Ga naar inhoud

Overclocken met ClockGen.


Aanbevolen berichten

Ik heb een pentium 4 3.2GHz gekocht. Zie ook specs. helemaal onderaan. Nu heb ik het programma ClockGen gedownload voor mijn moederbord en deze geeft de volgende waardes: [img:2f29b79a70]http://home.hccnet.nl/p.laanstra/temp/ClockGen.jpg[/img:2f29b79a70] Daarna op 3.7GHz gezet: [img:2f29b79a70]http://home.hccnet.nl/p.laanstra/temp/ClockGenSnel.jpg[/img:2f29b79a70] Daarna heb ik [b:2f29b79a70]CPU Burn-in[/b:2f29b79a70] laten draaien om te kijken wat er gebeurde. Alles ging goed en de temperatuur kwam niet boven de 60 graden (2 case fans, voor en achter). Vragen: - Kan het kwaad dat ik de machine zo overclock? Of leeft de CPU nu minder lang of het andere negatieve effecten? Ik heb de snelheid niet echt nodig omdat niet game. Ik doe wel aan videoediting. - Als ik de PC opnieuw opstart dan staat de snelheid weer op de normale snelheid. Moet ik dan telkans ClockGen opnieuw opstarten? - Zou ik nog hoger kunnen? Alle andere waardes stijgen nl. ook mee. (Ik gebruik ClockGen omdat er geen instellingen zijn in de BIOS voor overclocken.)
Link naar reactie
[quote:0228e534d4="tne7laa"]Ik heb een pentium 4 3.2GHz gekocht. Zie ook specs. helemaal onderaan. Nu heb ik het programma ClockGen gedownload voor mijn moederbord en deze geeft de volgende waardes: [img:0228e534d4]http://home.hccnet.nl/p.laanstra/temp/ClockGen.jpg[/img:0228e534d4] Daarna op 3.7GHz gezet: [img:0228e534d4]http://home.hccnet.nl/p.laanstra/temp/ClockGenSnel.jpg[/img:0228e534d4] Daarna heb ik [b:0228e534d4]CPU Burn-in[/b:0228e534d4] laten draaien om te kijken wat er gebeurde. Alles ging goed en de temperatuur kwam niet boven de 60 graden (2 case fans, voor en achter). Vragen: - Kan het kwaad dat ik de machine zo overclock? Of leeft de CPU nu minder lang of het andere negatieve effecten? Ik heb de snelheid niet echt nodig omdat niet game. Ik doe wel aan videoediting. - Als ik de PC opnieuw opstart dan staat de snelheid weer op de normale snelheid. Moet ik dan telkans ClockGen opnieuw opstarten? - Zou ik nog hoger kunnen? Alle andere waardes stijgen nl. ook mee. (Ik gebruik ClockGen omdat er geen instellingen zijn in de BIOS voor overclocken.)[/quote:0228e534d4] Nou, hij gaat minder lang mee, maar dat merk je toch niet, 18 jaar ipv 20 jaar ofzo. Ja kan hem stnadaard in laten stellen als je op een snelkoppeling klikt, dat hij dan naar snelheden toegaat, niet vanaf opstarten helaas. Dat kunnen we je niet vertellen.
Link naar reactie
[quote:f693afd0e9="tne7laa"]- Kan het kwaad dat ik de machine zo overclock? Of leeft de CPU nu minder lang of het andere negatieve effecten? Ik heb de snelheid niet echt nodig omdat niet game. Ik doe wel aan videoediting. - Als ik de PC opnieuw opstart dan staat de snelheid weer op de normale snelheid. Moet ik dan telkans ClockGen opnieuw opstarten? - Zou ik nog hoger kunnen? Alle andere waardes stijgen nl. ook mee. (Ik gebruik ClockGen omdat er geen instellingen zijn in de BIOS voor overclocken.)[/quote:f693afd0e9] -Ja de cpu zal wellicht 1 jaar korter meegaan, dus 19 ipv 20 ;) Verwaarloosbaar dus. (als we voltages flink gaan verhogen is het anders) -hmmm ik gebruik clockgen alleen om te testen en de bios om te overclocken, denk toch wel dat er iets te wijzigen is in de bios, misschien ->advanced-> CPU setting - Dat is afhankelijk van de geluk factor ;) het nadeel is dat je pci/agp bus mee stijgt welke wellicht te locken is in de bios. Doordat de PCI bus stijgt is er ook kans op harddisk errors. Je geheugen loopt trouwens vrij traag, die zou ik iig op 200fsb laten lopen aangezien je gewoon ddr400 hebt (CPU/Mem ratio is vast wel ergens in de bios te veranderen)
Link naar reactie
Het feit dat het geheugen op een lagere snelheid draait komt doordat het twee verschillende geheugen stripjes zijn. Dat was stom van mij bij de aanschaf. Nu 'kiest' de PC zelf een snelheid. Ik kan niks vinden in de BIOS wat ik aan kan passen zodat het geheugen toch op volledige sneheid 200MHz draait. Ik heb hierover al eens een draadje gehad. Misschien is het een uitdaging voor iemand van jullie die eens mee kan kijken in het boekje van het moederbord: Moederbord:[url]http://uk.asus.com/prog/spec.asp?m=P5GD1-VM&langs=11[/url] Boekje:[url]http://www.asuscom.de/pub/ASUS/mb/socket775/P5GD1-VM/e1671_p5gd1-vm.pdf[/url] (3MB) Ik heb overgens de laatste BIOS versie. Ik hoop dat iemand me kan vertellen hoe ik dan de CPU sneller kan laten lopen of in ieder geval het geheugen op de 200MHz krijg. Vast bedankt.
Link naar reactie
[quote:8381c8855f="Interficior"][quote:8381c8855f="tne7laa"]Ik heb een pentium 4 3.2GHz gekocht. Zie ook specs. helemaal onderaan. Nu heb ik het programma ClockGen gedownload voor mijn moederbord en deze geeft de volgende waardes: [plaatje] Daarna op 3.7GHz gezet: [plaatje] Daarna heb ik [b:8381c8855f]CPU Burn-in[/b:8381c8855f] laten draaien om te kijken wat er gebeurde. Alles ging goed en de temperatuur kwam niet boven de 60 graden (2 case fans, voor en achter). Vragen: - Kan het kwaad dat ik de machine zo overclock? Of leeft de CPU nu minder lang of het andere negatieve effecten? Ik heb de snelheid niet echt nodig omdat niet game. Ik doe wel aan videoediting. - Als ik de PC opnieuw opstart dan staat de snelheid weer op de normale snelheid. Moet ik dan telkans ClockGen opnieuw opstarten? - Zou ik nog hoger kunnen? Alle andere waardes stijgen nl. ook mee. (Ik gebruik ClockGen omdat er geen instellingen zijn in de BIOS voor overclocken.)[/quote:8381c8855f] Nou, hij gaat minder lang mee, maar dat merk je toch niet, 18 jaar ipv 20 jaar ofzo. Ja kan hem stnadaard in laten stellen als je op een snelkoppeling klikt, dat hij dan naar snelheden toegaat, niet vanaf opstarten helaas. Dat kunnen we je niet vertellen.[/quote:8381c8855f]of je plaats gewoon die snelkoppeling in de map [i:8381c8855f]opstarten[/i:8381c8855f]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...