Ga naar inhoud

Welk geheugen


Aanbevolen berichten

Nou medio januari is het hopelijk dan zover. De bedoeling is dat ik dan mijn nieuwe pc ga kopen athans de basisonderdelen de rest vul ik de maand erop aan. De bedoeling is dat ik het volgende ga kopen -Thermaltake Tsuname (Black + Window) -AMD 64 3200+ So939 (winchester core) -Tagan 480W voeding -A8N-SLI-DeLuxe -dual channel geheugen Van het geheugen heb ik dus echt de balle verstand ik wilde in eerste instantie Corsair TWINX 2x512MB DDR400(PC3200)LED XL Latency. In eerste instantie ben ik niet van plan om over te klokken. Wat raden jullie aan voor geheugen? Motivatie?
Link naar reactie
[quote:3ed0eb2048="Bacchus"] In eerste instantie ben ik niet van plan om over te klokken. Wat raden jullie aan voor geheugen? Motivatie? [/quote:3ed0eb2048] Dat MDT-geheugen is lekker goedkoop en kun je ook op 200MHz@CL2 laten lopen. Als je in tweede instantie wel van plan bent te OC'en: Bij mij kan dat geheugen ook in dual channel op 240MHz@CL3 draaien.
Link naar reactie
[quote:e3236cba93="Bacchus"] Twinmos heeft zo`n dergelijke set en die scheelt als ik goed heb gekeken meer dan 100 euro met de corsair die ik eerst gepland had. [/quote:e3236cba93] TwinMos gebruikt vergelijkbare chips als MDT, dus dat lijkt me ook een prima keus. Azerty verkoopt helaas geen MDT, Alternate verkoopt die het goedkoopst.
Link naar reactie
Ik ben van plan om bij azerty te gaan halen die zijn op de meeste fronten toch het goedkoopst of ik kijk op de verkeerde site dat kan natuurlijk ook. 200MHz@CL2 240MHz@CL3 Wat willen die CL2 en CL3 zeggen. Ik ben geheugenleuk sorry. Heb al wel wat in de faq zitten neuzen maar ook daarna blijf ik een leek. En overklokken ga ik zo goed als zeker niet doen. Ik denk ook dat ik dan toch voor twinmos gaan bij azerty.
Link naar reactie
Je kan ook hier kijken: www.tweakers.net/pricewatch zo kan je bij verschillende winkels verschillende onderdelen kopen, misschien is dit goedkoper(+ de verzendkosten) dan alles te kopen bij azerty. De zogenaamde CAS waarden van geheugen zijn timings, ff kort gezegd is het dat hoe lager de waarde (2 is het laagst) hoe sneller. Overigens is het verschil tussen CAS 2 en CAS 3 weinig en amper of niet merkbaar. EDIT: ff gekeken voor je in de pricewatch maar dat is de moeite niet waard om het bij verschillende winkels te kopen. Het geheugen kan je natuurlijk wel als enige onderdeel ergens anders kopen.
Link naar reactie
[quote:029b92a8b0="R-bin"] De zogenaamde CAS waarden van geheugen zijn timings, ff kort gezegd is het dat hoe lager de waarde (2 is het laagst) hoe sneller. Overigens is het verschil tussen CAS 2 en CAS 3 weinig en amper of niet merkbaar.[/quote:029b92a8b0] Het verschil is wel degelijk merkbaar bij Athlon64's. Deze CPU's zijn gevoeliger voor de geheugentimings. Waarom precies weet ik niet, maar het zal vast met de geheugencontroller te maken hebben, die bij Athlon64's op de CPU zit en niet meer op het moederbord. Dit staat overigens in de [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=127195]FAQ, versie 0.32 [Lees dit, voordat je een topic begint][/url]: [size=9:029b92a8b0]CAS Latency Cas betekend Column Adress Strobe. CAS Latency is een getal, afgeleid van de ratio, geheel getal, naar boven afgerond - tussen column access tijd en de klok cycle tijd. Berekend door de column access tijd, te delen door de klok frequentie. Even uitgelegd; Cas Latency is een indicatie hoe snel geheugen het tweede deel van een lees/schrijf handeling voor geheugen kan afhandelen, dit is dus na de handeling die het geheugen uitvoert zoals hierboven beschreven. Op CAS 2 kan het geheugen het in 2/10de deel van de hele handeling uitvoeren. Bij CAS 3 duurt dit 3/10de deel van de handeling (dus langzamer). In uw bios kan u meestal uit 2 2,5 of 3 kiezen. meestal worden bij de geheugenreepjes wel aangegeven op welke Cas latency ze draaien. Over het algemeen kunnen de duurdere merkreepjes en goed overclockbare reepjes zonder problemen wel op Cas 2 draaien, [b:029b92a8b0]de 'normale' DDR reepjes draaien haast allemaal op CAS 2,5[/b:029b92a8b0] Let wel;de overweging om specifiek CAS 2 geheugen te kopen is te verwaarlozen, over het algemeen is de winstopbrengst niet extreem hoger. In de SPD van het geheugen staan (de standaard instellingen). Weet u dus niet goed wat u in moet stellen zet de Frequentie instellingen op 'By SPD' en het reepje zal op z’n normale MHz frequentie en latency instellingen draaien. [/size:029b92a8b0]
