Ga naar inhoud

CPU temp hetzelfde als systeem temp, was eerst niet zo.


Aanbevolen berichten

Ik heb een MSI KT4ULTRA BSR moederboard. Ik heb altijd last gehad van bsod als de cpu temperatuur boven de 55 graden uit kwam. In eerste instantie dacht ik aan mijn videokaart, een nvidea gforce mx440 met 64mb ram, maar toen ik die in mei verving door een ati radeon 9800pro kaart bleven de problemen. De voeding, een 550watt q-tec werd als oorzaak gezien en heb ik vervangen voor een zalman 400watt. Geheugen getest=ok Zelfs de cpu cooler is door een betere vervangen. De problemem deden zich metname vaak voor als ik zware 3d games draait. Ok, daar had ik me uiteindelijk bij neer gelegt omdat ik dacht dat het mobo of cpu defect was en onder de 55 graden doet tie het uitstekend en opmerkelijk snel in vergelijking tot soortgelijke systemen van andere mensen(ok, ik heb dan ook absoluut geen spyware). Naar aanleiding van mijn topic of mijn pc al klaar is om op 16x dvd te branden en de hoge cpu load ging ik kijken op de site van mijn moederboord en heb met het programma "Live Update 3" zowel het bios geflashd(via een diskette) als de VIA drivers geupgrade. Na het flashen starte de pc opnieuw op en kreeg ik de melding dat de cpu fan niet gededecteerd was met een soort politieauto geluid en kreeg de keuze om het systeem af te zetten of om door te gaan. Ik negeerde deze info en ging het bios in en vreemd genoeg starte de pc na het terug zetten van de instellingen als een zonnetje op zonder rare piepgeluiden. Ik weer terug naar het bios en zag tot mijn grote verbazing dat de cpu temperatuur een paar graden lager ligt dan de systeem temperatuur en bovendien is de temperatuur een aantal graden lager zelfs. ik de pc verder opgestart en in het programma pc-alert4 was het ongeveer netzo. de cpu temperatuur is een graad lager dan de systeem temperatuur en die waarden zijn niet alleen lager, ze liggen ook dichter bij elkaar. Raar, beide waarden gedragen zich praktisch gelijk. Voor de upgrade was het systeem 49 en de cpu 53, na de upgrade is de temperatuur beide 45 graden en dat schommeld over en weer met een graad. Nu staat er op de site van msi bij de laatste bios upgrade: [i:0d929648fe]"Modify CPU temperature detection"[/i:0d929648fe] [url=http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=356&kind=1]Hier[/url] is het geheel na te lezen. Het klopt toch niet, de cpu is toch altijd veel heter dan de rest??? Ik moet er wel bijzeggen dat ik sinds het flashen van het bios en het upgraden van de via drivers geen bsod meer heb waargenomen(heb ook nog geen game gespeeld). Zou deze upgrade stiekum ook niet dat BSOD probleem hebben opgelost???
Link naar reactie
kwee nie.... erg vaag allemaal... klinkt mij meer als een niet goed werkende temp. meter :-? hoewel ik die toetes en bellen van metes en zo toch al niet 100% vertrouw. en laten we eerlijk zijn... als je temp. nu lager is? da's toch mooi dan! :D ik zou alleen ff op mijn handen vertrouwen in dit geval. kun je cpu aanraken zonder bij wijze van spreken 3de graads verbrandingen op te doen? en loopt het systeem goed? (als een zonnetje zei je) dan zou'k me nie druk maken :wink:
Link naar reactie
Als ik mijn cpu wil aanraken zou ik toch eerst het koelblok en de fan moeten losmaken en dan krijgt de cpu geen koeling meer ;) Systeem loopt verder zeer stabiel en metname erg snel voor een ouwetje. Het zijn rare symtonen, maar het lijkt wel een grote verbetering qwa werking. Nu moet ik er wel bijzeggen dat er op de cpu een grote lage toeren fan(titan) zit en volgens de computerwinkel moet dat de cpu een stuk beter koelen dan de standaard boxed fan.
Link naar reactie
[quote:9d3574042b="evisu"]Een bios beinvloed de temp. niet, hooguit het beter waarnemen van de temp. ;)[/quote:9d3574042b] Dat snap ik, maar ik doelde op het verschil in meting. Het geheel lijkt allemaal beter te presteren na de bios upgrade. [quote:9d3574042b="evisu"]Verder bedoelde eduard33 (neem ik aan) dat je het koelblokje even moet kijken of die erg warm is. CPU moet je niet gaan aanraken :)[/quote:9d3574042b] ;)
Link naar reactie
[quote:cb4304b953="jayday"]Hij presteert niet beter, de temp. wordt nu goed uitgelezen, dit was eerst niet het geval.. :wink: Verder zou ik vooral op de BIOS vertrouwen.. :wink:[/quote:cb4304b953] De waarden in het bios zijn nog lager dan in pc-alert :) De bsod's moeten dan wel door de via drivers werden veroorzaakt.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...