Ga naar inhoud

ASUS P4C800-E de luxe- Uitroepteken in apparaten beheer


Aanbevolen berichten

enkele weken geleden sp2 proberen te installeren- ging fout- computer sloot af en startte helemaal niet meer op- ook niet in safe mode- met behulp van microsoft en opstartdiskettes SP2 er af kunnen krijgen- sindsdien heb ik een vraagteken in apparaten beheer- bij systeemapparaten>biosstuurprogramma microsoft systeem beheer: ==Windows kan het apparaatstuurprogramma voor dit apparaat niet in het geheugen laden. Mogelijk is het stuurprogramma beschadigd of het ontbreekt. (Code 39)== ga ik naar stuurprogramma en stuurprogramma gegevens dan krijg ik: ""er zijn geen stuurprogramma bestanden voor dit apparaat nodig of in het geheugen geladen"" de computer werkt verder goed, maar zou toch graag dit vraagtekentje weghalen- de versie van de bios 1014.003-en de update V5.31.01, moet zeggen dat ik een beetje huiverig ben om die bios dan te updaten omdat het me niet helemaal duidelijk is op de ASUS site- hoop dat iemand op het forum er iets meer van weet en een suggestie heeft. met dank en groeten nico
Link naar reactie
Allereerst om je gerust te stellen: zo'n bord is nagenoeg niet kapot te krijgen. Bij vroegere borden zou je met een slecht getimede actie nog wel de bios om zeep kunnen helpen maar met een p4c-800 is dat nagenoeg onmogelijk, het is mi iig geval nog niet gelukt en ik heb toch echt mijn best gedaan. :lol: In het ergste geval beschadigt de bios waarna je na een herstart de mededeling krijgt dat het safebios mechanisme de originele bios gaat terug zetten en dat ie daarvoor de cd nodig heeft, daarna reboot je weer en hij is weer ok. Aan de andere kant moet ik ook wel weer zeggen dat de bios erg snel beschadigd raakt, of iig dat mechanisme erg snel in werking treed wat duid op een niet erg fraaie bios structuur, 1 keer de stekker uit het stopcontact trekken(zoals mijn zoontje deed) met een lopende pc is voldoende om de boel te laten stranden en de recovery procedure te moeten doen. Mijn oude P3B-f doet dat niet, die reboot gewoon nix aan de hand. Je kunt dus zonder enig risico de driver verwijderen , rebooten en zien wat er gebeurt. Er zijn eigenlijk maar twee mogelijkheden, 1; hij vind nu wel de goede driver, probleem opgelost. 2; hij vind niet de goede driver en je bent net zover als dat je was waarna je zou kunnen overwegen om het sp2 te verwijderen en nog es opnieuw te installeren. Evt daarna als het nog niet goed is: heb je al geprobeerd een bios-setup-defaults te laden? wel eerst ff alle oude instellingen opschrijven voor dat je dat doet. Er is overigens het nodige verbeterd sinds bios versie 1014 en updaten van de bios (versie 1019)is dus wel aantrekkelijke mogelijkheid. Je hebt daarvoor nodig Asus Liveupdate MINIMAAL versie: v5.31.01 De laatste versie liveupdate vind je hier: ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/BIOS_FLASH_UTILS/asusupd60201.zip De laatste bios vind je hier: ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_478/INTEL_Chipset/i875p/P4C800-E_Deluxe/1019ed.zip , maar je kunt ook met liveupdate heel eenvoudig de laatste bios downloaden, kies als server ftp.asuscom.de Je moet voor het bios updaten eerst de bios ingaan en "setupdefaults" laden(eerst al je instellingen noteren), daarna kun je met liveupdate de bios updaten met de optie " update bios from a file" (=het veiligst) of "update bios from the internet" (= iets minder veilig). Je klikt op next,next,next,enz enz en lees wat er staat. Pas als je op de knop "flash" drukt wordt de bios daadwerkelijk geflasht, daarna zal er als het goed is een mededeling komen dat het systeem moet worden gereboot. Je zult dan opnieuw setupdefaults moeten doen in de bios en daarna alle instellingen die je hebt opgeschreven weer terug zetten in de bios. Handig is ook om wellicht iemand erbij te halen die het al eens vaker heeft gedaan en je kan ondersteunen.
Link naar reactie
Fout meldingen van asus liveupdate zijn NIET GOED, dan mankeerd er toch wel wat aan je windows. Mocht je toch je bios willen updaten dan zijn er nog wel meer mogelijkheden zoals met de EZ-flash mogelijkheid. Je moet daarvoor eerst een floppy maken met daarop het bios-rom bestand welke je wilt flashen, het rom bestand moet in de root van de diskette staan en moet de naam P4C800ED.ROM hebben, als je dus bv bios 1019 heb t gedownload dan zul je het bestand moeten hernoemen. Vervolgens reboot je de pc en tijdens opstarten druk je ALT+F2 en stop je de diskette erin, de rest gaat vanzelf. Vergeet niet om EERST je oude bios instellingen te noteren.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...