Ga naar inhoud

ATX voedingstester


Aanbevolen berichten

[color=red:0b5b7d4836][size=29:0b5b7d4836]WAARSCHUWING!![/size:0b5b7d4836] De onderstaande schakeling is ontworpen voor redelijk ervaren electronici. Onoordeelkundig bouwen en/of gebruiken van deze schakeling kan onherstelbare schade aan de schakeling en/of geteste voeding veroorzaken. De auteur, uitgeverij Elektuur, ondergetekende en alle medewerkers van Computer! Totaal forum zijn niet aansprakelijk voor enige schade agv het bouwen en gebruiken van onderstaande schakeling![/color:0b5b7d4836] In electronicamaandblad Elektuur staan regelmatig computer gerelateerde ontwerpen, zo ook in het meest recente nummer (jan. '05): een ATX voeding tester, ook geschikt voor het nieuwe ATX 2.2 spec's. De schakeling is eenvoudig, heeft 2 afregelpunten (hoewel de auteur aangeeft dat de schakeling ook zonder fijnafregeling voldoende betrouwbaar werkt) en bestaat volledig uit 'normale' onderdelen (dus geen moeilijke SMD's solderen). Printplaat is verkrijgbaar via de EPS, zie hiervoor de site van Elektuur: http://www.elektuur.nl Wel dient de bouwer dan zelf te zorgen voor de nodige onderdelen, zie hiervoor de onderdelenlijst in het blad. Gemak dient de mens en electronica shop DIL (omgeving R'dam Zuidplein) biedt voor vrijwel alle Elektuur bouwprojecten een compleet bouwpakket aan: http://www.dil.nl (zie onder 'winkelen'->'Bouwkits Elektuur'-> pagina 2, artikelcode 040112 Prijsindicatie: ong €100,- Nogmaals: [b:0b5b7d4836]dit project is niet geschikt voor lezers die geen verstand hebben van electronica![/b:0b5b7d4836] Hint aan C!T redactie: dit is een testapparaat wat niet mag ontbreken op jullie bureau. Of op de teststand tijdens de HCC dagen ;) ;) Groet, M.V. Wesstein [edit: ook op de Elektuur site staat de nodige info, het complete artikel is als PDF te bestellen, zie Tijdschrift->inhoudsopgave->2005->januari, helemaal onderaan]
Link naar reactie
Lees het artikel en je weet alles ;) Ja, de diverse voedingsspanningen worden belast met een weerstand. Daarnaast worden met een schakelaar en wat opamps de nodige spanningen vergeleken. Aangezien er copyright rust op de schakeling plaats ik het schema niet in dit draadje, koop bv het blad of bestel het artikel bij de uitgever.
Link naar reactie
Zoekt en gij zult vinden :roll: Los blad: €6,65, los artikel €3,50 oid. Bouwpakket DIL is iets van €80,- maar uitdrukkelijk zonder extra's. Ik ben er van uit gegaan dat er nog geen behuizing en DVM bij zit. (DVM: digitale voltmeter, is klein moduletje met display). Overigens zitten er meer onderdeeltjes in als een paar opamps. Zie daarvoor het schema in het artikel. Tip: de plaatselijke bieb heeft meestal ook dergelijke maandelijkse vakbladen. Duurt meestal ff voordat het laatste nr beschikbaar is. Deze info had je zelf ook kunnen vinden als je de moeite had genomen eea op te zoeken :P Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
ik heb het artikelen niet gelezen, maar uit deze zin van de elektuur site: [i:1db85d1f5b] Alle door de voeding geleverde spanningen kunnen apart onder belasting worden gemeten en de afwijking wordt op 6 LED's getoond.[/i:1db85d1f5b] haalde ik dat deze naast tester ook een stress functie heeft. Maar dat heb ik dan verkeerd geintepreteerd... :oops:
Link naar reactie
De belastingsweerstanden verstoken totaal ong. 45W: +12V: 2x 22 Ohm parallel +5V: 2x 3,3 Ohm parallel +5VSB: 10 Ohm +3V3: 2x 2,2 Ohm parallel -5V: 33 Ohm -12V: 33 Ohm Dat is dus nauwelijks 'stressen' v/d voeding. De spanningsmetingen vinden dus plaats onder belasting, met name de 3,3V en 5V voeding hebben een belasting nodig om correct te werken.
Link naar reactie
Hou er wel rekening mee dat elke kring , om stabiel te kunnen werken, een minimum stroomafname moet hebben, en die verschillen nogal. Ik heb daar ergens een overzichtslijstje van, maar kan het zo direct niet vinden, het gaat wel over ampères. Enkele jaren geleden heb ik voor mezelf een weerstandsbank gemaakt om ATX-voedingen te testen, en die weerstanden worden héél warm. Gebruik vermogenweerstanden (25 W, 50 W, en meer) bij voorkeur instelbare, zodat ge de stroomafname kunt bijsturen. In elektronica winkels kunt ge dergelijke onderdelen bijna nooit vinden, wel in industriegerichte zaken.
Link naar reactie
Stroomverbruikers kunnen natuurlijk worden toegevoegd. Het moeilijke lijkt me juist om echte maxima voor stroomgebruik te vinden. Voor 3,3V en 5V geldt dan vaak ook nog een gecombineerd maximu. Verder is er misschien een belastingssituatie te vinden waar de voeding wel tegen zou moeten kunnen, maar dat toch niet kan hebben. Hoe lang ga je zo'n voeding testen? 1 uur, 1 dag of nog geen 10 minuten? Op zich voegt het Elektuur ontwerp dus volgens mij niet zo heel veel toe.
Link naar reactie
Ik geloof dat jullie het doel v/d schakeling niet begrijpen. Dit apparaatje is bedoeld om 2e hands voedingen te controleren of de betreffende voedingsspanningen nog wel binnen de ATX spec's vallen. Het is helemaal niet bedoeld om te zien of een voeding z'n opgegeven vermogen kan halen, daar heb je een heel andere opzet voor nodig.
Link naar reactie
In theorie wel ja. In de praktijk is dat toch niet zo'n goed idee, gezien de dichtheid v/d componentjes op moderne mobo's en de soms onmogelijke toegang tot meetpunten (mits deze beschikbaar zijn!!). Maar een defecte voeding kan ook de overige hardware vernielen als de spanningen niet vlgs ATX spec's zijn. Duur grapje :-?
Link naar reactie
[quote:deb4c48d53="M.V. Wesstein"]Ik geloof dat jullie het doel v/d schakeling niet begrijpen. Dit apparaatje is bedoeld om 2e hands voedingen te controleren of de betreffende voedingsspanningen nog wel binnen de ATX spec's vallen. [/quote:deb4c48d53]Nou dat heb je vermoedelijk mis. Het ontwerp zou best een slecht werkende voeding goek kunnen keuren omdat die onder vrijwel ideale omstandigheden wordt getest. Een goede test zal de voeding ook in extremere situaties moeten testen om er zeker van te zijn dat die echt okay is.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...