Ga naar inhoud

ATX voedingstester


Aanbevolen berichten

[quote:73b00481fd="M.V. Wesstein"]In theorie wel ja. In de praktijk is dat toch niet zo'n goed idee, gezien de dichtheid v/d componentjes op moderne mobo's en de soms onmogelijke toegang tot meetpunten (mits deze beschikbaar zijn!!). Maar een defecte voeding kan ook de overige hardware vernielen als de spanningen niet vlgs ATX spec's zijn. Duur grapje :-?[/quote:73b00481fd] idd een duur grapie, maar als je het onderstaande aanschaft om tweede hands voedingen te testen op de ATX spanningsspecificaties vind ik het een beetje weggegooit geld. Met een kleine 85 euri heb je dan artikel en bouwpakket, moet je nog een DVM-tje kopen, is ook weer zeker 10 euri en een behuizing erbij. Het wordt al een stuk nuttiger als je een voeding echt op het max vermogen gaat testen, flink stressen en dan kijken of de spannings nog mooi zijn. Een voeding kan onbelast nog zulke mooie spanningen hebben, als deze bij belasting flink inzakken heb je er nog niks aan. Bij heel veel spanningsbronnen (en dus niet bij alleen voedingen) zakken de spanningen in als je teveel vermogen gaat vragen, zou dus mooi zijn als je bij flinke belasting die spanningen nauwkeurig kan testen (en deze goed blijken te zijn). Het heeft overigens weinig zin om maar 10 min te testen, wat je pc is soms wel een paar uur flink hard bezig. [quote:73b00481fd="M.V. Wesstein"]Zoekt en gij zult vinden :roll: Los blad: €6,65, los artikel €3,50 oid. Bouwpakket DIL is iets van €80,- maar uitdrukkelijk zonder extra's. Ik ben er van uit gegaan dat er nog geen behuizing en DVM bij zit. (DVM: digitale voltmeter, is klein moduletje met display). Overigens zitten er meer onderdeeltjes in als een paar opamps. Zie daarvoor het schema in het artikel. Tip: de plaatselijke bieb heeft meestal ook dergelijke maandelijkse vakbladen. Duurt meestal ff voordat het laatste nr beschikbaar is. Deze info had je zelf ook kunnen vinden als je de moeite had genomen eea op te zoeken :P Groet, M.V. Wesstein[/quote:73b00481fd]
Link naar reactie
[quote:a8d4388401="M.V. Wesstein"]Sorry Hans, [i:a8d4388401]ik[/i:a8d4388401] heb het niet mis hoor ;) Dan moet je toch echt bij Elektuur en de auteur/ontwerper zijn.. Of lees het artikel :P[/quote:a8d4388401]Ik heb het artikel vanmiddag in de bieb bekeken. Ik zou zelf deze schakeling zo niet in elkaar zetten omdat dat voor mij geen praktisch nut heeft. Zelf zou ik de basis wel kunnen gebruiken en dan vervolgens via extra hardware (vermoedelijk met een goed gekoelde transistor ipv weerstanden) de belasting te vergroten. Dat dan automatisch omdat langdurig testen met de hand natuurlijk ook weer onpraktisch is. Wat het doel is van het artikel interesseert mij niet zo. Ik beoordeel of ik er wat mee kan en dan zeg ik: weinig tot niks omdat ik met dit ontwerp niet kan testen of een ATX voeding echt okay is. Het is in ieder geval een mooi ontwerp dat uitbreidingsmogelijkheden biedt. Helaas biedt het ook valse hoop. Dat ik met Elektuur een discussie hierover zou moeten aangaan, tja, dat is jouw mening. Het ontwerp hoeft wat mij betreft niet perfect te zijn.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...