Link naar reactie
[quote:35bdfa60c0="Obi-wan-kenobi"][quote:35bdfa60c0="Bacchus"] In eerste instantie ben ik niet van plan om over te klokken. Wat raden jullie aan voor geheugen? Motivatie? [/quote:35bdfa60c0] Dat MDT-geheugen is lekker goedkoop en kun je ook op 200MHz@CL2 laten lopen. Als je in tweede instantie wel van plan bent te OC'en: Bij mij kan dat geheugen ook in dual channel op 240MHz@CL3 draaien.[/quote:35bdfa60c0] Stel ik koop dus 2 twinmos reepjes van 512 mb En ik wil die dual channel laten lopen. Lopen die dan dual channel op basis van proppen in de juiste slots of moet ik dat in de bios instellen. En stelt de bios de snelheden zelf correct in? Zoals ik hoop dat het is hoef ik dus niets in te stellen als ik alles standaard wil laten lopen. Wil iets aanpassen dan moet ik in de biosinstellingen wezen. Tot slot nog een vraag. Hoe weet/merk ik hoe ver ik kan gaan met het overklokken van mijn geheugen? (Ja als het kapot dan ben ik te ver gegaan dat begrijp ik nog wel)
Link naar reactie
Je moet waarschijnlijk iets in de bios instellen, en het geheugen in bankje 1 en 2 stoppen. :wink: Je het een geweldig progje daarvoor: ClockGen... Gewoon de FSB aanpassen onder Windows. De FSB is gelijk aan de snelheid van het geheugen, dus een FSB (HT bij AMD64) van 210 mhz houd in dat je geheugen 210 mzh draait. Als je te ver geet bevriest je systeem gewoon of start hij opnieuw op, alles staat dan weer op standaard! :wink:
Link naar reactie
[quote:3d7cc37072="Bacchus"] Stel ik koop dus 2 twinmos reepjes van 512 mb [/quote:3d7cc37072] Azerty verkoopt een 2x512MB matched pair dual channel setje voor 133 euro. In principe zou het moederbord default al dual channel moeten herkennen als je ze in de juiste bankjes stopt, maar het kan ook een optie zijn in je BIOS die ingeschakeld moet worden. De CAS latency loopt standaard 'by SPD' op CL2.5, maar je zou dit ook in je BIOS handmatig op CL2 kunnen zetten en kijken of het scheelt. Everest heeft wel een simpel geheugenlees- en schrijftestje ervoor: http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1
Link naar reactie
[quote:ceaaf7884c="Obi-wan-kenobi"][quote:ceaaf7884c="R-bin"] De zogenaamde CAS waarden van geheugen zijn timings, ff kort gezegd is het dat hoe lager de waarde (2 is het laagst) hoe sneller. Overigens is het verschil tussen CAS 2 en CAS 3 weinig en amper of niet merkbaar.[/quote:ceaaf7884c] Het verschil is wel degelijk merkbaar bij Athlon64's. Deze CPU's zijn gevoeliger voor de geheugentimings. Waarom precies weet ik niet, maar het zal vast met de geheugencontroller te maken hebben, die bij Athlon64's op de CPU zit en niet meer op het moederbord. [/quote:ceaaf7884c] Het verschil tussen cas 3 en 2 zal wel wat groter zijn maar in wat kan je het verschil nou echt merken? Ja in benchmarks zal het wel uitmaken maar krijg je er door meer fps in een spel of laad een programma/spel nou een stuk sneller?
Link naar reactie
[quote:d85145815b="R-bin"] Ja in benchmarks zal het wel uitmaken maar krijg je er door meer fps in een spel of laad een programma/spel nou een stuk sneller? [/quote:d85145815b] Het zal wel sneller zijn, maar een stuk sneller is idd. overdreven. Maar CL2.5 geheugen is niet duurder dan CL3 geheugen, dus ik zou gewoon CL2.5 nemen. CL2.5 geheugen is iha. ook beter te OC'en dan CL3 (op CL3 kan dat geheugen dan relatief hogere snelheden aan), mocht topicstarter daar in de toekomst interesse in krijgen (en daarmee zul je dus wel stukken sneller kunnen gaan ... :wink: ).
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...