvd brander en cd writer. Dus moet ik die IDE01 kabel gebruiken voor mn dvd brander en cd writer of voor mn harde schijf? En kan ik de 2de IDE kabel gewoon ergens uit een andere pc halen zodat ik de IDE harde schijf kan aansluite op de IDE02 stekker? Ik heb in een pc kast een IDE kabel liggen maar de processor is verbrand en voeding kapot gegaan in die kast dus is de IDE kabel dan nog goed? Bedankt voor de hulp! Groetjes, Marco[/quote:4b72e6c372] Die ide kabel uit die oude kast is nog gewoon goed en kun je gebruiken. Kijk wel even hoeveel aders die heeft. 80 aders zijn aan te raden voor je harde schijf. Voor een cd rom drive is 40 genoeg. Kopieer je veel direct van cd naar cd-r, dan is het aan te raden die spelers op een andere kabel aan te sluiten. Kopieer je eigenlijk alleen van de harde schijf naar een cd/dvd, dan zou ik de harde schijf los aansluiten en de dvd en cd branders samen op de andere.
Link naar reactie
Trouwens nog een vraag, ik heb 1 x 12cm fan aan de voorkant 2 x 8cm achterkant en 1 x 8cm zijkant maar ze hebben allebij een 4pin connector (of hoe je dat zegt) en me Gigabyte mobo heeft maar voor 3 fans ruimte en je kan ze alleen aansluite als de fans een 3 pin connector hebben zoals de CPU fan, hoe los ik dit op? Vriendelijk bedankt! Groetjes, Marco
Link naar reactie
[quote:5145d75221="SoNiC03"]Trouwens nog een vraag, ik heb 1 x 12cm fan aan de voorkant 2 x 8cm achterkant en 1 x 8cm zijkant maar ze hebben allebij een 4pin connector (of hoe je dat zegt) en me Gigabyte mobo heeft maar voor 3 fans ruimte en je kan ze alleen aansluite als de fans een 3 pin connector hebben zoals de CPU fan, hoe los ik dit op? Vriendelijk bedankt! Groetjes, Marco[/quote:5145d75221] Is een molex die rechtstreeks aan je voeding kan, Overigens kan je de harde schijf het beste op ide1 aansluiten (op het mobo) en de opticals op ide2. Evt wat Kaz zegt, een van de 2 bij de hdd erop, echter past dat niet altijd omdat die kabels te kort zijn (of de midden aansluiting op de verkeerde plek zit).
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...