Ga naar inhoud

Booting SATA-schijf alleen wel, niet SATA + IDE schijven


Aanbevolen berichten

Na aanschaf SATA 160Gb schijf wil ik Windows XP hierop installeren en 2 andere (oude) schijven via ID controller aansluiten. Het wonderlijke is dat als ik alleen de SATA schijf aansluit Windows gewoon opstart. Koppel ik 1 of meer schijven aan de IDE controller dan lukt het opstarten niet omdat bij het booten de meldeing 'no active partition'wordt gemeld. In mijn bios heb ik als opstartmogelijkheden SCSI, L12l, HDD0,1,2,3 CDROM, floppy en other device. Welke ik ook inschakel ik krijg steed dezelfde foutmelding als ik de IDE schijven aangesloten heb. Zodra ik die loskoppel start hij wel de SATA schijf op. Ik heb inmiddels de laatste BIOS Award erop. Moederbord EPOX 4PEA+ met Silicon Image 3112A SATA controller (bios 4.2.00). Mijn vermoeden is dat de ingebouwde Sil image 3112A SATA BIOS (4.2.00) hiervoor verantwoordelijk is. Ik weet echter niet een nieuwer BIOS te vinden.
Link naar reactie
Ik denk dat Frits wel de juiste instellingen heeft gemaakt in de BIOS door eerst te kiezen voor SCSI (SATA): normaal gezien staat er iets verder op een instelling voor SCSI en daar kan je dan kiezen voor SATA als SCSI. Een andere optie is om de IDE-schijven te verbinden met de tweede IDE-poort en de DVD/CD-RW/ROM drives op de primaire IDE-poort. Heb je dat al geprobeerd ?
Link naar reactie
Ik heb inderdaad via F6 de sil image SATA driver voor de Windows installatie geinstalleerd. De enige mogelijheid in mijn BIOS is bij Onboard PCI Device Setup omdie S-ATA device op enable of disable te zetten. Dit betreft volgens mij SATA via PCI en niet rechtstreeks via moederbord. Verder maakt het niet uit op welke IDE poort ik de HDD of CD/DVD aansluit (er zijn IDE 4 poorten op het moederbord).
Link naar reactie
Mag ik vragen: heb je de opstartvolgorde wel juist ingesteld in de BIOS, dus primary boot-device: SCSI, secondary boot-device: wat je wilt hebben etc, dus primary boot-device moet zeker op SCSI staan, aangezien je een mededeling hebt van no active partition available wat te kennen geeft dat hij van de IDE-schijven probeert op te starten. Ik denk dat je op dit moment hebt: primary IDE, secondary SCSI etc, wat misschien ook kan verklaren waarom je zegt dat als er enkel SATA aan je systeem hangt en bij IDE eraan het niet lukt: als er geen IDE is zal hij de secondary boot-device nemen en dus SCSI, wat bij jou dus de SATA-schijf is ! En als er een IDE-schijf eraan hangt probeert hij eerst daarvan op te starten en als er geen actieve partitie beschikbaar is (zoals bij een geinstalleerde Windows-installatie) hangt het systeem en kan je het vergeten.
Link naar reactie
Ik heb als 1e bootdevice SCSI staan, daarna CDROM en als 3e HDD0. Dan nog lijkt het alsof de IDE voorrang krijgt boven de SCSI. Nogmaals, als ik alleen de SATA schijf aaangekoppeld heb pakt hij hem wel maar niet als ik 1 of 2 IDE schijven aangesloten heb. Ook heb ik met jumpers op de iDE schijf gespeeld (master, slave en cable select). Ook dat lijkt niets uit te maken.
Link naar reactie
vreemd hoor: je hebt in ieder geval alles goed ingesteld dan, als ik het zo lees. Wel vreemd dat hij persé eerst van de IDE-schijven wilt opstarten. Ik weet zo ook niet wat je kan doen, misschien door het opstarten te laten plaatsvinden via de IDE-schijven, maar daarvoor moet je je Windows XP opnieuw laten installeren (natuurlijk wel F6 drukken bij het opstarten om je SATA-driver te laden !). Is er al een nieuwe BIOS-upgrade voor je mobo ?
Link naar reactie
Als je opstart met alleen de SATA drive, hoe staat de bootvolgorde dan? Heb je verder ook nog een raid setup? Deze komt vaak direct na de post. Door (in mijn geval) op Ctrl + I te drukken kom ik dan in die setup en kan ik mijn raid array als bootable inschakelen. Misschien zit daar de fout. Verder kan ik in mijn (gewone) bios instellen welke hdd's hij als eerste pakt, bij bootvolgorde kan ik namelijk alleen maar harddisk kiezen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...