Ga naar inhoud

zelf pc gaan bouwen


Aanbevolen berichten

Ik heb geen link. [b:6ac2900280]Benodigdheden[/b:6ac2900280] Wat je minimaal nodig hebt voor een pc waar je gewoon op moet werken: - Moederbord - Processor (+ koeler) - Videokaart (tenzij het moederbord die een "onboard" heeft) - Geheugen - Harde schijf (Of 2 voor een raid array) - cd/dvd rom drive - voeding - kast om alles in te proppen - casefans (indien de temps hoog zijn) Extra's die eigenlijk standaard zijn maar niet perse nodig: - Brander - Geluidskaart (evt de onboard kaart gebruiken) Overige extra's kunnen bijv zijn: - TV kaart - Extra harde schijven (evt een extra controller voor in een pci poort. - usb/firewire kaart(en) [b:6ac2900280]het bouwen[/b:6ac2900280] Is opzich niet zo lastig. Goed kijken en voorzichtig met de spullen omgaan is het halve werk. Verder is het raadzaam om op te letten met statische electriciteit. Raak af en toe een blanke verwarmingsbuis of een randaarde pinnetje van het stopcontact aan, eventueel gebruik je een polsbandje. Verder houd ik altijd deze volgorde aan: 1) Kast leegmaken, voeding eruit, eventuele losse harde schijven bays eruit en plat leggen. 2) Mobo uitpakken en op de antistatische zak leggen. 3) cpu uitpakken, klein beetje koelpasta erop doen (heel dun laagje, aan de bovenkant op het kleine blokje in het midden of de hele ijzeren bovenkant) en op het moederbord installeren (hendel naast de socket omhoog, processor erin leggen (pas maar op 1 manier en valt er dan ook gewoon in) en de hendel weer naar beneden.) 4) Processor koeler installeren, kan per socket verschillend zijn, als je even goed kijkt dan kom je er wel uit. Zorg bij een processor zonder heatspreader ervoor dat je hem niet schuin op de core zet om een corecrush te voorkomen. 5) Geheugen op het moederbord installeren: Lipjes aan weerskanten van het gewenste geheugenbankje naar buiten trekken, en het geheugen op de goede manier er boven houden, (kijken en dan zie je vanzelf welke manier dat is) vervolgens duw je het geheugen erin. Het kan zijn dat je hier wat kracht moet uitoefenen. 6) Achterplaatje van het moederbord in de kast doen. Deze moet je van binnen af erin duwen. Verder geld hier weer: goed kijken en dan zie je vanzelf hoe het moet zitten. 7) Afstand busjes in de goede gaten in de moederbord tray schroeven. 8) Moederbord in de kast leggen en positioneren. Vervolgens vastschroeven 9) Cdrom drives, harde schijven en floppy drives in de bays schroeven, hoe is weer een kwestie van goed kijken. (zet de jumpers van tevoren vast goed, als ze in de kast hangen is dat een rotklusje) 10) Kabels tussen het moederbord en de drives aansluiten, (IDE, floppy, sata) Vergeet hier ook de audio kabel(s) tussen de cd/dvd drives niet. Deze dienen te lopen vanaf de drive naar het moederbord/geluidskaart. Meestal is het een 4 polige stekker met 3 draden. 11) Frontpanel aan het moederbord aansluiten. Hoe de kabels moeten zitten vind je in de handleiding van de pc. 12) Videokaart en evt andere uitbreidingskaarten installeren 13) Voeding erin en waar stroom nodig is een stekker erin prikken. Kabels beetje netjes opruimen. 14) Casefans installeren als je die hebt. 15) Moment van de waarheid, check alles nog een keer na, start op en installeer een os. //Heb er af en toe iets bij gezet, dit vind je terug in de posts hieronder//
Link naar reactie
