Ga naar inhoud

Server barebone


Aanbevolen berichten

Ik wil als server hier in huis een barebone. Gewoon een klein ding bedoeld voor data opslag en server van vanalles en nog wat. Heb al heel wat rondgekeken, maar ik kom over het algemeen niet verder dan hele lijsten met barebones en alle specificaties ervan. Allemaal heel leuk en aardig, maar of het nou AMD of Intel is maakt mij niet zoveel uit. Wel dat het een fluisterstil kastje is en dat staat er nou net weer niet bij. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Link naar reactie
Toen ik m'n xp 1800+ verving door 'n xp 2400+, heb ik die 1800+ in een shuttle ('n sk41G)gezet voor m'n zus. De meegeleverde ICE koeler werkt goed en stil. Dit is een cooler met vier heatpipes, die uitkomen in een aluminum rooster dat achter de 80 mm casefan zit. De snelheid van fan varieerd (3 snelheden, temperatuur-intervallen kan je instellen in het bios). Het systeem was heel stil op mijn bureau, bij m'n zus kwam hij echter in zo'n computerkast te staan waardoor de warmte niet goed wegkon (gevolg: fan schakelde over naar snelheid 2 voor paar seconden en ging weer terug naar snelheid 1) Dit was nog niet zo'n herrie maar wel gruwelijk irritant, dus had ik in het bios die temp wat hoger gezet, is nu daar ook stil (mag nu 50 °C worden voor hij schakeld, is nog steeds laag voor een palomino). De onboard grafics leveren goed beeld op 1024*768 (1280*1024 was wat minder; Ik had nog een matrox g450 liggen, maar heb die er niet ingezet, later misschien als ze 'n groter scherm wil) Nadeel is wel dat als je een floppydrive erinzet, je maar 1 HD erin kwijt kan.
Link naar reactie
Floppydrive? Wat is dat? ;) Zat ook al in de Shuttle hoek te kijken. Ze hebben leuke kastjes, maar ik wil dus niet zo'n kleine irritante stofzuiger. Zijn ze van Shuttle allemaal even stil of verschilt dat aanzienlijk per type? De term ICE koeler zegt mij niets. Is dat de koeler van de voeding? Kan je deze makkelijk vervangen?
Link naar reactie
en anders kun je voor een relatief klein bedrag (€15) een Papst fan kopen, en de standaard fan vervangen. De papst produceert 12db, dus die zou zelfs op de hoogste stand praktisch stil moeten zijn :) verder zou ik voor niet extreem zware taken geen dure halen, dan is een Socket A barebone met een Sempron CPU genoeg. 512DDR er in en een lekkere harde schijf. Dan zit je al in de richting voor een leuke fileserver. :) Ook een webserver met een mysql servertje of een gameserver draait er wel op. Maar zwaardere dingen, zoals meerdere gameservers naast elkaar of extreme databases wordt wel erg druk. Maar dit komt praktisch nooit voor in een huis-tuin-keuken lan :P
Link naar reactie
Ik zit wel te denken aan een grote harde schijf, richting de 250 GB of meer. Geheugen is ook belangrijk. Het zaakje moet straks voor een gedeelte een server vervangen die momenteel gemiddeld 50.000 hits per dag verwerkt. Hier komt ook een database bij kijken. Een gameserver of multimedia center zal het nooit worden. Ik weet dus verder niet hoe zo'n barebone eruit ziet van binnen. Je kan wel gewoon die fan vervangen die erin zit? Dan is het wat mij betreft goed. Heb al goede ervaringen met die Papst fans; zeker stil genoeg.
Link naar reactie
Als ik dat zo lees ben je het hobby-stadium eigenlijk al voorbij en praat je hier over een semi-professioneel servertje. In dat geval adviseer ik je barebones uit je hoofd te zetten en een stapje groter te nemen (mini-ATX) met een stabiel Socket754 mobo (ASUS bv) en een Sempron 3100+ (AMD64). Neem dan 2x 512MB RAM (MDT bv) en een passende schijf. Wellicht een idee om er 2 in te doen: 1 kleintje voor het OS (40GB is méér dan zat en je zult echt moeite moeten doen er nog 1 van dat formaat te vinden), de ander voor de data. Zo'n systeem is behoorlijk overgedimensioneerd, wat ook bijdraagt aan een stil servertje. Verdere mogelijkheden geluidsproductie te beperken zijn oa: stille voeding, temperatuurregeling ventilatoren, etc. Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
Heb even uitgerekend en geschat en ik kom op zo'n 8.000 ~ 10.000 hits per dag. Bij elke hit een database query. Het zaakje moet gaan draaien met een Windows Server 2003. Ik weet dat dit zwaarder is t.o.v. Linux, maar ik heb nou eenmaal Windows nodig voor ASP.NET Web Services en SQL server. Verder moet de server gaan fungeren als fileserver. Heb ik daar echt een zware server bij nodig? Er zijn trouwens ook barebones met socket 754. Wat is het voordeel van zo'n harde schijf configuratie?
Link naar reactie
Het ligt eraan waar de server allemaal voor dient - en voor gaat dienen. Met een MicroATX, Sempron 3100+ en twee harde schijven kun je in elk geval een tijdje vooruit. Bovendien is het makkelijker om een MicroATX stil te houden dan een Barebone - de extra ruimte helpt. Hoewel veel Barebones ook erg stil zijn.
Link naar reactie
[quote:eff7680761="egslim"]Het ligt eraan waar de server allemaal voor dient - en voor gaat dienen.[/quote:eff7680761] Dat heb ik in mijn vorige post opgenoemd: - Webserver die 8.000 ~ 10.000 hits + database queries per dag zonder problemen kan verwerken - Fileserver van zo'n 250 GB of meer. [quote:eff7680761="egslim"]Bovendien is het makkelijker om een MicroATX stil te houden dan een Barebone - de extra ruimte helpt. Hoewel veel Barebones ook erg stil zijn.[/quote:eff7680761] Dat is zeker een voordeel van zo'n MicroATX. Passen alle moederborden hier op? Ik zie nooit het formaat van het moederbord erbij staan. Mono heb ik gezien ja, maar ik hou daar niet zo van. Ik heb die ASP.NET web services zelf gemaakt en wil ze straks ook probleemloos kunnen overzetten naar ASP.NET 2.0. Bovendien heb ik mijn gegevens liever in een Access database dan in een MySQL server op een Linux bak.
Link naar reactie
[quote:6c607a4201="Johan Stokking"][quote:6c607a4201="egslim"]Bovendien is het makkelijker om een MicroATX stil te houden dan een Barebone - de extra ruimte helpt. Hoewel veel Barebones ook erg stil zijn.[/quote:6c607a4201] Dat is zeker een voordeel van zo'n MicroATX. Passen alle moederborden hier op? Ik zie nooit het formaat van het moederbord erbij staan.[/quote:6c607a4201]meestal staat het helemaal onderaan bij de specificaties
Link naar reactie
Op zich maakt het formaat van de behuizing niet zoveel uit, maar met een grotere kast is het makkelijker warme af te voeren. Dat wil zeggen, het kost minder en het maakt minder geluid. Voordeel van een A64 CPU is Cool 'n Quiet, de CPU klokt zichzelf automatisch terug als de belasting laag is. Dat maakt het systeem stiller.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...