[quote:f1b1856a06="pcguy"] 3) cpu uitpakken, klein beetje koelpasta erop doen (heel dun laagje) en op het moederbord installeren (hendel naast de socket omhoog, processor erin leggen (pas maar op 1 manier en valt er dan ook gewoon in) en de hendel weer naar beneden.) [/quote:f1b1856a06] Ik weet het, wat ik nu ga zeggen is muggenzifterij maar voor iemand die nog nooit over koelpasta en CPU heeft gehoor hetvolgende: de koelpasta moet dus op de bovenkant van de CPU komen (niet op de pinnetjes) voor zo ver ik weet is dit een klein blokje in het midden van de bovenkant (dit is mijn ervaring, kan zijn dat er nog anderen bestaan) PCguy, 't is een super beschrijving van hoe je te werk moet gaan! (goed als naslag werkje)
Link naar reactie
Daar is wel vrij veel over te vinden, helaas heb ik er zelf geen links over opgeslagen. Ga eens zoeken op internet. Ik heb een notitie staan voor een beschrijving van een zelfbouw PC in 20 stappen, geschreven door Koen Crijns. De link die ik heb, wijst naar: [url]http://www.hardware.info/artikelen.php?id=36&page=1[/url]
Link naar reactie
Toch wel een kleine aanvulling: het monteren van de koeler is soms af te raden wanneer het moederbord al gemonteerd is. Vooral als de koeler erg strak gemonteerd moet worden, is er vrij veel kracht nodig om de koeler te plaatsen (of weer te verwijderen. IK zie in de gauwigheid dat de gegeven bouwbeschrijving(en) allemaal een gemonteerd moederbord laten zien.
Link naar reactie
[quote:8909dceff8="tafelpoot"][quote:8909dceff8="pcguy"] 3) cpu uitpakken, klein beetje koelpasta erop doen (heel dun laagje) en op het moederbord installeren (hendel naast de socket omhoog, processor erin leggen (pas maar op 1 manier en valt er dan ook gewoon in) en de hendel weer naar beneden.) [/quote:8909dceff8] Ik weet het, wat ik nu ga zeggen is muggenzifterij maar voor iemand die nog nooit over koelpasta en CPU heeft gehoor hetvolgende: de koelpasta moet dus op de bovenkant van de CPU komen (niet op de pinnetjes) voor zo ver ik weet is dit een klein blokje in het midden van de bovenkant (dit is mijn ervaring, kan zijn dat er nog anderen bestaan) PCguy, 't is een super beschrijving van hoe je te werk moet gaan! (goed als naslag werkje)[/quote:8909dceff8] Wat voor mij vanzelfsprekend lijkt hoeft dat niet perse te zijn. Dus ik vind het niet echt muggenzifterij. Er zijn processors zonder heatspreader waarbij het op de core gesmeerd moet worden (kleine blokje aan de bovenkant) Er zijn processors met heatspreader waarbij het over de hele heatspreader heen moet. [quote:8909dceff8="taco78"][quote:8909dceff8]11) Frontpanel aan het moederbord aansluiten[/quote:8909dceff8] Daar zit ik altijd mee te kloten [img:8909dceff8]http://www.tweakers.net/g/s/frusty.gif[/img:8909dceff8][/quote:8909dceff8] Dat is waarom je handleidingen niet meteen weg moet gooien. 8) Ik zal het er even tussen zetten dan kan de ts mijn post eventueel uitprinten als hij bezig wilt gaan.
Link naar reactie
Prima post van pcguy. Ik wil er alleen even het volgende toevoegen. (dit kun je bij 10 toevoegen) Verbind de audiokabel* tussen een CD/DVD drive met het moederbord (waar staat in de handleiding) of als je met een geluidskaart werkt met die kaart (waar staat in de handleiding). Zorg er wel voor dat je goed geaard bent tijdens het werk met de hardware. Raak om de zoveel tijd ff de randaarde aan in het stopcontact of koop zo'n pols band met een klemmetje bij de pc-boer. Overigens staat er in de C!T Parktijkgids ook een artiekel over zelf bouw. Te koop voor €3.95 bij de boekhandel. *= het is een vier polig stekkertje met (bij mij) drie draden (wit zwart en rood). Succes
Link naar reactie
het opslaan van statisch electriciteit hangt ook af van je kledij (neen ga nu niet allmeaal naakt aan je PC werken) en van het weer, als het vriest zal je sneller statische electrisiteit opslaan dan wanneer het regend, (vanaf nu alle nerd buiten naakt in de regen aan hun PC aan het werken :o :roll: ) Greetzz Tafelpoot
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...